DE LA ALB-NEGRU LA PREA COLORAT. Evoluția campaniilor electorale în 20 de ani

Data publicării:
16112012 20campanie 20evolutie-33862

Imediat după Revoluţie, ziarele vremii, afişele şi pliantele reprezentau principala sursă de informare a românilor dornici să afle ce se petrece pe scena politică.

La început erau tipărite alb-negru, pe hârtie de ziar, iar fotografiile candidaţilor erau needitate. Partidele mizau pe simboluri. Însemnul electoral al Convenţiei Democratice din România, cheia, trona în mâna Statuii Libertăţii.

Patru ani mai târziu, simbolul familiei care reprezenta viitorul a fost folosit de liderii Convenţiei în lupta electorală.

În 2007, PNŢCD, principalul partid din CDR, era reprezentat grafic de echipa de eurocandidaţi care purtau opinci, simbolul recunoaşterii, afirmării tradiţiilor şi apartenenţei nationale.

Principala armă a politicienilor din anii '90 era promisiunea unei vieţi mai bune.

Şi sloganurile s-au schimbat. La începutul anilor 90 era cu totul altceva. Atunci erau sloganuri de responsabilizare a opiniei publice în privinţa necesităţii unor schimbări politice. Până prin 96 s-a mers cu sloganul schimbărilor, după care s-a evoluat, s-au căutat tot felul de găselniţe, chichiţe, însă în ultima vreme sloganurile electorale au devenit din ce în ce mai lipsite de scrupule, se merge pe apropieri, noi împreună, dar se ştie că asta se întâmplă odată la patru ani”, a spus Ticu Ciubotaru, colecționar de materiale electorale.

Tehnologia, consultanții și Internetul, un ajutor nesperat

Lucrurile au evoluat, în scenă au intrat consultanţii şi au început să fie folosite programele pe calculator care permit retuşarea fotografiilor candidaţilor. Au apărut afişe tipărite color pe hârtie lucioasă, dar şi materiale promoţionale inscripţionate cu siglele partidelor şi numele candidaţilor.

Sloganurile au început să fie atent selectate de echipele de consultanţi, iar combinaţiile de culori alese cu grijă. Un alt ajutor nesperat pentru politicieni a fost Internetul. Mediul virtual reprezintă pentru candidaţii secolului 21 un mod facil de a-şi face campanie electorală cu mult mai puţini bani decât în mod clasic.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Ce se întâmplă dacă parchezi în timpul zilei pe locul închiriat de altcineva. Ce spune legea despre acele...
Digi FM
Primar din Argeș, reacție după ce i-a dăruit fiicei un bolid de zeci de mii de euro: „Am o singură fetiță, nu...
Pro FM
Mădălina Ghenea, apariție hipnotizantă pe o plajă din Italia, într-o rochie udă, lipită de piele. Mister și...
Film Now
A rupt tăcerea după aproape 20 de ani. Dwayne „The Rock” Johson, declarații despre divorțul de Dany Garcia...
Adevarul
Trump amenință BBC cu un proces de un miliard de dolari pentru un documentar difuzat înainte de alegerile din...
Newsweek
Casa de Pensii face anunțul așteptat de 2.400.000 pensionari. „Banii sunt la bănci”. Când intră pensia pe card
Digi FM
Sebastian Stan spune că Marvel l-a ajutat să se dezvolte ca actor, însă a fost doar „primul pas”: „Trebuie să...
Digi World
Cum au reușit o tânără și soțul ei să călătorească în 20 de țări și să economisească sute de mii de lire...
Digi Animal World
Ce rase de câini nu ar trebui lăsate singure acasă. Acestea suferă cel mai mult de anxietate de separare
Film Now
Singurul film pe care Arnold Schwarzenegger și-ar fi dorit să-l refacă: „A fost incredibil”
UTV
Loredana i-a făcut o dedicație specială Simonei Halep la Sala Palatului. „Un salut pentru unica și...