Sari la conținut

De ce cad oamenii în capcana clickbait-ului? De la emoție fabricată, la fericirea din „sclavie”

Acest articol nu vă va restabili încrederea în umanitate. Nici nu vă va uimi, încânta, șoca, fermeca sau da pe spate în vreun fel. Ce va face - sperăm noi, într-un mod clar și inteligent - este să explice de ce oamenii cad continuu în capcana clickbait-ului(acțiunii pe care ați făcut-o acum câteva secunde).

+E+P DigitalPub.indd

Indiferent dacă aveți impresia că e în tot mai prezent, mincinos, că distruge jurnalismul sau că profită de naivitatea cititorilor, că este sursa tuturor celor rele sau altceva, un singur lucru este clar: este greu de stabilit ce este clickbait, sau ce este mai puțin sau mai mult clickbait. Unii cred că apare atunci când articolul pe care îl citiți „nu livrează informația promisă în titlu”. Alții cred că se confundă cu informații incomplete, tease-uri sau informații scoase din context. Restul folosesc acest termen pentru a defini ce nu doresc să vadă sau ce nu le place că găsesc pe internet.

Clickbait-ul este enervant, dar funcționează. De cele mai multe ori oamenii recunosc clickbait-ul, știu că vor fi păcăliți, dar nu se pot abține să nu dea click. Potrivit unor studii citate de Wired, ne lăsăm păcăliți de clickbait din două motive: din cauza rolului pe care îl joacă emoțiile în judecata intuitivă și creierul leneș.

Emoție fabricată

Clickbait-ul nu apare din întâmplare. Titlurile sunt scrise astfel pentru a vă manipula, pentru a vă atrage atenția. Acest lucru se întâmplă deoarece emoțiile joacă un rol important în alegerile pe care le faceți. „Ne conduc, ne „înfierbântă”, ne provoacă să acționăm”, spune Jonah Berger, unul dintre autorii studiului citat mai sus.

Curiozitatea

Promisiunea unei experiențe amuzante sau a unei povestiri care vă va da pe spate(chiar și atunci când subiectul nu justifică limbajul titlului) este o altă modalitate de a atrage click-uri. Exploatarea curiozității are la bază un principiu psihologic simplu: a nu ști este frustrant.

Anticiparea

Clickbait-ul folosește o serie de trucuri cognitive eficiente pentru a obține acțiuni. Dar, chiar și în cazul în care cititorii se bazează pe emoție atunci când aleg titlurile pe care le accesează, asta tot nu explică de ce clickbait-ul continuă să funcționeze. Logica „m-ai păcălit o dată” ar trebui să însemne că eficiența titlurilor clickbait se reduce odată cu trecerea timpului, însă nu e așa. Cu cât sunt mai emoționante, cu cât promisiunile false sunt mai evidente, cu atât oamenii vor dori să vadă mai multe, chiar dacă asta îi enervează. Cercetătorii arată că oamenii sunt dispuși să îndure multe dezamăgiri, dacă din când în când un titlu de tip clickbait se dovedește uneori adevărat.

Fericirea din „sclavie”

Ceea ce este cu adevărat interesant este ceea ce se întâmplă atunci când se reduce frecvența recompensei. Atunci când este vorba doar 50 la sută din timp, nivelurile de dopamină cresc exponențial. În acest sens, o promisiune încălcată nu este un factor descurajant, ci mai degrabă un stimulent. „Introduceți cuvântul „poate” în ecuație și ați creat dependență, spun autorii studiului. Psihologii numesc această acțiune „consolidare intermitentă”, ceea ce înseamnă, practic, că una dintre cele mai eficiente modalități de a obține un comportament specific al unei persoane este introducerea unei posibilități, fie ea oricât de improbabilă.

În mod evident nu tot ce înseamnă clickbait ne manipulează nivelul de dopamină. Dar, având în vedere componenta emoțională, este corect să spunem că este un factor.

Etichete: studiu , stiri false , clickbait , fake news , comportament pe internet

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale