Guvernul: Neformularea unei poziţii a CSAT va bloca privatizarea CFR Marfă. Preşedinţia: CSAT nu are astfel de atribuţii

Data publicării:
csat crop

(FOTO -imagine din timpul şedinţei CSAT - presidency.ro)

ACTUALIZARE 14.45. 

Guvernul României aşteaptă în continuare convocarea CSAT de către preşedintele României şi formularea unei poziţii cu privire la finalizarea negocierilor pentru privatizarea CFR Marfă, potrivit unui comunicat transmis de Executiv.

„Purtătorul de cuvânt al Guvernul României reaminteşte faptul că, în şedinţa de Guvern de miercuri, a fost aprobată finalizarea negocierilor privind privatizarea CFR Marfă, iar acestea au fost transmise către Consiliul Suprem de Apărare a Ţării în vederea unei poziţii.

Guvernul României nu poate considera că această poziţie a fost exprimată astăzi, prin intermediul comunicatului transmis de Administraţia Prezidenţială, sub semnătura domnului Bogdan Oprea. Guvernul României aşteaptă în continuare convocarea CSAT de către preşedintele României şi formularea unei poziţii cu privire la finalizarea negocierilor pentru privatizarea CFR Marfă.

Citiţi şi

Profesorul Gheorghe Iancu: Şi preşedintele, şi premierul ar putea sesiza Curtea Constituţională

Purtătorul de cuvânt al Guvernului reaminteşte, totodată, faptul că neformularea unei poziţii a CSAT se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurea companiei CFR Marfă. Purtătorul de cuvânt al Guvernului României, Andrei Zaharescu, anunță că, până în prezent, CSAT a avizat de trei ori privatizarea CFR Marfă. „Cu sau fara competențe, CSAT a avizat de trei ori până acum privatizarea CFR Marfă. În 2011, 2012 și 2013 s-au dat avize ale CSAT în legatură cu aceasta privatizare. Reluăm recomandarea ca purtătorul de cuvânt al Administrației Prezidențiale să nu comunice în numele CSAT, precum și de a trata cu seriozitate și responsabilitate acest subiect, care trebuie abordat în interes public”, potrivit sursei citate.  


Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea procesului de licitație, acest lucru neintrând în atribuțiile CSAT, potrivit unui comunicat transmis de Preşedinţie în jurul orei 12.00.

Precizarea este făcută în contextul în care, ieri, premierul Victor Ponta – şi ministru interimar al Transporturilor - a susţinut la Sibiu că CSAT ar fi avizat trei contracte de privatizare.  

„De la intrarea în vigoare a Legii nr. 415 din 27 iunie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării și până în prezent, CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea procesului de licitație, acest lucru neintrând în atribuțiile CSAT. Președintele României, domnul Traian Băsescu, îl invită pe ministrul interimar al Transporturilor și prim-ministru al Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, să nominalizeze cele trei contracte de privatizare care, potrivit domniei sale, au primit avizul CSAT”, se arată într-un comunicat transmis de purtătorul de cuvânt al președintelui Traian Băsescu, Bogdan Oprea.

În acest context, „ministrul interimar al Transporturilor și prim-ministru al Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, este invitat să-și asume responsabilitatea care decurge din funcțiile pe care le îndeplinește în derularea privatizării companiei CFR Marfă SA. Având în vedere că domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta consideră că procesul de privatizare a CFR Marfă SA desfășurat până în prezent este un succes, domnul președinte Traian Băsescu îl roagă pe domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta să depună toate eforturile necesare pentru ca această privatizare să nu se tranforme într-un nou eșec de tip "Oltchim" care ar afecta grav și salariații și compania Oltchim și economia națională”, potrivit sursei citate.  

Premierul a fost întrebat, joi, la sosirea la Sibiu, de ce a cerut avizarea privarizării CFR Marfă de către CSAT. „Am şi eu lipsurile mele. Dacă nu are competenţă (CSAT - n.r), de ce a avut de trei ori până acum?”, a replicat premierul, potrivit Mediafax.

„O să-l convoace preşedintele. Nu vreau să uzurp vreuna din atribuţiile domniei sale. Dacă nu are competenţă CSAT-ul, dacă a avizat de trei ori până acum, înseamnă că de trei ori a acţionat ilegal. Dacă chiar nu are preşedintele nicio atribuţie despre CFR atunci, aşa pe româneşte, să tacă din gură. Dacă are şi dacă ştie ceva, e cel mai bun cadru, cadrul oficial, instituţional să ne spună, să nu ne lase să facem vreo greşeală, Doamne fereşte!", a mai declarat Victor Ponta.

„Dacă CSAT nu va aviza privatizarea CFR Marfă, nu facem privatizarea", a mai spus premierul.

Purtătorul de cuvânt al şefului statului, Bogdan Oprea, a declarat, miercuri, că CSAT nu poate aviza contracte de privatizare, iar premierul Victor Ponta nu cunoaşte obiectul de activitate al Consiliului şi încearcă să fugă de responsabilitate în privinţa privatizării CFR Marfă.

Potrivit acestuia, obligaţia legală privind contractul de privatizare a unui pachet de acţiuni al companiei CFR Marfă SA revine exclusiv Guvernului României şi Comitetului de Privatizare a CFR Marfă din cadrul Ministerului Transporturilor.

Ulterior, purtătorul de cuvânt al Executivului, Andrei Zaharescu, a declarat că Guvernul aşteaptă o decizie în prima şedinţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării legat de CFR Marfă, purtatorul de cuvânt al Preşedinţiei neavând dreptul legal să exprime poziţii în numele CSAT din a cărui componenţă nu face parte.

Ce s-a discutat în CSAT despre privatizarea CFR Marfă

În cadrul ședinței Consiliului din 27 septembrie anul trecut, „membrii CSAT au fost informaţi cu privire la proiectul de hotărâre a Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă S.A.”, modalitatea concretă şi procedura de privatizare fiind în responsabilitatea Ministerului Transportului şi Infrastructurii şi a Guvernului României”, conform comunicatului CSAT.

În urmă cu un an, în ședința din 26 septembrie 2011, „membrii CSAT au avizat proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea primei etape a strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” S.A. şi a mandatului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru privatizarea a peste 50% din acţiunile companiei, cu obligaţia respectării de către companie a nevoilor de transport în situaţii de urgenţă, precum şi a celor care derivă din angajamentele României în cadrul NATO şi în cadrul acordurilor cu Statele Unite ale Americii”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri