„Comorile” din magazinele second hand. „Este mai mult decât un trend, este un stil de viaţă”

haine vintage

Este ruşinos să cumperi haine de la second hand? Nu. Absolut deloc. De altfel, chiar şi la Paris, în centrele comerciale de lux, au apărut spaţii special dedicate produselor SH. Mai mult, pasiunea pentru tot ce înseamnă vintage, din ultimii ani, a transformat cumpărăturile second hand într-o adevărată vânătoare de piese vestimentare unicat.

Recunoaştem sau nu, cei mai mulţi dintre noi am intrat măcar o dată într-un magazin de haine second hand.

Unii ascund faptul că o parte din garderoba proprie este, de fapt, cumpărată de la un SH. Alţii, dimpotrivă. Se mândresc cu piesele achiziţionate în astfel de spaţii. De ce? Datorită unicităţii lor. Şansa ca hainele cumpărate la second hand să fie în serie este foarte mică.

În România, încă mai există prejudecăţi legate de tendinţele SH. Deşi, în afara ţării, fenomenul s-a extins chiar şi în marile centre comerciale de lux. Ioana Nicolescu, fashion marketer, locuieşte la Paris de 26 de ani. Este una dintre clientele fidele BHV, un spaţiu pentru shopping în care, alături de brandurile de lux, poţi găsi şi produse second hand.

Ioana Nicolescu, fashion marketer: Am descoperit, pe lângă clasicele standuri Chanel sau brandurile franţuzeşti, două lucruri foarte interesante: 1. la primul etaj un stand enorm de sh haine, unde totul era 5, 10, 20, mai mult de 60 d euro nu exista. Standul era de 3 ori cât un stand normal. Vorbesc de standuri... nişte branduri bine asumate şi iubite pe piaţa franţuzească, iar la parter un stand aşa destul de important a unui shop online, care se cheamă Instalux, unde poţi să achiziţionezi genţi, accesorii, cred că şi ceasuri de lux, dar poţi să le şi închiriezi. Dacă vrei să îţi închiriezi o geantă Hermes pentru 2-3 zile şi te gândeşti că nu ai de ce să o cumperi, aşa faci. Aşa se face în Franţa. Face parte din lifestyle.

 

Second hand este mai mult decât un trend, este un stil de viaţă, este o stare de spirit, dacă vrei, în care un adevărat iubitor de fashion nu o să se arunce în magazine să cumpere, să cumpere, ci va căuta foarte atent să găsească comoara ascunsă pe un site sau într-un magazin.

În micul butic al Georgianei, aşezate frumos pe umeraş, hainele „spun” poveşti, unele dintre ele vechi de 90 de ani.

Georgiana Şapartoc, antreprenor haine vintage: „Cea mai veche rochie din colecţie este din 1930 şi este într-o stare foarte bună pentru vârsta ei. Este făcută dintr-un crepe -- dar are mânecile clopot, se închid cu năsturaşi, sunt absolut bestiale. Plâng că nu e mărimea potrivită. Cea de-a doua piesă cea mai veche este o altă rochie care este în stare excelentă, culmea. Este din 1940 şi este o rochie din mătase cu mărgele cusute. Este foarte interesantă pentru că era o obsesie pentru nasturi în anii '40, unde nasturii sunt doar de decor şi sunt prinşi, de fapt, cu capse.

Este un sacou din 1940-1950. Este finisat manual pe interior. Este cu fustă creion şi are o croială minunată. Ce este amuzant este că probabil la un moment dat a avut şi perniţe. În anii 40 a început nebunia perniţelor cu umerii foarte mari. Tocmai de aceea, sacoul este mai mare şi fusta mai mică pentru că trebuia să creezi ideea de putere, fiind după război şi fiind în perioada respectivă. Este făcut în Paris. Tocmai asta este mişto, pentru că înainte aveai pe etichetă locaţiile unde sunt făcute. Parisul, Londra erau cunoscute pentru designeri couture-işti. Şi atunci când îţi luai ceva din Paris şi scria pe etichetă că e din Paris era considerat foarte chic”.

Colecţia personală de haine vintage a Georgianei a început să crească în urmă cu un an şi jumătate, cu piese vestimentare cumpărate de pe site-uri din afara ţării. Iar ce nu i se potriveşte vinde în magazin.

Georgiana Şapartoc, antreprenor haine vintage: Când vine ceva nou, întotdeauna trebuie să scot altceva. Locul este foarte strâmt. Nu ai cum să păstrezi un număr foarte mare de produse. Tocmai de aceea şi fac chestia asta. Se întâmplă să nu îmi vină toate. Tocmai de aceea este și riscul, când iei online. Ți se dau niște măsurători, ți se dau niște fotografii, dar nu întotdeauna sunt reale. Uneori sunt editate. Unele au tăieturi, pete ș.a.m.d pe care nu le vezi în momentul acela.

Şi pentru că se ocupă şi de îngrijirea hainelor, Georgiana se documentează constant. Nu e simplu să vinzi haine vechi, care trebuie întreţinute astfel încât să arate cât mai bine.

Georgiana Şapartoc, antreprenor haine vintage: Comunitatea de colecționari și purtători de vintage este destul de mare. Și atâta timp cât cauți, pe partea de engleză, mai ales, foarte mulți care colecționează și forumuri unde se discută diferite pete, culori, cum faci aia, cum faci aialaltă, nu știu. Ai o rochie pe care nu știi cum să o datezi, întrebi, afli, așa am aflat, de exemplu, dspre fermoare, cum erau între anumite perioade de timp. De exemplu, până la sfârşitul anilor '40 nu erau fermoare.

Pentru Mădălina, pasiunea pentru hainele second hand şi vintage a început mai degrabă ca o formă de terapie.

Mădălina Bătrânca, antreprenor haine vintage: Am avut o problemă prin a-mi exprima personalitatea altfel. Nu am fost o persoană cu foarte multă încredere în mine, cumva prin haine lucrurile mergeau altfel. Aşa am reuşit să atrag un soi de atenţie pe care altfel nu cred că aş fi reuşit, eu având probleme cu depresia de 3 ani, în punctul în care începuse să îmi pese de felul în care arăt am început să cumpăr foarte, foarte mult. Erau multe haine peste tot.

Aşa a ajuns să aibă o garderobă formată din 90% haine cumpărate din second hand-uri.

Mădălina Bătrânca, antreprenor haine vintage: În ultimii 3 ani nu am mai cumpărat absolut deloc din magazine pentru că nu mă regăsesc în hainele pe care le văd în magazine, plus că mi se pare că din punct de vedere calitativ ce propun magazinele de masă a scăzut foarte mult. În magazine vintage şi în sh găseşti lucruri cu personalitate, lucruri pe care nu le vezi în magazinele de masă. Sunt SH-uri în care găseşti piese de acum 2-3 sezoane din magazinele de masă, dar eu nu caut asta. Eu caut piese vechi, piese care să aibă acel ceva care să schimbe o ţinută practic.

Tocmai din acest motiv, pentru majoritatea, Mădălina creează ţinute din haine care separat nu s-ar vinde, spune ea.

Mădălina Bătrânca, antreprenor haine vintage: Foarte multe piese nu spun mare lucru luate unitar. Cămaşa asta este într-adevăr destul de drăguţă, dar dacă o punem în combinaţie cu fusta asta, care este destul de deoseibită prin imprimeu şi prin detaliile din catifea şi cu pantofii Buffallo specifici anilor 90, avem o ţinută din anii 90 care cred eu că e una destul de actuală şi se pliază pe trendurile de astăzi.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate