DIGICULT. Mărturisirile directorului muzical de la Disneyland Paris

Data publicării:
vasile sirli digicult

Sibiu, iunie 2013. Cea de-a douăzecea ediţie a Festivalulului Internațional de Teatru și-a făcut datoria: a adunat în sălile de spectacol dar şi pe străzi, o mare de oameni.

De la replicile meşteşugite ale scenei până la sunetele care au invadat întregul oraş, atmosfera a fost aşa cum îi stă bine unui festival de renume: de nota 10.

Orchestra veselă la Racchia din Italia a fost unul dintre punctele de atracție ale festivalului.

„Vin din apropierea Romei, dintr-un orășel numit Vejano și, după cum se poate vedea cu ochiul liber, sunt o orchestră comică foarte bună. Sunt de-a dreptul nebuni, le place mult să cânte și sunt chiar bucuroși să fie aici, în Sibiu. Suntem pentru prima oară în România, în Sibiu și în întreaga Europă de Est. Au cântat în Spania, în Franța, în China, anu trecut, dar este pentru prima dată când ajungem aici”, explică managerul Orchestrei vesele la Racchia.

Directorul festivalului de teatru, Constantin Chiriac, a mizat încă de la început pe succesul lor. La festivalul de la Sibiu, artiştii originali sunt mereu primiţi cu braţele deschise.

„Au aflat despre noi de la agenția care ne reprezintă la nivel internațional, de la care solicită, în fiecare an, o trupă pentru festival. Din ofertă, au decis ce anume preferă”, a completat managerul orchestrei.

Care sunt provocările unui compozitor de muzică de teatru

Şi dacă tot au pătruns în tărâmul muzicii de calitate, echipa Digicult nu putea să nu se întrebe cum ar arăta scena unui teatru fără măiestria unui compozitor muzical de geniu: Vasile Şirli, care conduce de peste 20 de ani departamentul muzical de la Disneyland Paris.

Reîntâlnirea cu publicul festivalului de la Sibiu a fost incendiară, la propriu... şi la figurat. Şi asta pentru că Faust, celebra montare semnată Silviu Purcărete a beneficiat de o ilustraţie muzicală fabuloasă.

Grandoare. Acesta este cuvântul care caracterizează cel mai bine compoziţiile muzicale marca Vasile Şirli. Totuşi, ce înseamnă perfecţiunea în muzica de teatru şi care este secretul ei?

„Mă interesează proporțiile în spectacol. Uneori trebuie să fii discret, să atingi, cu două sunete, coarda sensibilă a spectatorului. Și a actorului! Uneori, actorii sunt purtați de ceea ce li se întâmplă sonor”, explică Vasile Șirli, compozitor, director muzical la Disneyland Paris.

De reuşita muzicală a unui spectacol nu este însă răspunzător doar compozitorul. Regizorul este cel care mânuieşte din umbră notele scrise pe portativ: punerea în scenă, replica, personajul şi muzica Nu există decât într-o armonie perfectă.

„Dacă un regizor vine cu propuneri surprinzătoare, dar perfect valabile de la început la sfârșit, cu o privire autocritică remarcabilă, cu o simplitate rară, cu mers la esență, dacă aș avea mereu ocazia să lucrez cu asemenea creatori, cu asemenea parteneri de lucru. Dacă aș avea întotdeauna ocazia să lucrez cu regizori de asemenea factură, o voi face întotdeauna cu plăcere. Apoi, dacă există neînțelegeri estetice, artistice pe parcurs, sunt absolut normale, pentru că nu poți să ghicești niciodată gândul celuilalt”, adaugă Vasile Șirli.

Silviu Purcărete, regizorul ideal

Cât despre regizorul ideal, Vasile Şirli are un răspuns: Silviu Purcărete.

„Știe ce vrea. Este absolut reconfortant acest lucru, pentru că e ca și cum aș oferi un buchet de flori cuiva. Știu din capul locului ce i-ar face plăcere, știu ce cutie de bomboane pot să-i cumpăr. Și ți-e mai drag să știi că poți să-i iei exact cadoul de care se va bucura”, mărturisește Vasile Șirli.

Compozitorul şi regizorul funcţionează de cele mai multe ori în tandem. În teatru, marile montări se nasc din minţi sclipitoare care găsesc, într-un punct al creaţiei, un numitor comun. Astfel iau naştere capodoperele.

„Am această pretenție și cu restul regizorilor cu care lucrez: să mi se spună ce doresc, cum văd ei. Dacă nu, fac provocări, așa cum mi s-a întâmplat să-i dau domnului Silviu Purcărete muzici înainte să înceapă regia, din ceea ce însemna pentru mine subiectul. E ca și cum i-aș da o parte din scenariu, câteva dialoguri, câteva fraze, câteva imagini de care s-ar putea folosi pentru ceea ce dorește în spectacolul dânsului. Prin forța scriiturii, prin forța textului, mi s-a părut că e foarte bine să provoc, prin găsirea unei estetici, a unei culori muzicale”, detaliază director muzical de la Disneyland Paris.

Culoare, cuvinte meșteșugite, întâmplări nemaivăzute, muzică. Un mix de arte pentru care excelenţa este cuvântul de ordine. Toate se regăsesc la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. Teatrul este mai viu ca niciodată.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri