Ministrul Mediului, Tanczos Barna, la Interviurile LIVE Digi24.ro: Pentru arderile de deșeuri trebuie amendă penală, închisoare

Data actualizării: Data publicării:
tanczos barna

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, este invitatul jurnalistului Alexandru Rotaru la Interviurile LIVE Digi24.ro

Principalele declarații:

  • Ați respectat vinerea verde? Cu siguranță. Azi am ales car sharing. Am venit cu un coleg la minister cu o mașină electrică. Este o soluție care ar putea fi practicată de mai mulți de cetățeni din București. Este un for de comunicare, de a găsi soluții. Am putea fi mai grijulii față de natură.
  • Mașinile sunt principala sursă de poluare în București? În marile zone urbane sursa principală se poluare este mașina. Bucureștiul are problema arderilor. Este foarte ușor să dăm vina pe o comunitate săracă dar depinde și de noi. Garda de Mediu face razii. Am judecat, trimis în judecată, arestări.
  • Problema cu mașinile? Soluția e la îndemâna cetățenilor, guvernului și a UAT-urilor. În București nu avem sisteme inteligente în trafic. Primăria are în vedere achiziționarea unui sistem inteligente de trafic. A doua este reducerea mașinilor poluante. Din 2022 vrem să fie mai eficientă. 60-70.000 de mașini anual scoatem care sunt poluatoare. Avem și o obligația în PNRR. Rabla susține orașele și populația. Soluția este și la autoritățile locale de a permite doar acces limitat, alternativa de a folosi piste de biciclete.
  • Suprataxarea accesului în orașe. E o soluție? UAT-urile aplică în multe zone. Majoritatea țărilor din Europa au o astfel de taxă. România nu are. Singurul for care poate decide este Guvernul. Putem discuta în coaliție. Nu pot propune introducere de taxă nouă pentru că Guvernul a spus că nu va introduce nicio taxă nouă. Majoritatea statelor UE folosesc taxa cu eficiență. Ieri am avut discuții cu asociațiile, avem și studii. Suntem codașa Europei la mașini vechi și numărul de mașini noi. Ne concentrăm prin RABLA să scoatem 80.000 de mașini anual până în 2022.
  • Majorarea unor taxe ar putea fi o soluție la nivel local. Sunt orașe în România care deja pun în practică niște politici foarte consecvente, infrastructură, piste de biciclete, transport public gratuit în Cluj, vinerea verde.
  • Măsurile de încurajare sunt prin finanțare. În RABLA și RABLA PLUS vom introduce și prevederi noi. Am suplimentat bugetul. Este o creștere uriașă. Am crescut bugetul la RABLA clasic.
  • O să fie câteva modificări pentru a ne focusa pe mașinile mai vechi de 15 ani. Vrem o etapizare lunară astfel încât când lumea depune cererea și când vor avea și răspunsul. Vorbim de RABLA pentru automobile. Vrem încurajarea curățării parcărilor de mașini vechi. Am vrea să contribuim noi Ministerul și să vină și o finanțare de la autoritatea locală.
  • Cum ar putea alege oamenii car sharing? Depinde de atitudine.
  • Au fost înmatriculate peste 300.000 de mașini SH în 2021. Este o cifră uriașă. Dacă n-ar exista RABLA, efectul s-ar păstra pe șosele. Așa măcar 70-80.000 de mașini poluante sunt scoase anual din trafic.
  • Poluarea din arderile din jurul Bucureștiului. Sunteți mulțumit de Garda de Mediu? Au fost perioade când s-a mers cu zeci de polițiști, amenzi. Soluția este complexă, în sensul că pe de o parte trebuie măsuri coercitive, să modificăm legislația. Să trecem la o amendă penală, închisoare. Acele rețele care strâng deșeuri și dau foc pentru valorificare trebuie distruse. Trebuie să înăsprim cantitățile de deșeuri preluate prin arderi, să mergem pe drumul banului să vedem cine finanțează acestea. Metalul se vinde mai departe.
  • Ministerul Justiției trebuie să acorde sprijin real pentru a forma secții specializate la procuraturi în infracționalitatea de mediu. Probele dispar. În cazul arderilor, acestea dispar.
  • Faptul că sunt controale și patrule, lucrurile încep să se miște pe un făgaș normal.
  • Devine România groapa de gunoi a Europei? Reportajul BBC n-am înțeles mare lucru. Nu cred că există o legătură directă cu importurile de deșeuri. Avem o HG care se aprobă și va apărea în Monitorul Oficial care limitează la 15 puncte la frontieră unde se pot limita transporturile de materii prime din Europa. Acolo e infracționalitatea. Se declară ceva și în containere e altceva.
  • Legătură între agenți vamali și companii care aduc? Peste 140 de transporturi au fost blocate. Toate transporturile care nu trec de un filtru de analiză la risc ajung să fie controlate la sânge. A fost o perioadă când controalele GM au fost pe rețelele sociale. Domnul Berceanu a plecat. Stilul de comunicare al actualei conduceri este diferit. Nu se face mare tam tam. I-am dat domnului Berceanu nota 8. Cer îmbunătățirea sistemului.
  • Plătește România? Am dialog constant pe infringementuri. Unele sunt extrem de complexe. Vin din trecut, când România nu a abordat probleme de mediu zeci de ani, de pe vremea comunismului. Tema CO2 emis în centrale nemodernizate, care funcționează fără autorizație, când Garda de Mediu le-a închis iar instanța a decis redeschiderea.
  • Centralele de încălzire centralizată? Pentru viitor propunerea este să nu mai permitem centralele individuale în apartament. Centrale doar în bloc sau pe scară. Nu se pune problema în apartamentelor existente unde nu există alternativă la centrală individuală. Este vorba despre blocurile noi. Ianuarie sper să avem actul normativ. Există deja practică în România. Brașov trimite dezvoltatorii imobiliari la cei de la centrale.
  • Centrale mobile? Nu este o soluție.
  • Am propus Primăriei București să ne vedem din două în două luni, după care ne-am întâlnit mai rar. Nu am explicație. La unele din întâlniri nu a mai venit domnul primar general. Dăm înapoi 60 de milioane de lei înapoi de la fondul cu gaze de seră că Bucureștiul n-a construit nici acum piste de biciclete.
  • Colaborez instituțional cu primarul general, nu am o relație încălzită.
  • Defrișări ilegale? SUMAL este un succes. A crescut mult eficiența luptei împotriva tăierilor ilegale. În 2021 n-am mai văzut poze cu defrișări. Infracționalitatea există dar avem un control mult mai riguros pe tot ce se transportă. În PNRR am prevăzut o îmbunătățire a sistemului informatic, cu scannere. Infracționalitatea scade dar există. Ar fi un domeniu unic în România să-l eliminăm complet, dar nu există așa ceva. Am avut un control extrem de riguros în Maramureș, săptămâna viitoare vom avea un control cu domnul Bode.
  • Salariile din domeniul silvic nu sunt foarte mari dar sunt decente. Dotarea cu arme de foc s-a și făcut anul acesta în multe situații. Am asigurat bugetu, cu anumite dotări. Este o dispută cu numărul de angajați RNP care vor fi disponibilizați.
  • Agent Green acuză că ați dat o circulară să tolereze transporturi de brazi de Crăciun fără autorizare. Nu comentez. Problema este clară din 2020. Pomii de Crăciun nu fac obiectul trasabilității prin SUMAL. Brazii vin din culturi speciale cu aviz. Există o circulară de clarificare care s-a trimis de la direcția de specialitate cum că pomii de Crăciun din 2020 nu mai fac obiectul SUMAL.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri