Sari la conținut

Ce exerciții puteți face la birou? Sfaturi de la fizioterapeutul Simonei Halep

Stați pe scaun multe ore pe zi? Atunci riscați probleme grave de coloană. Ce exerciții puteti face chiar la birou ne arată Marian Gheba, fizioterapeutul Simonei Halep și al lui Horia Tecău.

Nouă din 10 persoane au cel puţin o dată în viaţă dureri de spate, arată statisticile. Nici nu e de mirare. Majoritatea oamenilor au joburi care presupun stat pe scaun cel puţin 8 ore pe zi. În plus, iarna durerile se accentuează, pentru că nu mai facem nici măcar puţina mişcare pe care o făceam vara. Dezbatem subiectul împreună cu Marian Gheba - fizioterapeut Fed Cup.

De ce este important să facem mișcare și iarna și ce tip de mișcare?

Marian Gheba: Este foarte important să facem mișcare iarna, pentru că mișcarea înseamnă sănătate. Prin mișcare, prin activitate fizică susținută în mod regulat, îi dăm organismului mai mult oxigen, îmbunătățim circulația sanguină și astfel îmbunătățim și circulația periferică. În anotimpul rece, circulația periferică este foarte afectată de temperaturile scăzute. Tot prin mișcare îmbunătățim inclusiv metabolismul, care ajută la eliminarea toxinelor și a deșeurilor metabolice din organism. Practic, mișcarea înseamnă sănătate și ne ajută să putem să ne adaptăm mai bine la climatul rece.

Sunt cei cărora le place să alerge pe timp de vară, dar e important să alerge și iarna.

Marian Gheba: Exact. Aerul rece ne stimulează mai mult să producem oxigen către organism și lucrul acesta e foarte benefic.

Ajută până și plimbarea, așa cum vara ne plimbăm prin parc.

Marian Gheba: Bineînțeles, și poate o mișcare mai tonică, un mers mai alert ajută, de asemenea. Mișcarea în sala nu trebuie oprită pe timpul iernii sau lăsată mai la urmă. Trebuie făcută cu un antrenor care să știe să o dozeze sau acele persoane care au nevoie de kinetoterapie pot face specific pe anumite afecțiuni.

Ce ne facem cu restul timpului, adică cu cele 8 ore sau mai mult petrecute pe scaun? 

Marian Gheba: E bine ca pe perioada zilei să se miște, să nu stea lipiți de acel scaun și aici când spun să se miște pot apela la tehnici de stretching făcute pe scaun, efectiv să își lucreze musculatura pe scaun.

Ce putem face pe scaun?

De exemplu putem face stretchingul brațelor, să ridicăm un braț și să tragem de el, să întindem, la fel și cu celălalt.

Putem face mișcări de rotație, să punem un picior peste celălalt și ne ducem cu cotul și ne întindem, astfel încât întindem abdomenul și spatele inclusiv.

Persoanele în cauză pot să se ducă până jos cu un braț în lateral și să întindă sau pot trage de genunchi în sus și să își întindă musculatura înainte de a se ridică de pe scaun.

Cam cât timp să facem aceste exerciții? Câte minute, o dată pe oră?

Marian Gheba: Ar fi ideal o dată pe oră și se pot face repetări de cinci ori. Nu durează mult, dar sunt foarte eficiente și îmbunătățesc calitatea vieții. După ce faceți câteva exerciții de întindere este recomandat să faceți o plimbare.  Nu uitați să vă ridicați de pe scaun și să faceți o plimbare la fiecare 30-40 de minute!

Cum evităm accidentările la schi

Revenind la mișcare - începe sezonul de schi și patinaj. Românii de regulă se duc la munte, își pun schiurile și merg pe pârtie. Care sunt riscurile pentru o persoană sedentară, care nu face mișcare, dar merge la schi fără o pregătire în prealabil?

Marian Gheba:  Efectele sunt foarte negative mai ales când o persoană sedentară nu face mișcare, nu are o condiție fizică bună, se duce, se urcă direct pe schiuri și schiază două-trei ore. Problema este că musculatura acestor persoane nu poate rezista la tipul de efort pe care doresc să îl facă și atunci riscul cel mai mare este de a avea rupturi de ligamente încrucișate ale genunchiului, sunt cele mai frecvente afecțiuni, sau chiar pot avea căzături și pot apărea traumatisme atât ale umărului, cât și ale coloanei lombare și cervicale. Riscuri sunt și pentru cei pregătiți, nu doar pentru sedentari.

Ești fizioterapeut FedCup și de asemenea terapeutul Simonei Halep și al lui Horia Tecău. Care este rolul tău, ce faci concret atunci când ești alături de ei la turnee?

Marian Gheba: Rolul meu este de a-i menține în formă, de a-i ține mereu într-un tonus bun, pentru că în timpul antrenamentului ei acumulează tensiune musculară, toxine și așa mai departe. Rolul meu este de a-i încălzi înainte de antrenament, de a le face o încălzire mai specifică pe anumite părți ale corpului, atunci când au nevoie, dar și după antrenament, acea revenire prin care facem stretching și masajul de după antrenament, imediat. Astfel recuperarea este mult mai rapidă și performanța lor pentru următorul antrenament sau meci este ideală.

Perioada aceasta este una de pregătire. Ce urmează?
Marian Gheba: Deja sportivii sunt în plină pregătire, urmează Australian Open, este primul Grand Slam, iar înainte de acesta mai sunt și alte turnee mici în Australia: Sydney, Brisbane și sunt deja în febra de pregătire. Acum îi ajut mai mult cu recuperarea după antrenament. Ei se pregătesc în locații diferite, iar după antrenament vin la noi și recuperăm.

Interviul integral îl puteți urmări pe pagina de Facebook a emisiunii „Tinerețe fără bătrânețe”.