Sari la conținut

Cât de sănătos este să fii vegetarian?

Trend sau sănătate curată? Regimul vegetarian este adoptat de tot mai mulți oameni dornici să prevină bolile. Problema este că puțini știu să se alimenteze cu adevărat sănătos atunci când renunță la proteinele de origine animală, iar asta le poate pune sănătatea în pericol. Dezbatem subiectul împreună cu dr. Mădălina Truică, medic pentru diabet, nutriţie şi boli metabolice. 

Izabela Pănescu, jurnalist Digi24: Vreau să clarificăm mai întâi diferența dintre a fi vegetarian și vegan, pentru că de fapt dieta vegană este cea controversată. Care e diferența?

Dr. Mădălina Truică: Alimentația vegană cuprinde doar alimente de origine exclusiv vegetală, în schimb există și alte tipuri de regimuri alimentare vegetariene care cuprind și surse de alimente de origine animală, cum sunt lacto-ovo-vegetarienii sau lacto-pesto și diverse alte variante.

- Practic controversată este cea vegană, care nu conține deloc proteine de origine animală. E sau nu sănătos așa?

- Este sănătoasă cu condiția să fie echilibrată, adică să aducă toți nutrienții necesari organismului. Există nenumărate studii care au demonstrat că regimul alimentar vegetarian bine echilibrat poate scădea riscul de apariție al unor boli precum obezitatea, diabetul zaharat, bolile cardiovasculare sau anumite forme de cancer sau în cazul în care acestea sunt deja prezente le poate îmbunătăți în mod pozitiv evoluția.

- Dar asta înseamnă că oamenii care mănâncă proteine de origine animală sunt mai puțin sănătoși, că ar trebui să devenim toți vegani că să scădem riscul?

- Nu, desigur că nu, există și alte variante de regimuri alimentare echilibrate care pot conține și produse de origine animală. Alimentația echilibrată nu ține de opțiunea de a consuma sau nu alimente de proveniență animală, ci ține de calitatea alimentelor pe care alegem să le consumăm, cantitatea în care le vom consuma și varietatea acestora. 

Dietă vegană poate fi şi nesănătoasă 

- Practic poți fi vegan, poți să elimini proteinele de origine animală, dar să nu ai o alimentație sănătoasă.

- Bineînțeles.  Atunci când vorbim de alimentație dezechilibrată - definită că fiind bogată în calorii, grăsimi nesănătoase sau zahăr - , atunci fie că vorbim de una care conține surse de proteine animale, fie că vorbim de una care nu conține aceste surse, ea produce un deserviciu organismului.

Vegetalele cu cele mai multe proteine

- În ce produse găsim proteine de origine vegetală, dacă o persoană renunță complet la cele de origine animală?

- Am putea să le împărțim în patru grupe alimentare. Prima grupa alimentară este destinată produselor din soia, a doua grupă este destinată cerealelor, a treia leguminoaselor din care fac parte mazărea, lintea, năutul și fasolea boabe și ultima grupă este destinată alimentelor din categoria nuci și semințe.

- Cea mai mare temere este cea legată de aminoacizii esențiali, pentru că toți aminoacizii esențiali de care avem nevoie se găsesc în proteina de origine animală. Dacă ești vegan cum e cu acești aminoacizi, se găsesc sau nu în proteinele de origine vegetală?

- Se găsesc și dacă ar fi să facem un clasament al alimentelor bogate în proteine pe care le-am menționat anterior, atunci soia s-ar afla detașat pe prima poziție.  Fiecare aliment își aduce contribuția la o alimentație echilibrată. Contează foarte mult să avem varietate pentru a ne acoperi întreg necesarul zilnic de nutrienți. 

- Deci dacă o persoană e vegană și mănâncă din toate grupele, nu ar trebui să se îngrijoreze?

- Nu ar trebui să se îngrijoreze, există toți aminoacizii esențiali în acestea.

- Dar deficitul de B12? Și aici este o mare temere.

- Deficitul de B12 este cel mai frecvent întâlnit în cazul alimentației vegane, care este exclusiv bazată pe legume. În cazul lacto-ovo-pesto vegetarienilor, ei reușesc să își acopere necesarul de B12 prin consumul produselor.

Producătorii comerciali adaugă această vitamina B12 în anumite produse alimentare destinate vegetarienilor, dar cum la noi în țară acest segment de produse nu este foarte bine dezvoltat, atunci varianta cea mai sigură în cazul multor persoane ar fi suplimentarea cu B12.

Cele mai mari greşeli în alimentaţia vegană

- Ce greșeli fac de obicei persoanele care adoptă această alimentație vegană?

- Cea mai frecventă este că din lipsa timpului, apelează la diverse produse alimentare procesate de tipul covrigeilor, biscuiților, pateurilor vegetale.

- Și asta se întâmplă și în perioada de post.

- Și în perioada de post. Din păcate, multe dintre aceste produse conțin grăsimi nesănătoase de tip trans, obținute artificial prin hidrogenare, sau conțin zahăr sau alți înlocuitori, precum  și diverși aditivi alimentari, care pot contribui la creșterea în greutate sau pot afecta într-un alt mod starea de sănătate. Alimentația vegetariană presupune o anumită conduită alimentară, să prioritizăm acest aspect legat de mese, să ne rupem puțin din timpul nostru și să venim și cu un pic de creativitate pentru a ne organiza și a ne prepara mesele.

- Practic dacă ești o persoană aglomerată și care nu are timp de gătit mai bine ar fi să nu adopți un astfel de regim?

- Poate nu ar fi cea mai bună opțiune.

Urmăriți mai jos interviul integral:

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

 

Etichete: vegan , vegetarian , lacto-ovo-pesto vegetarian , dieta vegana controverse , regimul vegan , greseli regim vegan , probleme sanatate regim vegetarian

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale