Accesibil, dar tot prea scump. Strategia Tesla de a-și revigora vânzările

Dragoș Comache Data publicării: Data actualizării:
showroom tesla
Sursa: profimediaimages.ro/

Tesla nu se mai ridică la nivelul așteptărilor și dezmăgește investitorii. În loc să lanseze noi modele pentru a revigora vânzările, producătorul auto prezintă versiuni mai ieftine ale modelelor existente. Practic, modele de pe care scoate anumite dotări și le numește accesibile.

În realitate nu sunt chiar atât de accesibile. Tesla a tăiat doar câteva mii de dolari din preț, dar insuficient pentru a deveni mașini pentru publicul larg.

Tesla a publicat marți două clipuri de promovare prin care lăsa să se înțeleagă că pregătește lansarea unei noi mașini. Imediat publicul și specialiștii au lansat o serie de ipoteze. Ei speculau fie că Tesla va lansa, în sfârșit, noul model Roadster, promis de mulți ani, fie că va anunța un model accesibil, mult așteptat de către piață.

Pe fondul acestor așteptări, prețul acțiunilor a crescut cu 5%.

Realitatea a dezamăgit însă. Tesla a lansat doar noi versiuni pentru SUV-ul Model Y și sedanul Model 3. Acestea versiuni sunt numite „Standard” și, în încercarea de a reduce prețurile de bază, Tesla nu le-a mai dotat cu o serie de dotări pe care până acum toate vehiculele companiei le aveau.

De exemplu, acestea nu mai au tapițerie din piele, ventilație pentru scaunele din față și încălzire pentru banchetă, ecran pentru locurile din spate, iluminare ambientală, coloana de direcție reglabilă electric, radio FM și AM și funcțiile de conducere autonomă.

Există și modificări cel puțin ciudate. Cele două variante nu mai au oglinzi electrice. Publicația Motor 1 arată că în configuratorul online pentru Statele Unite se menționează modelele au doar „oglinzi laterale reglabile manual”.
De asemenea, acestea se încarcă la puteri mai mici decât celelalte variante mai scumpe. Dar, cel mai important, Tesla a redus dimensiunea bateriilor pentru ambele modele, care acum au o autonomie de 516 kilometri și o viteză de top mai mică decât versiunile superioare actuale.

Sunt schimbări și la exteriorul Modelului Y standard. Nu mai are barele luminoase din față și din spate, care la celelalte versiuni unesc faruri și, respectiv, stopurile.

În ceea ce privește prețurile, versiunile așa zis accesibile pornesc de la 36.990 de dolari pentru Model 3 și de la 39.990 de dolari pentru Model Y. Acestea sunt însă cu doar 5.000 de dolari mai ieftine decât cele ale următorului nivel de echipare.

Modificările făcute de companie au fost considerate dezamăgitoare de către investitori, iar acțiunile Tesla au scăzut cu 4,5%, arată Reuters. Asta în condițiile în care Tesla încearcă să oprească declinul vânzărilor, pe fondul creșterii concurenței din Europa și China și al eliminării unui credit fiscal de 7.500 de dolari la achiziția unei mașini electrice în SUA.

Analiștii spun că prețurile sunt în continuare prea mari pentru a atrage o nouă clasă de cumpărători. Ei arată că, pe termen lung, această măsură nu rezolvă problema concurenților chinezi, care au prețuri mult mai mici pe piețele globale.

În opinia multor specialiști, Tesla are nevoie de o mașină electrică care să coste sub 30.000 de dolari.

Însă, Elon Musk, care a promis ani de zile vehicule accesibile, a anulat anul trecut planurile pentru un nou vehicul electric de 25.000 de dolari. În schimb, a ales să construiască versiuni cu prețuri mai mici ale modelelor actuale, stârnind îngrijorări în rândul investitorilor și analiștilor că mașinile mai ieftine ar canibaliza vânzările de vehicule existente și ar limita creșterea.

Vânzările Tesla au scăzut în prima jumătate a anului, dar în trimestrul trei au revenit pe creștere. Aceasta a fost impulsionată de consumatorii americani, care s-au grăbit să achiziționeze vehicule electrice înainte de expirarea creditului fiscal de 7.000 de dolari. Europa rămâne în continuare un punct slab. Cota de piață a companiei s-a redus în august la doar 1,5%.