Sari la conținut

Sedentarismul activ, boala tăcută la birou. Care sunt efectele nocive și ce exerciții trebuie să faceți

Nu vă amăgiți că faceți sport seara. Nu este suficientă mișcarea din timpul săptămânii, dacă în restul timpului stați opt ore nemișcați pe scaun.

O mulţime de oameni se trezesc dimineaţa, iau liftul, se urcă în maşină, ajung la serviciu şi stau la birou cel puţin opt ore. Iar seara se aşază în faţă televizorului. Dacă adunați câte ore stați jos în fiecare zi, o să fiți surprinşi. Omul modern îşi petrece trei sferturi din viaţă în poziţia şezut. Medicii atenţionează însă: corpul este construit pentru mişcare. Iar sedentarismul vă îmbolnăveşte mai repede decât credeți.

Din toate modificările de stil de viaţă, cea mai rea în lumea modernă este inactivitatea, este sedentarismul, fiindcă totul începe de aici. Jumătate de oră pe zi de exercițiu fizic este foarte importantă. Nu efort fizic, ci exerciţiu fizic, nu alergat prin parc, mers rapid, cu pas vioi”, spune prof. dr. Ioan Bruckner, medic primar cardiologie şi medicină internă.

Tot din cauza lipsei de orice exerciţiu fizic tot mai mulţi tineri se plâng de reumatism. O boală asociată până nu demult cu bunicii noştri, nicidecum cu un om de 30 de ani.

Şi muşchii se atrofiază mult mai devreme. Iar din această cauza persoane tot mai tinere sunt expuse unui risc mai mare de fracturi. Creierul are şi el de suferit, pentru că nu primeşte destul oxigen. Astfel celulele mor mai repede şi problemele cu memoria vor apărea mai devreme. Bineînţeles, inima este cea care suferă cel mai mult. Nu e de mirare că infarctul apare acum la vârste tinere.

Faptul că nu facem activitate fizică înseamnă că metabolismul nostru scade. Dacă metabolismul nostru scade, creşte pur şi simplu sindromul sau boală de ateroscleroză, adică depunerea de colesterol pe vase, pe artere şi apoi al doilea efect creşte riscul cardiovascular, adică să facem infarcte, angină, stenoze de carotide, atacuri vasculare cerebrale”, explică Oren Iancovici, medic specialist cardiolog.

Aşadar, primul pas este să începeţi să faceţi mişcare: ideal 30 de minute pe zi, dar şi de trei ori pe săptămâna este mult mai bine decât deloc.

Dacă te mişti rapid creşte puţin tensiunea, dar pe termen lung şi tensiunea medie scade, colesterolul scade. Glicemia scade. Tot ceea ce pune în risc vasele se corectează. Scopul este să te mişti rapid ca inima să fie pusă la o oarecare activitate”, mai spune prof. dr. Ioan Bruckner.

Cele 30 de minute de mişcare pe zi nu sunt însă de ajuns dacă staţi multe ore pe scaun. Există studii care spun că un sedentar activ, adică un om care stă pe scaun la serviciu, dar face mişcare seara, are un risc de deces cu 40% mai mare decât o persoană care stă jos mai puţin de trei ore. La fel de adevărat este că nu puteţi renunţa la locul de muncă, însă puteţi evita bolile: la fiecare jumătate de oră ridicaţi-va de pe scaun pentru cinci minute.

Ideea e să te ridici din scaun, să te duci la toaletă, să mergi să bei apă, la un pas mai rapid, hop!, a crescut pulsul, ai făcut mişcarea de cinci minute”, subliniază medic Oren Iancovici.

La fel de important este să aveţi o poziţie corectă atunci când staţi pe scaun. Iar în a doua parte a zilei, de obicei după masă, atunci când organismul îşi îndreaptă toată atenţia către digestie, corpul oboseşte. Asta se observă şi după postură.

Creierul nu o să mai aibă la fel de mult sânge şi oxigen, plus că noi lucrăm într-un mediu foarte închis, ca nişte borcane, nu mai avem suficient oxigen şi atunci avem tendinţa să ne lăsăm pe spate, să ne scurgem pe scaun că să ne simţim iarăşi mai confortabil, pentru că ne doare spatele, ne doare gâtul, ne dor umerii”, spune Marian Haidu, kinetoterapeut.

De aceea ideal ar fi să staţi corect la birou, dar şi să faceţi un exerciţiu de întindere atunci când simţiţi tensiune. Iată câteva exemple: Veți face flexia şi extensia trunchiului, ridicând bărbia când băgați pieptul în faţă şi băgând bărbia în piept când vă retrageți. Şi tot pentru paravertebrali, ca să îi întindeți, faceți o rotire a trunchiului ajutându-vă de mână sau de spătarul scaunului.

Cei mai mulţi oameni au însă probleme cu zona lombară.

O să tragem genunchii la piept, o să ne aplecăm, tragem scaunul şi ne aplecăm ca şi cum ne-am lega la șiret. Ca să detensionăm fesierii sau articulaţia coxofemurală va trebui să punem picior peste picior, vom prinde cu mâna încheietura piciorului şi cu cotul vom apăsa pe genunchi”, explică Marian Haidu.

Dacă vi se pare prea complicat, atunci nu uitaţi că măcar o dată la fiecare jumătate de oră să va ridicaţi de pe scaun pentru cinci minute. Astfel nu doar muşchii, oasele, inima şi creierul au de câştigat, ci şi ochii, pentru că se odihnesc.

Etichete: sanatate , miscare , tineri , boala , birou , exercitii fizice , sedentarism , pozitia corecta

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale