T. Băsescu: Modul în care s-a desfășurat licitația pentru CFR Marfă prefigura un eșec. Dacă privatizarea eșuează, GFR poate cere daune Guvernului

Data publicării:
basescu 2 presidency 19 iul 1

Cele mai importante declarații ale președintelui:

Noi ne-am limitat la a da un simplu comunicat legat de ședință, care s-a desfășurat într-o atmosferă constructivă, s-au exprimat puncte de vedere și s-au căutat soluții.

Aș vrea să clarific lucrurile din punct de vedere legal. Nu-mi place această plimbare a unui proces de privatizare între guvern și CSAT, cu atât mai mult cu cât CSAT nu are atribuțiuni în privatizări. Aș vrea să precizez că CSAT lucrează strict după Legea 415 din 2002. Era aceeași lege când s-a privatizat Petrom și nu s-a validat contractul în CSAT, era acceași lege ca la Bechtel și nu s-a validat contractul.

Guvernul a presat în crearea unui precedent, implicarea CSAT în procese de privatizare. Cred că mai bine se făceau presiuni pe câștigător să vină cu banii.

Au declarat licitația de privatizare un mare succes și trebuia materializat procesul.

Constat că unii politicieni fug de succes.

Singurii precauți am fost eu și CSAT și nu văd de ce am prelua noi succesul lui Victor Ponta.

CSAT și-a încheiat misiunea pe data de 5 februarie 2013, când a avizat strategia de privatizare, strict prin prisma atribuțiilor CSAT. Dacă vă uitați pe hotătârea 23, la primul punct avizează strategia, la punctul 2 stabilește ceea ce stabilește legea, că Ministerul Transporturilor și Guvernul trebuie să ducă la capăt privatizarea, la punctul 3 se precizează ce a avizat CSAT din strategia de privatizare.

Avizarea strategiei s-a făcut în februarie.

Din păcate, la câteva ore după plecarea în concediu a domnului prim ministru, secretariatul general a trimis o adresă prin care înainta solicitarea premierului de a se pune pe ordinea de zi hotărârea privind privatizarea CFR Marfă.

În conformitate cu cele negociate cu FMI, UE, BM, Guvernul s-a angajat să finalizeze privatizarea până la sfârșitul lunii septembrie. Știind acest angajament al guvernului, am convocat de urgență ședința CSAT, mai ales că nu se cerea altceva decât punerea pe ordinea de zi.

În adresa de înaintare și în scrisoarea nedatată a premierului - ce îmi arată că deliberat a vrut să plece în concediu apoi să se trimită documentele, solicitarea de punere pe ordinea de zi e făcută în baza articolului 4, litera D din legea 415 de funcționare a CSAT. Acolo se spune că CSAT are atribuțiile, multe, pe două pagini.

Văzând adresa, înainte de a vedea toate documentele, am crezut că e o hotărâte urgentă ce vizează securitatea națională. Din păcate, ce am primit nu corespunde cu obligația semnalată în adresă și înscrisă în lege. Am primit spre a fi pusă pe ordinea de zi, fără să se spună de ce, hotărârea Guvernului pentru aprobarea condițiilior principale a contractului de vânzare de acțiuni. Oricât aș căuta în legea CSAT, nu pot găsi măcar și forțând interpretările vreun articol care să dea dreptul CSAT să avizeze contracte de vânzare-cumpărare de companii. Ar fi o gravă încălcare a legii de funcționare a CSAT. Se poate emite ideea că CSAT să verifice dacă exigențele stabilite prin decizia CSAT din februarie sunt respectate în propunerea de contract. CSAT nu are atributul de a verifica guvernul.

Adică CSAT să avizeze o vânzare de acțiuni, ceea ce nu a făcut niciodată, apoi se spune că mă substitui uneori premierului pentru că exprim o părere, iar aici chiar îmi cere Guvernul să o fac pe premierul. Nu pot încălca o Constituție care a fost singurul meu scut. 

Solicitarea Guvernului, ascunsă sub un articol din CSAT legat de siguranța națională, prin care CSAT să aprobe vânzarea de acțiuni, este mai mult decât ceea ce pot accepta ca președinte al CSAT și în niciun caz nu voi face un lucru ilegal.

Suntem în fața unei chestiuni care vizează asumarea responsabilității.

Unul din lucrurile importante ete angajamentul luat de Guvern să termine privatizarea până în septembrie.

În documentul aprobat de CSAT există un calendar.

După aprobarea licitației, guvernul trebuie să primească o scrisoare de garanție, a aprimit-o pe 20 iulie.

Pe 24 iulie, Guvernul a emis hotărârea de guvern privind aprobarea condițiilor principale pentru CFR Marfă, dar a uitat s-o publice în Monitorul Oficial.

Este exact așa cum a venit de la guvern, numerotată, Semnată inclusiv de prim ministru, pe lângă ministrul apărării, minisitrul pentru buget Liviu Voinea, vicepremierul Daniel Chițoiu.

Și dacă venea înainte de adoptarea hotărârii în ședință de Guvern, CSAT nu poate aviza vânzarea de acțiuni. 

Deci, o dată cu adoptarea hotărârii și pulicarea în Monitorul Oficial sunt 30 de zile în care câștigătorul licitației trebuie să vină cu 20,2 milioane euro garanție, după cele 30 de zile mai urmează 30 de zile în care câștigătorul licitației trebuie să depună troți banii: 202,2 milioane de euro.

Faptul că nu se publică în MO hotărârea de guvern împiedică semnarea contractului și de aici toate efectele. În eventualitatea în care câștigătorul nu are bani, guvernul nu poate executa garanția deja depusă. Practic, procesul este în aer, dar se iese inclusiv din agajamentele cu Fondul, Banca Mondială și UE.

Dacă dl. prim-ministru vrea să rămână cu angajamentele în aer este o opțiune a dânsului.

În condițiile în care guvernul nu continuă procedura din cauza lui și nu din alte cauze, peste ceva timp GFR va cere daune Guvernului României. Nu numai că nu va pierde garanția, dar va câștiga daune și acești bani se vor plăti din bani publici.

Dacă aș fi prim-ministru aș accelera procedurile. Ori am șansa să încasez 202 milioane de euro și am șansa să negociez respectarea de modernizare a companiei și aș impune un grafic de modernizare, ori, dacă GFR nu vine cu banii și nu acceptă condițiile din strategie de privatizare, guvernul poate să reia liniștit procedura de privatizare, așa cum este scrisă în raport cu Fondul.

A fost unul dintre obiectivele principale cu Fondul, în care am atras atenția că procedurile au fost foarte rapide.

Important e ca Guvernul să nu blocheze procedurile, pentru că statul român, altfel, va plăti. Dacă se va rata privatizarea, aș vrea să se rateze din cauza partenerului și nu din cauza lipsei de curaj a statului de a continua procesul. Blocarea procesului de privatizare din cauza Guvernului va aduce daune de milioane în procese ce vor dura ani. Nicio instanță nu va tolera neîndeplinirea unor condiții pentru că a trebuit făcut un alt joc politic.

O spun cu toată onestitatea: modul în care s-a desfășurat procesul de licitație prefigura un eșec. Au lăsat privatizarea pentu ultima clipă. Am dorit să atenționez asupra faptului că această indecizie nu face decât să creeze riscuri de plată, de daune din partea statului către cel declarat câștigător. Dacă Guvernul decide să anuleze licitația, trebuie juridic să existe motive extrem de solide. 

Precizez că acesta este punctul meu de vedere, nu e punctul de vedere al CSAT.

Hotărârea 23 din 5 februarie care stabilea responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului a fost adoptată în prezența premierului.

În politică și în funcțiile cele mai înalte în stat, cel mai bun lucru este asumarea și nu fuga de răspundere.

Nu pot să cazez CFR Marfă la Cotroceni. Aparține Guvernului.

Dacă ar fi fost în responsabilitatea mea, demult luam decizia.

La un moment dat s-a spus public că poate am alte informații decât Guvernul.

Am cerut în CSAT tututor structurilor de informații să verifice dacă s-au trimis aceleași informații și la guvern. Au verificat, au fost transmise.

Toate documentele pe care le-am primit legat de CFR Marfă aveau marcat: s-a trimis și la prim-ministru și la Ministerul Transporturilor.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri