Cum ajungem să rostim bazaconii când vrem să evităm formulările banale

Data publicării:
pastila

E bine să fii original, dar nu cu orice preţ. Te poţi trezi în situaţii în care ajungi să rosteşti bazaconii tocmai din cauză că îţi propui să eviţi formulările banale. Ne vom convinge de acest lucru în minutele care urmează.

Radu Paraschivescu: În general, cei care se străduiesc să nu vorbească în clişee şi să se ferească de platitudini merită stimă şi respect. După cum am spus cu un alt prilej, clişeul este floarea de plastic din glastra unei limbi. Cine vorbeşte în clişee îşi mută mintea pe pilot automat şi reproduce locuri comune. Banalităţi. A vorbi în formule prefabricate, din care simţi cum se scurg şi ultimele rămăşiţe de sens, înseamnă a folosi o limbă pe care am poreclit-o, când mi-a venit bine, „româna cu fixativ”.

Există însă o sumedenie de enunţuri care nu au nimic clişeistic şi prin urmare nu trebuie ocolite. Aceste enunţuri oferă informaţii simple şi uşor de asimilat, iar tentativele de-a le înlocui cu exprimări aparent originale comportă două riscuri. Primul: informaţia prezentată sub o formă nouă este viciată şi incorectă. Al doilea: noua formă e preluată din mers de alţi semeni, ajunge să fie folosită obositor de des şi se transformă în clişeu. Se întâmplă, altfel spus, exact ceea ce doream să nu se întâmple.

Unul dintre exemplele cele mai întâlnite de enunţ aşa-zis original se referă la faptul că una sau alta dintre vedetele noastre sau ale altora are încă un copil. Al doilea, al treilea, al şaptelea, nu contează. Vestea trebuie dată, fiindcă o parte a publicului abia o aşteaptă. Cu puţin noroc, părinţii vor încheia o înţelegere lucrativă cu un post de televiziune şi vor primi o sumă consistentă pentru că-şi lasă odrasla abia ivită pe lume fotografiată sau filmată.

Însă problema nu e asta, ci alta. Cum anunţi venirea pe lume a acestui nou bebeluş? N-ar trebui să fie greu: „X a născut un băiat, după ce, cu trei ani în urmă, adusese pe lume o fată”. Sau „Y este tatăl unei fetiţe căreia vrea să-i spună Alina”. Ceva de genul ăsta. Nu e mare filozofie. Cu toate acestea, anumiţi comunicatori (de obicei, ziarişti sau reporteri) îşi complică existenţa şi calcă în străchinile gândirii şi ale exprimării. De ce? Fiindcă li se pare mult mai interesant să facă următoarea afirmaţie: „Adrian Mutu a devenit tată pentru a patra oară”. Felicitări fostului fotbalist şi corigenţă pentru autorul acestui enunţ care nu e o simplă greşeală, ci şi o agresiune împotriva logicii. Dacă i-am da crezare ziaristului, ar însemna că Mutu a fost tată doar patru zile din viaţă, respectiv cele în care i s-au născut copiii. Şi mă întreb cum e cu putinţă aşa ceva. Cum să fii tată pentru a doua, a treia sau a patra oară? Ori eşti tată, ori nu eşti. Iar dacă eşti, nu te poţi suspenda din acest rol şi nu-ţi poţi asuma atribuţii paterne pe segmente de timp. Devii tată din clipa când ţi se naşte primul copil şi rămâi tată indiferent dacă mai ai şi alţi copii sau nu.

Un alt exemplu de exprimare anapoda, pricinuită tot de dorinţa de-a părea original cu orice preţ, se referă la trecerea la ora de iarnă sau de vară. Şi aici oamenii din media consideră că enunţurile de genul „La noapte ceasurile se vor da înapoi şi ora patru va deveni ora trei” sunt nesărate şi banale. Prin urmare, aceşti oameni simt nevoia să scornească o formulare care le satisface, cred ei, nevoia de originalitate şi de plasticitate. Aşa apare perechea de enunţuri „La noapte vom dormi cu o oră mai mult” (dacă se trece la ora de iarnă) şi „La noapte vom dormi cu o oră mai puţin” (dacă se trece la ora de vară).

Cele două enunţuri sunt nişte neghiobii. Să ne gândim puţin. Trecerea la ora de iarnă sau la ora de vară se face invariabil în weekend, în noaptea de sâmbătă spre duminică. De ce? Fiindcă cei mai mulţi dintre oameni nu merg la serviciu duminica şi, prin urmare, nu trebuie să se trezească devreme ca să nu rateze condica.

Asta înseamnă că ei dorm la fel ca în fiecare weekend: şapte ore, opt ore sau zece ore, după preferinţe şi nevoi. Nu cu o oră în plus şi nici în minus. Durata somnului e neschimbată. Singura care se schimbă e ora. La trezire, omul constată că nu e nouă, ci zece. Sau opt. Dar de dormit doarme la fel de mult, orice-ar spune şi ar scrie colegii noştri din media.”

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate