Sari la conținut

DIN | INTERIOR. Paradoxul risipei de mâncare la români

Comportamentul nostru s-ar putea să ne coste scump. Şi asta pentru că, la nivel internaţional se anunţă o criză alimentară inevitabilă.

Înfiecare an, omenireaaruncălagunoipeste1,3 miliarde de tone dealimente. Cel puţin aşaarătă un studiualOrganizaţiei Naţiunilor Unitepentru Alimentaţie.Cantitatearisipităesteechivalentăcupestejumătatedin producţiamondialăde cereale din ultimul an, adică 2,3 miliarde detone.Întimp ce unii facrisipă, foameteaşimalnutriţia ucid, anual,peste6 milioane de copii, iar alte 800 de milioane de pamânteni nu au cemânca.

America de NordşiEuropasuntcontinenteleîncare searuncăceamaimultămâncare:peste100 de kilograme, anual, pe cap de locuitor.Lapolul opus,înAfricaşiAsia de Sudşide Sud-Est,risipa este de zece orimaimică.

România este una dintre celemaisăraceţăridin UniuneaEuropeanăşi, cutoate acestea, seaflape locul opt, într-un clasamentalcelor27destateeuropenecarearuncămâncare.

Înfiecarean,româniitrimitlagunoipeste2,5 milioane de tone de alimente bune de consum. Pescurt, suntemsăraci, dar ne permitem luxulsăaruncămhrană.

Legumele, fructele,pesteleşimezelurilesuntîntopul produselor careajunglagropile de gunoi.Unul din cinci produse ajungelatomberon directînambalaj,nici măcar nu este desfăcut.Întimp ce uniiromâniiaruncătone de mâncare, alţii secălcaînpicioaresăprimească ajutoare alimentare delaUniuneaEuropeană.ÎnRomânia,risipa ceamaimarede alimente se intâmplă înmarileoraşe.

ÎnBucurești, de exemplu, firmele de salubrizaresusţincămâncarea reprezintăaproape jumătate din gunoiul menajer.

„Ponderea foartemareunde se strâng deşeuri alimentare o reprezintăzonacentrului istoric. Acolo, 40% din deşeurile ridicate o reprezintă alimenteleşiastadincauzarestaurantelor, teraselor care îşi desfăşoarăactivitatea”, spune Georgia Stanciu, purtător de cuvânt Rosal.

Angajaţii delafirmele de salubrizare aupartede „surprize” înfiecarezonadeundăridicăresturile manajere.

„De celemaimulte ori,cumpărămmaimult decât avem nevoie.Cumpărămcănebunii! Spus foarte direct,ca săavem pemasă!Pânălaurmăcâtsămănânci?”, este de părere Dragoș Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere dinIndustriaAlimentară.

Româniisunteuropenii care cheltuie ceimaimulţibanipe mâncare,aproape jumătate din venitul lor. Cândsuntpromoţii, eicumpărazece pui,zece pachete dezahăr, cincisprezece pungi cu seminţe,pânănumaiîncapenimicîncoş. Nu este de mirarecămulte produseexpirăşiajung,inevitabil,lagunoi. „Suntem victimele marketingului. Consumăm, săzicem,jumătate de litru de ulei pelunăşipentrucăe promoţieşie un picmaiieftincumpărămun bidon de 5 litriîncondiţiileîncare îlconsumămaproape într-un an. Sigurcă, laun momentat dat, s-arputeasăse strice”, spune sociologul Alfred Bulai. Totaldiferităerasituaţia înainte de anii 90. Alimentele se vindeau pecartele:zahărul, uleiul,făină, mălaiul,carneauntulşiouăle,reprezentau un lux pentruromâniiderând.

„Cumpărai maximul care se dădea.Câteouădaţi?Douăcartoane!Douăcartoane iau, chiardacăsigurexistărisculsănu consume aceledouăcartoaneşisăse strice. Noi avem ocultură desupravieţuireşitotdeauna când mergi pe o asemenea filozofie încercisăîţifaci provizii.Astae motivul pentru carebunica dumneavoastră strângea pevremuri ogrămadăde lucruri pentrucămară”, adaugă Alfred Bulai.

Campionilaaruncat mâncareasunttinerii. Unsfertdin tot cecumpărăajunge directlacoş.

Alex are 28 de anişilocuieşte singur,înBucuresti.Serviciulîiocupătot timpulşinu merge nicioadată lacumpărături culista făcută. Eluităde multe ori ceşi-a cumpărat, aşacăalimenteleexpirăînfrigider.

Nici supermarketurile nu sunt prea chibzuite

De aruncataruncăşisupermarketurile,încantităţi uriaşe.Marilemagazinecumpără marfaînexces pentru a oferi clienţilorcâtmaimulte produse.Zilnic, dintr-un singur magazin, zeci de kilograme de alimente ajungla gunoi.

„Suntgreşeli care se fac inclusivînmarilemagazine,întentaţia de aavea rafturileşiopulenţăafişată. Stocurile uneori potsădepăşeascăaşteptările optimiste”, spune Mihai Vișan, președinte executiv Romalimenta. Marius este proprietarul unui lanţ de magazine alimentare din București. Elspunecăpreferăsăcumperemaimultămarfadecât vinde,căsănu aibărafturile goale.

„Aprovizionarea,înproporţie de 90%, se face zilnic,înspeciallaprodusele uşor perisabile. Am avutînaceşti aniîndrăznealăde acumpăratot timpul produsemaimulte decât se vând pentruca clientulsăaibă posibilitateasăîşi aleargă dingamălargăcareexistăpepiaţă”, consideră Marius, un proprietar de magazine.

Mariussusţinecămagazinele alimentarearuncămultămâncareşidincauzaclienţilor exigenţi.

Înfiecare an,sutede tone de alimentesuntaruncateşidin bucătăriilerestaurantelor, potrivit studiilor depiaţă. Cândsuntmesefestiveşisărbători,risipăestegenerală. Clienţii „sătură” maidegrabă coşurile degunoi.

UniuneaEuropeanăvreasădeclare 2014 „anulîmpotrivarisipei de mâncare”şia cerutstatelormembresăiamăsuripentru combaterea fenomenului.Franța, Germania, Belgia,Olandă, ItaliaşiSpaniaau iniţiat campanii deinformare a publicului.

„Printr-un astfel de program pe care Germania l-a încercat, ceea cearuncăcetăţeanul german s-a redus cu 40%”, susțineDaniel Botănoi, secretar destatMinisterul Agriculturii.

ÎnRomânia,ca de obicei, autorităţile s-au trezitînceasulaldoisprezecelea.

„Pentruluna decembrie a acestui an noi osălansămun program cu privirelaceea ce înseamnă utilizarea produselor agro-alimentareîngeneralşiînspecial pentru alimente. Programul, probabilcăosăpoarte denumirea: înainte de acumpăravarugămsăvauitaţiînportofel”, adaugă Daniel Botănoi.

Reprezentaţii industriei alimentare au venitşiei cu soluţii. Aupropus înfiinţarea băncilor de alimente, după model occidental.Învest,orice producător care are stocuri preamaridemarfa,gatasăexpire, ledonează băncilor de alimente. Băncile oferă apoi produsele pesoanelornevoiaşe. Înprezent,înRomânia,sădonezi alimente este aproape imposibil, spun specialiştii.

Specialiştii credcăar trebuisăavemşionouălegislaţie pentrutermenele de valabilitate.Înprezent,înUE, un magazin care aremarfaexpiratăeste obligatsăo arunce.

Rețete de mâncare din resturi

Pe Internetexistăo mulţime de site-uri de unde oricine poatesăafle cumsăsegospodărească. Câteva reguli de aur:sănuplecămniciodată pestomacul gollacumpărăturişidacăse poatesăneplanificămachiziţiilepentrutoatăsăptămână. Este recomandatsăverificămtermenele devalabilitateşisăcongelămcâtmaimulte alimente cuputinţă. Tot de peInternetaflămşicumsănepăstrămeficient mâncareaînfrigider. Legumelepotrezistamaimult doardacăsuntambalate corespunzător.

Străinii apeleazăşilasoluţii nonconformiste.ÎnSUA, unii bucătari audemonstrat,înshow-uritelevizate, cum se pot face reţele delicioase dinresturi. TotînAmerica, uniitinerirecuperează din gunoiul restaurantelorşisupermarketurilor, fructeleşilegumele bune de consum.

O altăproblemăestelegatăde fenomenele meteo, care influenţeazăşielepreţul alimentelor. Numaiînacest an,seceta gravăcare a afectat SUAşiRusia aduslao scumpire a grâuluişia porumbului cupeste20%, care s-aresimţitşiînbuzunareleromânilor.

Ne aşteaptă ocrizăalimentară? Cât timpînsărafturile vor geme demărfuri,româniivorcontinua săducăpropriul lor război. O bătălieîncare sebatpe promoţiişiagonisescmaimult decât au nevoie.Fărăsănegândimcăpânălaurmă, nuexistăsacfărăfund iar consumul iraţional sepoate întoarceîmpotrivanoastră.

Etichete: DIN INTERIOR. Risipa de mâncare la români

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale