Volkswagen și angajații încep a patra rundă de negocieri privind închiderea fabricilor. Care este stadiul discuțiilor

G.C. Data publicării:
Volkswagen
sursa: shutterstock.com/

Volkswagen și reprezentanții angajaților încep luni cea de-a patra rundă de negocieri privind tăierea salariilor și posibilele închideri de fabrici, într-un conflict tot mai acut, însoțit de greve la principalele locații din Germania.

Ultima rundă de negocieri, care a început inițial în septembrie, are loc în contextul în care cel mai mare producător de automobile din Europa caută modalități de a reduce costurile în Germania pentru a concura mai bine cu rivalii asiatici mai ieftini, potrivit Reuters.

Negocierile vor începe luni la prânz, în timp ce angajații vor organiza greve de patru ore în nouă dintre locațiile din Germania.

Muncitorii, care resping categoric orice tăiere a salariilor sau închideri de fabrici, pot pune presiune pe conducere prin organizarea de greve de 24 de ore și chiar greve pe termen nelimitat.

Volkswagen, la rândul său, insistă că reducerea salariilor este necesară, deoarece cererea pentru automobile în Europa a scăzut, iar costurile din cea mai mare economie europeană fac imposibil pentru grup să concureze cu noii rivali.

Greve la gigantul auto

Angajații din 9 fabrici Volkswagen (VW) din Germania au organizat săptămâna trecută, luni, greve de două ore, oprind liniile de asamblare. În timp ce sindicatele cer o majorare a salariilor, gigantul auto german intenționează să implementeze concedieri masive și să închidă fabrici.  

La început, au fost doar câțiva angajați, dar apoi sute de muncitori de la fabrica din Hanovra, Germania, au început un protest, fluturând pancarte cu mesaje de tipul „Suntem gata de grevă!” și steagurile roșii ale sindicatului german, IG Metall. Angajații VW din Hanovra s-au alăturat grevei.

Angajații sunt revoltați de decizia conducerii, inclusiv a CEO-ului Oliver Blume, de a închide mai multe fabrici din Germania și de a concedia mii de angajați. Această măsură este fără precedent în cei peste 87 de ani de istorie a producătorului auto și vine după ce compania a anulat un acord cu sindicatele privind securitatea locurilor de muncă, care excludea concedierile până în 2029.  

În timp ce angajații de la fabrica VW din Osnabrück, Germania, au obținut un acord separat și nu participă la grevă, restul muncitorilor din țară încă speră la un nou contract colectiv de muncă.  

Conducerea a propus reduceri salariale de până la 10% pentru a reduce costurile, pe fondul scăderii veniturilor. Cel mai mare producător auto din Europa vrea, de asemenea, să închidă trei fabrici, măsură ce ilustrează cererea slabă, în special pentru vehiculele sale electrice.

Grupul VW, care deține 10 mărci, inclusiv Audi, Porsche, Skoda și Seat, a declarat într-un comunicat că „respectă drepturile lucrătorilor” și mizează pe „dialog constructiv” pentru a ajunge la „o soluție de durată, sprijinită colectiv.” Compania a mai spus că a luat „măsuri pentru a garanta livrările urgente” în timpul grevei, potrivit DW.  

De ce este atât de importantă industria auto în Germania?

Grevele de la VW vin într-un moment în care industria auto germană, extrem de puternică, se confruntă cu o criză pe fondul scăderii cererii europene și a competiției dure din partea Chinei. Cu producătorul auto din Wolfsburg fiind cel mai mare angajator industrial din Germania, o criză la VW are repercusiuni la nivel național.  

În 2023, aproape 780.000 de oameni erau angajați în industria auto germană, conform Asociației Germane a Industriei Auto, cu peste 465.000 de locuri de muncă în producția de piese și echipamente pentru cei mai mari producători, inclusiv VW, BMW și Mercedes.  

Ponderea industriei în Produsul Intern Brut (PIB) al Germaniei este mai mare decât în orice altă țară europeană.  

Între timp, încetinirea producției auto a afectat și alți producători. Mercedes, de exemplu, plănuiește să reducă costurile cu câteva miliarde de euro. Producătorul de anvelope Continental va concedia 7.150 de angajați la nivel mondial, iar Bosch plănuiește să reducă până la 5.550 de locuri de muncă.  

Gigantul auto american Ford a anunțat, de asemenea, că va reduce forța de muncă din Germania cu 2.900 de angajați, în timp ce 14.000 de locuri de muncă sunt în pericol la furnizorul ZF și 4.700 la Schaeffler Group, un alt furnizor important al industriei auto.