Ou moale sau ou tare? Sfatul nutriționistului

shutterstock_184219730
Foto: Shutterstock

Blamat pentru aportul mare de colesterol pe care-l furnizează sau pentru că se digeră greu, oul a fost dintotdeauna un aliment controversat, aproape evitat şi raţionalizat strict în programele alimentare, afirmă nutriţionistul Lygia Alexandrescu.

shutterstock_184219730
Foto: Shutterstock

"Cu toate acestea, oul conţine proteine, ovoalbumine, care sunt mai bine utilizate de organism decât proteinele provenite din lactate sau carne, tocmai datorită conţinutului ridicat de minerale şi vitamine, are în compoziţie vitamina D şi oferă saţietate, furnizând un conţinut caloric scăzut. În plus, nutrienţii din ou sunt cu atât mai asimilabili, cu cât oul este mai proaspăt şi provine de la o pasăre furajată cât mai natural. Dintre toate alimentele, proporţia de aminoacizi din ouă este cea mai apropiată de nevoile nutriţionale umane", susţine nutriţionistul.

Potrivit Lygiei Alexandrescu, un studiu clinic publicat în 3 ianuarie 2019 de un grup de cercetători de la University of Eastern Finland arată că un ou pe zi poate scădea riscul apariţiei diabetului de tip 2.

"Studiul a fost efectuat pe un eşantion de subiecţi de vârsta medie. Scopul studiului a fost să se exploreze potenţialii nutrienţi care pot explica această legătură între consumul unui ou zilnic şi scăderea riscului apariţiei diabetului. Studiul a pus în evidenţă faptul că în probele de sânge ale subiecţilor care au consumat mai multe ouă s-au găsit o serie de molecule lipidice specifice, care s-au corelat pozitiv cu profilul sanguin al bărbaţilor care nu au dezvoltat diabet de tip 2. Studiul sugerează unele mecanisme plauzibile care ar putea explica, cel puţin parţial, asocierea între aportul de ou şi riscul mai scăzut, observat anterior, de a dezvolta diabet de tip 2", afirmă Alexandrescu pentru Agerpres.

Ea spune că vor realizate studii suplimentare pentru a clarifica această corelaţie.

"Despre ouă putem vorbi ca despre nişte adevărate complexe energetice naturale care trebuie consumate cu măsură. Din analiza unui ou de mărime medie - 60 g, rezulta 38,4 g albuş şi 21,6 g gălbenuş, care au următoarea compoziţie: energie 75 de kcal, apă 37,7 ml, proteine 6,25 g, lipide, 5,01 g, carbohidraţi 0,61 g", susţine Lygia Alexandrescu.

În opinia sa, albuşul este o sursă foarte pură şi ieftină de aminoacizi esenţiali şi cu catenă ramificată, fiind considerat drept "proteina standard" la care ar trebui raportate toate proteinele.

"Albuşul de ou nu conţine colesterol sau alte grăsimi, ci doar proteine, câteva vitamine din grupa B-urilor şi magneziu, potasiu. S-a constatat că un consum ponderat de albuş de ou poate reduce cu peste 50% riscul de boli metabolice. De asemenea histidinele din albuş facilitează absorbţia optimă de minerale în celulele centrilor nervoşi, favorizând instalarea unei stări emoţionale pozitive. O atenţie specială trebuie dată riscului crescut al albuşului de contaminare cu diverşi agenţi patogeni atunci când este în stare crudă", explică nutriţionistul.

După cum precizează Alexandrescu, gălbenuşul conţine aproape toate tipurile de vitamine B, precum şi vitaminele liposolubile atât de necesare în special iarna - vitaminele A, D, E şi K - fiind unul din puţinele alimente din natură care conţin vitamina D.

Bogăţia de minerale este şi ea mare. Calciul, magneziul, fierul şi zincul se regăsesc în gălbenuş. Bogat însă în colesterol, gălbenuşul trebuie consumat raţional. Pe de altă parte, el se asimilează uşor şi rapid, spre deosebire de albuş care se digeră în timp mai îndelungat şi incomplet, dacă nu este bine fiert.

Ou moale sau ou tare?

"Oul fiert cleios (albuş coagulat, însă gălbenuş parţial fiert) este cel mai uşor de digerat. Oul tare conţine o albumină cu proteine denaturate structural şi o valoare nutriţională mediocră. Prăjirea oului conduce la pierderea valorii nutriţionale a acestuia şi la eliberarea de compuşi cu toxicitate crescută", spune nutriţinistul.

Oul alb sau oul maroniu?

"Culoarea cojii oului nu este importantă şi nu determină implicaţii asupra compoziţiei nutriţionale a oului. Important este ca găinile de la care provin să fie libere, crescute în condiţii de maximă igienă, furajate cât mai natural şi tratate la nevoie homeopat. S-a măsurat un conţinut mai mare de acizi graşi esenţiali Omega 3 în ouăle provenite de la găinile hrănite exclusiv vegetarian, faţă de cele hrănite convenţional", precizează Lygia Alexandrescu.

Ou de găină sau de prepeliţă?

Alexandrescu consideră ca fiind un mit faptul că ouăle de prepeliţă au mai puţin colesterol.

"Este adevărat faptul că oul de prepeliţă conţine mai multe vitamine B, mai mult fier şi mai mult fosfor. Din acest motiv, oul de prepeliţă a fost folosit încă din antichitate. Încă de atunci se foloseau la tratarea astmului bronşic, în afecţiunile hepatice, gastrice şi renale, la stimularea sistemului imunitar, în special al copiilor", spune nutriţionistul.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate