EXCLUSIV. Gruia Stoica: Sunt pregătit să plătesc, chiar dacă blocăm cinci luni această sumă

Data publicării:
gruia stoica gfr cfr 5823153-Mediafax Foto-Liviu Chirica-6

Actualizare 15.11. Gruia Stoica, proprietarul GFR, a declarat la Digi24, că are banii și este astfel pregătit să achite suma restantă pentru preluarea CFR Marfă, chiar dacă nu este somat să o facă decât după primirea avizului Consiliului Concurenței.

„Noi suntem pregătiți să facem acest demers, chiar dacă riscăm să stăm cinci luni de zile să blocăm această sumă mare”, a spus președintele GFR. 

Gruia Stoica a subliniat că hotărârea de Guvern aprobată pentru privatizarea CFR Marfă nu se referă la GFR. „Eu am un contract cu Guvernul, ci cu Ministerului Trasnporturilor”, a spus el.

La întrebarea „În acest moment aveți banii?”, Gruia Stoica spus „Sigur că da” și a subliniat faptul că și înainte de a depune scrisoarea de garanție au fost aceleași discuții că nu ar dispune de banii necesari, dar că el și-a respectat obligațiile asumate, fiecare etapă.

„Aștept să își respecte și vânzătorul obligațiile. Eu sunt pregătit să plătesc, chiar dacă nu am avizul Consiliului Concurenței. (...) Când a fost să plătesc, eu am fost pregătit să plătesc”, a subliniat el.

„Îmi asum să plătesc această sumă, până la avizul CC, dar cu o condiție, ca vânzătorul să își respecte restul clauzelor din contract”, a spus Gruia Stoica, cu referire la „clauzele suspensive”.

Gruia Stoica a spus că problema amânării încheierii acestei tranzacții nu vine din partea GFR. „Noi am tratat cu maximă seriozitate această problemă. Nu știu (ce se întâmplă – n.r). Pot să fac scenarii. (...) Eu știu că trebuie să îmi îndeplinesc obligațiile din contract și până în această etapă mi le-am respectat ad-literam”, a spus el. 

Președintele GFR a afirmat că trebuie ca această tranzacție să se finalizeze și pentru a da un semnal pozitiv altor întreprinzători.

Întrebat dacă intenționează să ceară despăgubiri, dacă această privatizare nu se finalizează, Gruia Stoica a afirmat că deocamdată nu a luat în calcul acest lucru. „Mai avem câteva zile să se încheie tranzacția și apoi vom analiza”, a spus el

El a precizat că nu este somat GRF să plătească până în 13 octombrie, ci trebuie să dea după avizul Consiliului Concurenței.

Declarația lui Gruia Stoica vine după ce ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a spus că termenul pentru depunerea diferenței de nu va fi prelungit.


Premierul Victor Ponta spune că Ministerul Transporturilor nu a trimis la Guvern proiectul de modificare a termenului pentru depunerea diferenței de bani de către Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român.

Potrivit hotărârii de Guvern aflată în vigoare, banii trebuie daţi până pe 13 octombrie, însă GFR condiţionează plata de avizul Consiliului Concurenţei.

„Nu a venit la Guvern nicio hotărâre de Guvern. Știu un singur lucru, ceea ce v-am și relatat, că s-a plătit avansurile și că nu avem încă de la Consiliul Concurenței avizul pentru ca să putem să dăm compania. În continuare, consultanții privați care au asitat procesul de privatizare prezintă Ministerului Transporturilor obligațiile legale, după care ministerul ne va informa. Dacă aveți impresia că știu pe dinafară contractul de privatizare, aveți o impresie prea bună despre mine. Credeți că învăț contracte pe dinafară doar ca să nu mă luați dumneavoastră peste picior că nu știu contractele? Mi se pare un pic exagerat”, a afirmat Victor Ponta.

Premierul s-a arătat iritat de întrebările jurnaliştilor legate de conţinutul contractului şi de posibilitatea ca GFR să ceară despăgubiri dacă privatizarea eşuează.

Traseul privatizării

Ieri, în ședința de Guvern, termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă trebuia prelungit.

Noul termen ar fi trebuit să fie aprobat în şedinţa de Guvern de miercuri, însă problema legată de o amânare a termenului de privatizare a CFR Marfă nu a figurat pe agenda şedinţei de guvern şi nici nu a fost luată în discuţie în timpul întregii şedinţe. Astfel, Grup Feroviar Român ar trebui să achite cel târziu luni încă 170 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Totuși, surse apropiate procesului de privatizare au declarat că în contractul dintre Ministerul Transporturilor și GFR nu există o dată anume până la care ar trebui făcută plata integral, ci doar că plata trebuie făcută după avizul Consiliului Concurenței.

Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiţi după ce Consiliul Concurenţei va emite o decizie privind tranzacţia.

În contractul dintre Ministerul Transporturilor și GFR există o clauză care spune că, în cazul în care privatizarea nu mai este valabilă din vina vânzătorului, adică a Ministerului Transporturilor, GFR poate cere daune de până la 50% din valoarea pe care GFR s-a angajat să o plătească pentru a relua pachetul majoritar de acțiuni. În aceste condiții, GFR ar primi aproape 101 milioane de euro de la stat.

Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată la jumătatea lunii august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv jumătatea lunii octombrie.

Cât durează avizul CC

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat duminică că o analiză obişnuită durează maxim 45 de zile dacă notificarea este completă, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.

Ministerul Transporturilor a intenționat să schimbe din nou termenul pentru încheierea privatizării CFR Marfă, astfel încât proprietarul GFR, Gruia Stoica, să poată veni cu restul banilor, adică aproape 172 de milioane de euro, până pe 20 decembrie, nu pe 11 octombrie, cum era prevazut iniţial.

În data de 3 octombrie a fost virat avansul pentru acţiunile companiei CFR Marfă, adică 20,2 milioane de euro, care s-au adăugat la garanţia de 10 milioane de euro.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri