ANCOM le recomandă românilor să raporteze conținutul generat sau modificat de inteligența artificială care nu este marcat corespunzător

În contextul campaniei electorale, apar tot mai multe materiale pe social media generate sau manipulate cu ajutorul inteligenței artificiale. Reprezentanții Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) recomandă raportarea conținutul care nu este etichetat corespunzător către platformele online pe care a fost publicat.
Regulamentul privind inteligența artificială definește deepfake drept „o imagine ori un conținut audio sau video generat sau manipulat de IA care prezintă o asemănare cu persoane, obiecte, locuri sau alte entități ori evenimente existente și care ar crea unei persoane impresia falsă că este autentic sau adevăratˮ.
„Utilizarea unui deepfake rău-intenționat, respectiv a unui material generat cu IA fără a se dezvălui în mod clar și distinct faptul că a fost creat sau manipulat în mod artificial, prin etichetarea în consecință a rezultatului generat de IA și divulgarea originii sale artificiale, poate fi raportată direct către platforme, utilizând mecanismele de raportare instituite de acestea”, transmite ANCOM, vineri.
Pentru a sprijini furnizorii de platforme online foarte mari și de motoare de căutare foarte mari în gestionarea riscurilor asociate proceselor electorale, ANCOM amintește că Executivul European a publicat Orientările către furnizorii de platforme online foarte mari și de motoare de căutare online foarte mari privind atenuarea riscurilor sistemice la adresa proceselor electorale.
Orientările privind atenuarea riscurilor sistemice la adresa proceselor electorale recomandă adoptarea unor măsuri de atenuare a riscurilor și a unor bune practici de către platformele online foarte mari și motoarele de căutare online foarte mari înainte, în timpul și după desfășurarea alegerilor. Același document (Pct. 5 din Orientările Comisiei Europene), dar și Pactul privind IA, recomandă marilor platforme online aplicarea Regulamentului privind inteligența artificială înainte de intrarea sa în vigoare.
„În ceea ce privește atenuarea riscurilor legate de inteligența artificială generativă, platformele online și motoarele de căutare online ale căror servicii ar putea fi utilizate pentru a crea sau disemina conținut generat de IA ar trebui să le ofere utilizatorilor interfețe și instrumente standard și ușor de utilizat, care să le permită să adauge etichete la conținutul generat de IA.
De asemenea, ajustarea termenilor și condițiilor de utilizare și asigurarea aplicării lor este o altă măsură pentru evaluarea și atenuarea riscurilor legate de inteligența artificială generativă”, se mai arată într-un comunicat de presă.
Amintim că Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a publicat un ghid care arată cum poate fi identificat un deepfake, iar Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a publicat un ghid de prevenire și combatere a acțiunilor de dezinformare a alegătorilor.