Uniunea Europeană introduce noi reguli pentru campaniile publicitare plătite de partidele politice
Uniunea Europeană (UE) aplică noi reglementări în privința publicității efectuate de partidele politice, cu scopul reducerii influenței asupra alegătorilor dar și a transparenței organizaționale.
Concret, de acum înainte toate reclamele care implică partide politice sau candidați la alegeri trebuie marcate corespunzător, pentru a se vedea clar faptul că au caracter publicitar. Mai mult, cei care își fac publicitate trebuie să publice identitatea sponsorilor care achită campania și sumele virate în acest scop. Totodată, este obligatorie precizarea publicului-ţintă pentru evitarea confuziilor.
Uniunea Europeană vrea ca prin acest regulament să evite imixtiunile străine în alegerile europene și totodată, urmărește corectitudinea procesului electoral.
„Aceste reglementări protejează atât libertatea de exprimare, cât şi dreptul publicului la informare. Astfel, cetăţenii vor putea face distincţia între conţinutul politic plătit şi materialele jurnalistice sau opiniile politice personale. Regulamentul consolidează integritatea alegerilor”, transmite Comisia Europeană.
Noile reguli se aplică atât publicităţii online, cât şi celei offline. Din acest motiv, criticii contestă vehement legea introdusă, pentru că în loc să îmbunătățească transparența și să sprijine procesul electoral, va crea premisele pentru dezinformare și lipsă de vizibilitate pentru partidele mici, notează Politico.
Ce spun opozanții actului legislativ
Politicieni și activiști deopotrivă au criticat noul regulament pentru că aduce noi restricții și cerințe de transparență pentru reclamele plătite de spectrul politic.
„Partidele mai mici și mai noi, dar și candidații independenți vor pierde un canal accesibil pentru a ajunge la alegători, în timp ce marile formațiuni politicie nu vor fi afectate. Această schimbare riscă să reducă numărul persoanelor care pot fi auzite și îngreunează campaniile electorale pentru nou-veniți”, avertizează europarlamentara slovacă, Veronika Cifrova.
De la adoptarea legii, Google, Meta și Microsoft au încetat să mai difuzeze reclame politice în UE.
„Nu vom mai difuza reclame politice în Europa din cauza cerinţelor imposibil de îndeplinit şi a incertitudinilor politice create de reglementările UE”, transmit reprezentanții Meta.
Printre cerințe, legea impune ca platformele să furnizeze informații despre alegerile, referendumul sau procesul legislativ la care este legată reclama, cât costă și detalii despre orice tehnici de direcționare a fondurilor utilizate.
Google a criticat regulile europene, însă va permite pe YouTube doar anumite reclame politice, inclusiv conţinut de la instituţiile oficiale naţionale sau ale Uniunii. Persoanele fizice şi politicienii nu vor mai putea publica reclame politice pe restul platformelor asociate companiei.