Ziua Universală a Iei. Un eveniment pornit pe Facebook, îmbrățișat de ambasadori

Data publicării:
1008254 118482738362532 104629128 o

„Când eşti în ie, într-o cămaşă ţărănească şi îmbrăcat din cap până-n picioare, eşti că şi un împărat. Ai o ţinută imperială. Asta e un lucru senzaţional”, este de părere Grigore Leşe.

Cu mare respect priveşte ia şi Andreea Tănăsescu, o tânără specializată în comunicare, care a făcut o pasiune pentru portul popular. Ea a creat pe Facebook comunitatea La Blouse Roumaine, la care s-au afiliat mulţi români care cred în valorile noastre populare.

„Ideea mi-a venit dintr-un album pe care îl aveam pe profilul meu personal de Facebook. M-am gândit care e cea mai cunoscută imagine a unei bluze româneşti în lume. Evident că a fost a lui Matisse, şi aşa mi-am făcut eu un album cu Matisse, Yves Saint Laurin, Adele, îmbrăcată de Tom Ford în Vogue, album care s-a transformat într-o cumunitate, comunitate care astăzi este deja un fenomen”, povestește Andreea Tănăsescu.

Pentru mulţi, reţelele de socializare înseamnă să fie conectaţi cu prietenii sau să-şi facă noi relaţii. Pentru Andreea ele au însemnat un mod de a testa proiecte, de a descoperi idei noi şi de a construi ceva cu ajutorul comunităţilor.

Aşa i-a venit ideea unei Zile Universale a Iei, o celebrare a bluzei tradiţionale româneşti pentru orice român din orice colţ de lume.

„Am lansat provocarea pe Facebook, s-a născut comunitatea şi la un moment dat am pus o întrebare simplă: "Consideraţi că ia românească poate deveni un brand de ţară"? Şi am rămas înmărmurită pentru că în aproape 10 minute s-au făcut sute de comentarii şi oamenii erau foarte fericiţi de propunerea pe care am făcut-o aşa că am trecut la acţiune rapid şi am zis "Ok, dacă vreţi că ia să fie brand de ţară, hai să contribuim toţi. E foarte simplu: ne îmbrăcăm în ii, ne schimbăm pozele de profil de pe Facebook şi sărbătorim o zi a iei”, a mai spus Andreea.

„O zi mondială a iei este un mare pas pentru România pentru poziţionarea unui brand adevărat, a unui brand important şi cu o veche istorie, o istorie care vorbeşte prin semnele cusute de începuturile lumii”, este de părere Iulia Gorneanu - Director Galerie de Artă.

Mircea Dinescu este un mare colecţionar de veşminte tradiţionale şi crede că ia este artă, nu artizanat. Ea ne poate reprezenta oriunde în lumea asta şi adună simboluri şi valori ale românilor.

„Merită nu o zi. Ea merită tot timpul să ne clătim ochii cu ea. E într-adevăr un spectacol. Eu aş fi pus o ie pe steagul românesc. O cârpă d-asta frumoasă, albă şi cu o ie. Asta e România”, spune acesta.

După 1947, gândirea cioplită după tiparul sovietic a încercat să uniformizeze populaţia şi obiceiurile străvechi au fost marginalizate. Cu toate acestea, comunităţile tradiţionale au păstrat ia cu sfinţenie şi au transmis-o din generaţie în generaţie.

Scopul campaniei este ca bătrâna şi umila ie să nu fie uitată şi să ajute la definirea brandului de ţară.

„Am informat ambasadele României din lume despre evenimente şi au răspuns pozitiv. Ne-am bucurat enorm când am primit primul mail de la prima ambasada. Şi chiar au început să sprijine rând pe rând iniţiativa noastră. Doamna ambasador al României la Naţiunile Unite, doamna Simona Miculescu, a ales să sărbătorească în ie, alegerea României ca vicepreşedinte al Adunării Generale a Naţiunilor Unite. Ne-am bucurat foarte mult şi ne-a dat multe aripi acest gest”, a mai afirmat fondatorul comunității „La Blouse Roumaine”.

Prima Zi Universală a Iei a fost un succes.

„Cred că ia este pasărea noastră măiastră. O simt, este un obiect vestimentar care aduce atât de multă inspiraţie şi atât de multă bucurie celor care o privesc, încât într-adevăr schimbă atitudinea. Eşti altfel când porţi o ie”, a mai spus Andreea Tănăsescu.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate