Trump dă ordine pe bandă rulantă: SUA se retrage din acordul global privind impozitul pe profit

Președintele Donald Trump a declarat luni că acordul global privind impozitul minim pe profit „nu are forță sau efect” în SUA, retrăgând efectiv America din înțelegerea istorică din 2021, negociată de administrația Biden cu aproape 140 de țări.
Trump, într-un memorandum prezidențial emis la câteva ore după preluarea mandatului, a ordonat, de asemenea, Trezoreriei SUA să pregătească opțiuni pentru „măsuri de protecție” împotriva țărilor care au instituit – sau este probabil să instituie – norme fiscale care afectează în mod disproporționat companiile americane.
Uniunea Europeană, Marea Britanie și alte țări au implementat impozitul minim global de 15%, însă Congresul SUA nu a aprobat măsuri pentru a alinia țara la acest acord. În prezent, SUA aplică un impozit minim global de aproximativ 10%, parte a reformei fiscale adoptate de Trump în 2017 și susținută de republicani, scrie Reuters.
Țările, inclusiv România, s-au angajat să implementeze o reformă fiscală bazată pe doi piloni: pilonul I – realocarea parţială a drepturilor de impozitare către statele din care sunt obţinute veniturile, în special pentru giganţii din tehnologie, care stagnează, şi pilonul II – aplicarea unui impozit minim pe profit la nivel global de 15%.
„Din cauza Acordului Global privind Taxele și a altor practici fiscale discriminatorii, companiile americane ar putea fi supuse unor regimuri fiscale represive dacă SUA nu se conformează obiectivelor fiscale ale altor țări”, se precizează în document. „Acest memorandum reafirmă suveranitatea și competitivitatea economică a națiunii noastre, clarificând că Acordul Global privind Taxele nu are forță sau efect în Statele Unite.”
După ani de negocieri blocate la nivel global privind taxarea corporațiilor, desfășurate sub egida Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) pentru a pune capăt reducerilor competitive ale impozitelor, fostul secretar al Trezoreriei SUA, Janet Yellen, a semnat acordul în octombrie 2021.
Scott Bessent, nominalizat de Trump pentru funcția de secretar al Trezoreriei, a declarat joi că respectarea acestui acord global ar fi „o greșeală gravă”.
Un alt element al negocierilor OECD viza un nou mecanism de partajare a drepturilor de impozitare pentru marile corporații multinaționale, astfel încât țările unde acestea își vând produsele să primească o parte din taxele lor. Această inițiativă urmărea să înlocuiască impozitele digitale unilaterale care vizează în principal giganții tehnologici americani, de la Facebook (Meta) la Apple.
Însă aceste negocieri, „Pilonul 1”, au stagnat, iar fără participarea SUA, țări precum Italia, Franța, Marea Britanie, Spania și Turcia ar putea reintroduce taxele digitale, riscând astfel represalii comerciale din partea Washingtonului.
Regula profiturilor subimpozitate
Impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, se aplică şi în România, ca urmare a transpunerii în legislaţia locală a Directivei europene 2022/2523, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni, prin Legea 431/2023. Iniţiativa are la bază pilonul doi din reforma fiscală internaţională coordonată de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).
Societăţile care fac parte din grupuri de mari dimensiuni, cu venituri totale de peste 750 de milioane de euro, trebuie să calculeze anual cota efectivă de impozitare, iar dacă aceasta este mai mică de 15%, să plătească un impozit suplimentar ca diferenţă până la această cotă.
Potrivit PwC, impozitul minim global se stabilește printr-un set de reguli interconectate:
- Regula de includere a veniturilor (IIR): Societatea-mamă a unui grup trebuie să calculeze și să plătească partea sa din impozitul suplimentar pentru entitățile din grup care sunt impozitate la un nivel redus.
- Regula profiturilor subimpozitate (UTPR): Dacă impozitul suplimentar nu este colectat prin IIR la nivelul societății-mamă, acesta se aplică direct entităților grupului.
- Impozitul suplimentar național (QDMTT): Pentru entitățile din grupurile multinaționale sau naționale de mari dimensiuni, legea prevede un impozit suplimentar național calificat conform regulilor OCDE. Acesta are prioritate față de regulile IIR și UTPR.