Învinşi în lupta cu birocraţia. Drumul nesfârşit către casele de asigurări de sănătate

Data publicării:
2401 20asigurari-45633

La ora 8 dimineaţa şi câteva grade sub zero, în faţa Casei de Asigurări Bucureşti este coadă deja de trei ore, adică de la 5 dimineaţa. Când uşile se deschid, lumea se îmbulzeşte înăuntru. Pe zgomotul de fundal, se pot auzi rugăminţi precum „nu rupeţi hainele de pe dumneavoastră”.

Petrică Anghel a venit să obţină o hârtie care dovedeşte că are dreptul la servicii medicale gratuite. Pensionarul este foarte ironic după orele petrecute la coadă: „Daţi-mi o adeverinţă că-mi trebuie o adeverinţă, ca să pot să iau o adeverinţă pentru ca să-mi poată da o adeverinţă”.

Coada la Casa de Asigurări se formează patru zile pe săptămână. „Aici trebuie să se prezinte acele persoane care şi-au achitat conştincioşi (sic!) contribuţia de sănătate pe ultimii cinci ani, cu chitanţele sau documente care îi incadrează în legi speciale - pensionari, elevi, studenţi”, explică purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări Bucureşti, Cristina Călinoiu.

Iar acesta e doar începutul unui drum lung. De anul trecut, contribuţia pentru asigurările de sănătate se achită la Fisc. După câteva zile pierdute la casa de asigurări, un pacient ajunge în final şi la administraţia fiscală, unde trebuie să obţină dovada că are toate taxele plătite la zi. Cu dovada se întoarce la casa de asigurări, unde într-un final poate obţine adeverinţa mult-dorită.

Oamenii sunt puşi pe drumuri şi aşezaţi la cozi interminabile în ciuda faptului că s-au cheltuit peste 100 de milioane de euro pentru un sistem informatic care să elimine cozile. Numai că dă erori: nou-născuţii apar ca pensionari, pensionarii nu mai apar deloc, iar persoanele cu handicap nu pot primi beneficiile acordate de lege. „Minunatul SIUI (Sistem Informatic Unic Integrat - n.red.) le invalidează calitatea de asigurat în fiecare lună. Şi noi o reintroducem şi scriem... şi luna viitoare dispare”, povesteşte dr. Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei.

Prin urmare, oamenii alergă de la o instituţie la alta ca să demonstreze că există şi că au dreptul la servicii medicale gratuite. Cardul de asigurat ar trebui să elimine complet cozile şi nevoia de adeverinţe. Dar şi cu acesta ar putea apărea erori şi, în consecinţă, nu este cert că drumurile de la o instituţie la alta vor dispărea.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri