Sari la conținut

Cum să adormi repede la loc, dacă te trezești noaptea

Astăzi este Ziua Mondială a Somnului. Se estimează că peste un milion de români suferă de tulburări ale somnului, dar numai câteva mii ajung să se și trateze. 

tulburari de somn

Vi se întâmplă să vă treziți în toiul nopții și să nu mai puteți adormi la loc? Iată câteva sfaturi simple pentru a scăpa de o noapte albă și a adormi cât mai repede, fără stres.

Somnul este funcția biologică de repaus, de care corpul și creierul nostru nu se poate lipsi. O treime din viață ne-o petrecem dormind!

Cu toate acestea, o proporție însemnată din populație se plânge că are tulburări de somn. Sunt de mai multe tipuri: agitație, somnambulism, trezire precoce, insomnie.

În ceea ce privește trezirile nocturne, el pot deveni problematice dacă persoana în cauză nu reușește să adoarmă imediat la loc.

Un fenomen „normal”

În realitate, trezirile nocturne în sine sunt normale: toți trecem prin această fază, la finalul fiecărui ciclu de somn, deci de mai multe ori în timpul nopții, însă nu suntem neapărat conștienți de aceasta. Trezirile în timpul nopții sunt fiziologice, omul se trezește de mai multe ori pe noapte, dar ca regulă generală, adoarme la loc rapid și nu își mai amintește (de unde expresia „a dormit neîntors” pentru a desemna un somn adânc, după o perioadă de veghe epuizantă).

Anormal este, însă, să nu reușești să adormi imediat la loc. Pot să existe mai multe cauze.

Adesea, e o problemă legată de organismul nostru: de exemplu, senzații dezagreabile în picioare (sindromul picioarelor grele) sau chiar oprirea bruscă a fluxului respirator (apnee respiratorie). Poate să fie vorba și de o cauză externă, care acționează adesea asupra psihicului și care este o sursă de angoasă și depresie.

Ce-i de făcut?

1. Nu rămâneți neapărat întinși în pat

Trebuie, prin urmare, să facem distincție între o trezire nocturnă scurtă, care e normală (de la unu până la trei minute), și o trezire care poate dura mai mult, adică peste 20-30 de minute. În acest caz, avem impresia că nu mai putem să adormim la loc.

Contrar a ceea ce se poate crede, a vă obliga să rămâneți întinși în pat nu este întotdeauna o soluție bună. Dacă nu vine somnul, nici nu îl veți găsi frământându-vă în pat. Mai mult, explică psihologii, rămânând în pat mai mult timp se creează o asociere nefericită între pat și trezirea nocturnă.

2. Evitați televizorul și alte ecrane

Trebuie să ne ridicăm, să facem câțiva pași, să ne întindem sau să ne apucăm de o activitate calmă, cum ar fi să răsfoim o carte, numai că trebuie să rămânem tot timpul într-o ambianță întunecată, cu lumină slabă. Neurologii atrag atenția că sunt interzise în aceste situații ecranele luminoase. De ce? Lumina albastră pe care o emit aceste gadgeturi fac creierul să creadă că este zi. Mai mult, așteptarea unui mesaj sau a unei alarme te poate ține preocupat și te împiedică să adormi la loc liniștit. Corpul e încordat, în așteptare.

3. Beți ceva rece

Puțină apă sau un pahar cu lapte. Chiar dacă niciodată nu s-a dovedit științific că laptele te ajută să adormi, un pahar cu lapte poate deveni un ritual benefic. Spre deosebire de o băutură caldă, cum ar fi ceaiul, laptele rece este simplu de preparat, nu trebuie să aprindem lumina, nici să încălzim apa, permite corpului să-și păstreze o temperatură scăzută, propice adormirii. Este total contraindicată, însă, orice băutură susceptibilă să aibă un efect stimulator, cum ar fi Coca-Cola sau cafea.

4. Nu vă uitați la ceas

Este mai bine să nu vă uitați cât este ceasul, dacă vă treziți în mijlocul nopții. Consultarea ceasului va fi o sursă de preocupare, de stres (dacă adorm și nu mai aud alarma?) și nu vă va ajuta să adormiți la loc.

5. Învățați să vă relaxați

Relaxarea și destinderea sunt aliați ai somnului. Somnul funcționează pe baza a două mecanisme: faptul de a „cădea” în starea de somn și faptul de a te „trezi”, ceea ce necesită o stare de descărcare. Pentru a favoriza această stare de detensionare, se pot practica exerciții de sofrologie (disciplină medicală care își propune o întărire a organismului uman prin aducerea acestuia, prin anumite exerciții, într-o stare totală de relaxare fizică și psihică, inclusiv prin hipnoză), care să funcționeze ca o gimnastică fizică. Aceste exerciții permit controlul asupra ideilor și asupra gândurilor, care nu mai trebuie să fie îndreptate către grijile de zi cu zi.

Dar cea mai bună metodă pentru a reuși să adormi la loc este să nu te gândești că trebuie să adormi la loc cu orice preț! conchid specialiștii.

Notă. Cu ocazia Zilei Mondiale a Somnului, Asociația de pacienți ASCID în parteneriat cu Sectiunea de Somnologie și Ventilație Non-Invazivă a Societății Române de Pneumologie lansează vineri, 17 martie 2017, campania de conștientizare privind combaterea somnolenței la volan prin respectarea regulilor condusului defensiv și depistarea eventualelor patologii ale somnului.

Sub sloganul ”Siguranța pe drum începe după un somn bun”, campania se adresează tuturor șoferilor profesioniști și neprofesioniști și are ca scop informarea și educarea privind cauzele, consecințele și metodele de combatere a somnolenței la volan. Adresa oficială a campaniei este www.stopsomnolenta.ro, website care oferă recomandări ale specialiștilor privind igiena somnului și condusul preventiv, chestionare de evaluare, interviuri cu specialiști, articole medicale.

Citiți și: Studiu. Ce se întâmplă cu organismul uman când e privat de somn

Ne afectează ochii lumina LED-urilor?

Studiu. Păstrarea telefonului mobil în dormitor în timpul nopţii provoacă tulburări de somn

Neuronii care ne paralizează în timpul somnului

De ce vorbesc oamenii în somn

Etichete: somn , tulburari de somn , tehnici de relaxare , insomnii , ma trezesc noaptea , cum adorm la loc noaptea , trezitul noaptea

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale