Sari la conținut

Drama bolnavilor închipuiţi. Ce se ascunde în spatele ipohondriei

Între 1% şi 5% din populaţie suferă de ipohondrie, arată statisticile. Specialiştii estimează însă că numărul real este mult mai mare: 1 din 10 oameni s-ar confrunta pe parcursul vieţii cel puţin o dată cu această suferinţă.

Ipohondriacii sunt mai mulţi decât credem noi că sunt pentru că oamenii nu ţin neapărat să se expună. Astfel, cei care ajung să fie diagnosticaţi sunt mult mai puţini decât sunt în realitate”, spune psihologul Monica Burcea.

Iar numărul lor este în continuă creştere, spun medicii.

Sunt mai mulţi din cauza acestui exces de informaţie. De informaţie nedigerată, neînţeleasă corect. Când eşti informat de ceva şi nu ştii ce înseamnă, capeţi nişte idei greşite. Şi asta face rău ipohondriei”, explică prof. dr. Ion Bruckner, medic primar cardiologie şi medicină internă.

Frica de boală se caută pe internet

În ultimii ani, numărul de site-uri, forumuri şi aplicaţii medicale a explodat. Pe de o parte avem acces la multe informaţii, dar pe de altă parte din ce în ce mai mulţi pacienţi fac pe medicii.

„Dacă tuşesc am cancer pulmonar, dacă s-a inflamat un nodul limfatic am cancer de sânge, mai citesc 2-3 pagini pe internet şi mai găsesc 2-3 boli grave”, explică dr. Marian Goronescu, medic primar medicină generală, medicină de familie, competenţă ecografie generală.

Un studiu realizat în 2010 de compania Microsoft arată că cel puţin un sfert dintre toate căutările online sunt legate de domeniul medical. Iar o treime dintre cei care caută pe internet merg apoi la medic convinşi că au deja o boală.

„Este foarte uşor pentru oricine să găsească informaţii, foarte greu însă pentru o persoană neavizată să sorteze această informaţie şi să o aleagă pe cea corectă”, afirmă dr. Cristina Lupaşcu, medic primar medicină de familie.

Pe lângă drama personală pe care aceşti pacienţi o trăiesc zilnic, ipohondria este şi o boală scumpă pentru sistemul medical de sănătate.

„Eu, ca şi pacient, mă voi duce la medicul de familie şi voi cere o trimitere şi voi cere investigaţii ca să îmi treacă frica. Pe termen scurt! Şi atunci sunt foarte multe investigaţii care sunt făcute, foarte multe prescripţii care sunt făcute, foarte mult timp al medicilor consumat pe probleme care în realitate nu sunt probleme din specialitatea respectivă, sunt probleme de sănătate mintală”, spune psihologul Bogdana Bursuc.

„Sunt într-o permanentă căutare. Fac tot felul de investigaţii uneori foarte costisitoare, foarte laborioase, obiectivul lor este vindecarea, dar se pierd într-o serie de căutări şi au o dorinţă de a li se pune un diagnostic, câteodată devin nemulţumiţi, frustraţi, lor li se pare că medicul nu îşi dă seama, e o boală atât de rară sau de gravă încât nici medicii nu o pot diagnostica”, afirmă dr. Mihaela Şerban, medic specialist medicină de familie.

Bolile imaginare costă bugetul de stat

Medicii de familie sunt de cele mai multe ori primii la care ajung persoanele care suferă de ipohondrie.

„E foarte greu de la prima vizită să punem un diagnostic pentru că trebuie să eliminăm o cauză organică a acestor simptome, îl trimitem la diverse investigaţii, la colegii noştri specialişti, pentru că doar în momentul în care se elimină această cauză organică şi reală a pacientului putem trimite mai departe la un psiholog sau psihiatru şi iniţia un tratament de specialitate”, declară dr. Mihaela Şerban.

„Problema este: pacientul va accepta? Va putea fi convins că de fapt nu are nicio afecţiune? Aici este lupta cea mare a pacientului ipohondru. Pacientul ipohondru ştie că el are o boală organică, nu o boală psihică”, spune dr. Cristina Lupaşcu, medic primar medicină de familie.

Aşa că cei mai mulţi continuă să meargă la medici chiar dacă li se spune că nu au nimic. Pentru că nu există statistici care să ne arate câte persoane sunt ipohondre în România, nu putem şti nici câţi bani se cheltuiesc pe aceste investigaţii şi tratamente inutile.

În Statele Unite, de exemplu, nota de plată la sfârşitul anului 2010 a fost de 20 de miliarde de dolari pentru cei care s-au prezentat la medic fără a avea o afecţiune reală.


Frica de boală şi de moarte sunt probleme cât se poate de reale în vieţile a tot mai multe persoane din jurul nostru. Aflăm şi noi chiar acum prin ce au trecut două tinere care au suferit de ipohondrie.


Kylie Minogue, Woody Allen sau cântăreţul Mika se confruntă şi ei cu ipohondria, conform presei străine. Lista vedetelor care se tem că au boli grave, în reportajul VIDEO de mai jos:

Etichete: sanatate , medici , boli , pacienti , teama , ipohondrie

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale