Perdeaua de noxe. Vehiculele hibride plug-in poluează aproape la fel de mult ca mașinile pe benzină
Mașinile hibride plug-in au fost promovate drept compromisul perfect pentru trecerea la electrice. Producătorii spun că pot funcționa atât cu motorul electric cât și cu cel pe combustie și pot parcurge distanțe lungi, spre deosebire de mașinile electrice, reducând în același timp emisiile. Însă, un nou studiu arată că acestea poluează aproape la fel de mult ca cele pe benzină. Sunt date reale din trafic, nu obținute în laborator. Iar pe baza lor autoritățile ar trebui să rescrie niște reguli și, de ce nu, să reevalueze subvențiile din programul Rabla.
Vehiculele hibride plug-in emit cu doar 19% mai puțin dioxid de carbon decât mașinile cu motoare pe benzină și motorină, potrivit unei analize a grupului non-profit Transport and Environment. Asta deși testele de laborator au arătat că emisiile lor sunt cu 75% mai mici, arată The Guardian.
Cercetătorii au analizat datele privind consumul obținute din sistemele de bord a 800.000 de mașini înmatriculate în Europa între 2021 și 2023. Au descoperit că emisiile reale de dioxid de carbon provenite de la vehiculele hibride plug-in au fost de 4,9 ori mai mari decât arătau testele de laborator standardizate. În plus, diferența a crescut în ultimii ani, în condițiile în care în 2021 erau de 3,5 ori mai mari.
Cercetătorii au atribuit cea mai mare parte a diferenței supraestimării de către producători a factorului de utilitate, adică raportul dintre kilometri parcurși în mod electric și totalul kilometrilor parcurși. Datele colectate arată că mașinile au parcurs doar 27% din rulaj în mod electric, în timp ce estimările oficiale erau de 85%.
Dar chiar și atunci când mașinile erau conduse în modul electric nivelurile de poluare au fost mult peste estimările oficiale. Asta deoarece motoarele electrice instalate pe aceste mașini nu sunt suficient de puternice pentru a funcționa singure, astfel că motoarele termice intervin pentru aproape o treime din distanța parcursă în modul electrice.
În plus, nici o autonomie electrică mai mare nu duce neapărat la emisii mai mici, arată datele. Vehiculele cu o autonomie electrică de peste 75 de kilometri emit, în medie, cu 25% mai mult dioxid de carbon în condiții reale de trafic decât cele cu o autonomie cuprinsă între 65 și 75 de kilometri. Și asta deoarece hibridele plug-in cu autonomie electrică mare au baterii mai mari și mai grele și adesea motoare cu ardere internă mai puternice, deoarece trebuie să propulseze aceste vehicule când bateria este descărcată.
De vină pentru emisiile mai mari este și comportamentul de încărcare. Mulți șoferi nu încarcă regulat bateriile mașinilor hibride plug-in.
Unul dintre motivele principale este că cele mai multe astfel de mașini nu au capacitate de încărcare rapidă. Asta face ca încărcarea să dureze câteva ore, fiind astfel mai puțin convenabilă decât simpla realimentare cu benzină sau motorină.
Un vehicul hibrid plug-in mediu are un rezervor de combustibil de aproximativ 51 de litri, ceea ce-i oferă o autonomie de aproximativ 700 de kilometri. Această autonomie extinsă folosind doar motorul cu ardere internă permite șoferilor să se bazeze aproape în întregime pe combustibilii fosili.
Asta aduce și costuri suplimentare. În condiții reale de trafic, vehiculele hibride plug-in consumă aproximativ 3 litri de benzină la suta de kilometri în modul electric. Având în vedere un kilometraj anual de aproximativ 5.000 de kilometri în modul electric, costul suplimentar pentru combustibil ar fi de 250 de euro, în condițiile în care șoferii se așteaptă să nu consume deloc benzină.
Pentru a încuraja încărcarea bateriei, organizația propune reducerea dimensiunii rezervorului de combustibil și posibilitatea încărcării rapide a bateriei.
Breșele din modul oficial de măsurare a consumului au permis unor importanți producători auto să evite amenzi de peste 5 miliarde de euro între 2021 și 2023. Asta pentru că în traficul real mașinile lor au emis cu aproape 52 de milioane de tone de dioxid de carbon mai mult decât arată cifrele oficiale.
Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW ar fi trebuit să plătească 89% din aceste amenzi în ultimii trei ani, mai arată studiul grupului non-profit Transport and Environment.
Reprezentanții organizației mai arată că Executivul european a anunțat două corecții ale raportului factorului de utilitate care vor reduce diferența dintre emisiile oficiale și cele reale, dar nu o vor închide complet.