Record pe piaţa de artă: cel mai scump tablou din România

Data actualizării: Data publicării:
tablou

Vorbim acum despre cel mai recent record pe piaţa de artă din România. O pânză cu ţărăncuţe semnată de Nicolae Grigorescu a trecut de trei sute de mii de euro într-o licitație. Iar asta s-a întâmplat când nimeni nu mai aştepta surprize din partea renumitului pictor.

Au trecut mai mult de 150 de ani de când Grigorescu a fost remarcat de Mihail Kogălniceanu și trimis la Paris, la studii. A fost un pictor popular în vremea sa și rămâne la fel de apreciat și acum când deține recordul celei mai bine vândute pânze într-o licitație.

În decembrie, la București, un tablou semnat de Nicolae Grigorescu a stabilit un record național cu suma de 320.000 de euro. Pare o victorie amară pentru un înaintaș al lui Adrian Ghenie care a stabilit un record la Londra cu suma de 9 milioane de dolari. Piața din România însă rămâne fidelă regulilor sale: cel mai bine vândut artist de la noi rămâne Grigorescu.

E constant bine vândut pentru că este bine vândut de 150 de ani, deci de când era încă tânăr, pe la 30 și ceva de ani, când se întorcea din Franța, el vindea excepțional de bine, cam cum vinde Ghenie astăzi, la 2, 3, 4, 5 milioane în afară, așa vindea Grigorescu, dar vindea în țară. Poate și de aceea cota lui este așa de însemnată și în stratul acela profund al viziunii noastre colective,” spune Iulian Pleștiu, expert casă de licitații.

Puține întrebări au răspuns atunci când vine vorba despre lucrarea „Țărăncuțe de la fântână”. A făcut parte din celebra colecție a sculptorului Constantin Baraschi. După 1966 a ajuns la medicul Ovidiu Xenakis, cel care a donat și renumita lucrare „Car cu boi” de la Muzeul Național de Artă al României. Urma „Țărăncuțelor” s-a pierdut până la jumătatea anului 2016 când cineva a adus pânza la casa de licitații din București.

Un posibil colecționar Grigorescu sau posesor de Grigorescu a sunat la ușă și a cerut spre evaluare o lucrare de Grigorescu. Așa se întâmplă de obicei, așa apar lucrările. Majoritatea. Sunt lucrări care sunt cunoscute în colecțiile cvasipublice din București și din țară, pentru că sunt colecțioanri care își fac expoziții sau cataloage de expoziții, o practică încă la început la noi, dar, vă spun sincer, 80% din lucrările din piață sunt absolut necunsocute. Pur și simplu apar și apoi un comitet de oameni ca mine stăm și ne uităm și ne minunăm și le punem în vânzare mai departe și sperăm să meargă bine,” adaugă Iulian Pleștiu, expert casă de licitații.

Muzeul de Artă din București nu și-a arătat intenția de a cumpăra tabloul.

Lucrarea a intrat într-o colecție privată din România și nu se știe dacă va mai fi expusă vreodată publicului.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri