Sari la conținut

DESCOPERIRE. Molecula care atacă melanoamele fără să fie toxică pentru celulele sănătoase

FOTO: Gulliver/ Getty Images

Denumită HA15, această moleculă a fost pusă la punct de Institutul francez pentru sănătate medicală (Inserm) de o echipă condusă de Stéphane Rocchi. Rezultatele cercetării lor au fost publicate joi de revista americană Cancer Cell, potrivit Agerpres.

Melanomul este o formă agresivă de cancer de piele, care afectează melanocitele responsabile cu colorarea pielii.

Există trei stadii de progresie a bolii: „o creștere radială” când celulele proliferează anarhic în epidermă; faza „creșterii verticale” care implică o invazie a derme; faza „metastatică” ce corespunde diseminării celulelor canceroase în țesuturile periferice.

„Identificarea de noi molecule este obligatorie pentru punerea la punct a bioterapii eficiente împotriva acestui cancer a cărui incidență s-a dublat în ultimi zece ani, notează Inserm.

În acest context cercetătorii francezi au descoperit o nouă familie de molecule „thiazol benzeno-sulfonamidele (TZB)” care prezintă proprietăți anticancerigene considerate 'interesante'. După numeroase încercări cercetătorii” au modificat structura inițială a TZD pentru a obține un compus lider pe care l-au numit HA15.

HA15 contribuie la moartea celulelor melanomului prin „apoptoză” (moarte celulară fiziologică, programată genetic) și „autofagie” (proces catabolic care duce la degradarea autofagosomic-lizozomal a conținuturilor citoplasmatice în masă, agregate anormale de proteine și organite în exces sau deteriorate).

Experții au constatat că la șoarecii de laborator această moleculă este foarte eficientă pentru diminuarea volumului tumoral, aparent fără toxicitate pentru animal. La oameni, în colaborare cu serviciul de dermatologie din Nisa, cercetătorii au demonstrat că moleculele sunt active asupra celulelor melanoamelor prelevate din biopsiile unor pacienți sensibili, sau rezistenți la unele terapii”, precizează Inserm.

HA15 s-a dovedit eficientă și asupra celulelor provenite de la alte tumori precum cancerul la sân, colon, prostată și pancreas, sau în cazul leucemiilor cronice.

Etichete: sanatate , cancer , descoperire , melanom , molecule