INTERVIU „CA-N FILME”. Americanul care votează la Oscaruri

Data publicării:
ron diamond

Producătorul american a povestit cum trebuie să fie un scurtmetraj animat pentru a câştiga cel mai valoros premiu al industriei.

„Eu sunt membru al Academiei Americane de Film, şi atunci când ne uităm pe scurtmetrajele trimise în fiecare an, căutăm excelenţă. Şi nu vorbesc doar despre excelenţă tehnică. Don Hertzfeldt a demonstrat că o animaţie desenată cu o linie, cu creionul, poate să obţină o nominalizare la Oscar”, spune producătorul american.

„Nu este despre complexitate, ci mai mult despre concept. Deşi as spune că filmele care câştigă Oscaruri în general sunt executate la un nivel înalt. Desen frumos, şi ceva care te atrage vizual şi vrei să vezi în mod repetat”, explică Ron Diamond.

În ultimii ani, Academia Americană de Film a fost acuzată însă că ia deciziile mai mult în funcţie de campaniile costisitoare prin care se promovează filmele, decât în funcţie de calitatea producţiilor.

„Aş spune că vedem o creştere în numărul de filme înscrise în fiecare an, deci cred că mai mulţi oameni sunt conştienţi de faptul că ar putea primi un Oscar şi au încredere în şansele lor la o nominalizare şi chiar la premiu”, adaugă producătorul.

„Marketingul care devine mai important decât calitatea, cred că în prezent are mai multă bază decât în trecut, în afara industriei hollywoodiene. Toţi ştim care este valoarea unui Oscar pentru un lungmetraj, este semnificativă, trimite oamenii să-l vadă”, mai spune el.

„Deci poate lua un film relativ obscur şi să-l facă faimos. Şi asta poate să facă diferenţa pentru cineaşti şi poate să transforme un film important într-unul şi mai de succes. Pentru că singurii oameni care sunt interesaţi de tine sunt cei din industrie. Din comunitate. Oamenii din lumea reală te văd pentru cele 40 de secunde la TV, când îţi reciţi discursul, dar cam atât o să te vadă, pentru multă vreme”, apreciază Ron Diamond.

El are o experienţă de peste două decenii în lumea animaţiei, dar s-a îndrăgostit de filmele de acest tip acum mult timp: „Am văzut un program TV în anii '70 şi era foarte neobişnuit pentru creaţiile animate independente să-şi găsească drumul la televiziunea americană. Dar, totuşi am văzut acest program, în acre apăreau animaţii internaţionale. Am văzut scurtmetrajul de Zlatko Grgic, animatorul croat. El a făcut un film minunat numit Hot Stuff".

Am cam ignorat domeniul până când am ajuns la facultatea de film. Şi acolo am început să distribui filmele studenţilor. Existau filme studenţeşti grozave şi nimeni nu făcea nimic cu ele. Iubita mea de atunci, soţia mea de acum, eu şi ea am pornit o casa de distribuţie şi am ajuns să preluăm în jur de 150 de filme pe care le-am distribuit televiziunilor din lumea întreagă, dar şi în cinematografe. Şi asta chiar m-a motivat să mă implic în animaţie, să fac cursuri, şi să înţeleg mai bine mediul. Dar până la urmă, acesta nu a fost chiar lucrul de bază pe care m-am concentrat în carieră”, spune producătorul.

Încă de atunci, animaţia a devenit o mare parte din viaţa producătorului. În 1995 a lansat un site dedicat filmelor animate, Animation World Network.

„Am simţit că dacă nu ne facem site-ul, cineva o va face până la urmă şi va fi doar despre Hollywood. Iar asta, nu există nicio problemă, dar noi recunoaştem că există animaţii grozave pe toată planeta. Şi am vrut să arătăm cineaştii talentaţi care lucrează undeva în afara studiourilor şi explorează tehnici noi, idei noi şi încercăm să iluminăm publicul. Astfel avem afacerişti din toată lumea care ne citesc site-ul şi care află despre filme pe care altfel nu le-ar cunoaşte”, susține Ron Diamond.

Descoperitorul de talente

Începând cu 1998, Diamond a început să călătorească în lume, la festivalurile de profil, încercând să descopere talente noi, pe care le prezintă studiourilor mari, în cadrul Animation Show of Shows.

Dintre filmele pe care le-a ales până acum, 23 au fost nominalizate la Oscar, iar şapte dintre acestea au şi câştigat valoroasa statuetă.

„Eu, cam acum 16 ani, înainte ca internetul să ofere YouTube, călătoream, aşa cum fac şi acum, între 4 şi 5, câteodată 6 festivaluri pe an pentru noi regizori cu care să lucrez la Acme Filmworks. Vedeam lucrări minunate şi în 1998 mi-am dat seama că văd nişte filme pe care colegii mei de la Hollywood nu le văd. Deci sunam câte un regizor şi îi spuneam: aş vrea să văd filmul tău”, își amintește R. Diamond.

„Asta a fost în 1998. Anul care a trecut, a 14-a ediţie a Animation Show of Shows, am proiectat filme pentru peste 20.000 de oameni. Disney, Pixar, Dreamworks, ILM, toţi mă invită şi merg la ei încă din 1999. Toate acele locuri şi creşte în fiecare an. Aşa că anul acesta am proiectat filmele de 53 de ori. Dar în general nu este deschis publicului. Este pentru profesionişti ai animaţiei”, precizează producătorul american.

Chiar şi cu Oscaruri câştigate, știe că viaţa este grea pentru cei care lucrează în animaţie. Este greu să trăieşti din producţia de filme animate.

„Există moduri noi de a-ţi monetiza filmele pe internet, dar realitatea este că e aproape imposibil să trăieşti confortabil din scurtmetraje. S-ar putea să faci mai mult după ce-ţi rafinezi tehnica, dar este dificil în România, este dificil în lumea întreagă. Nu cred că a mai fost uşor încă din anii 80, când practic a existat o mare schimbare în lume şi în Europa de Est guvernele nu au mai finanţat scurtmetrajele. Oricum, nimeni n-o să se îmbogăţească. Este o formă de artă”, explică Ron Diamond.

„În Statele Unite avem sprijin zero pentru scurtmetraje. Literalmente ai câştiga mai mulţi bani lucrând la McDonald's şi investind acei bani în scurtmetraje, decât ai face încercând să obţii finanţări”, adaugă acesta.

Majoritatea celor implicați în animație nu sunt celebri în lume

Ron Diamond cunoştea filmele comerciale de animaţie, însă pentru el a fost un miracol să descopere că există un tip de creativitate nelimitată în această lume. Chiar dacă majoritatea lumii crede că această artă se limitează la desene animate pentru copii.

„Suntem o comunitate foarte mică. Oamenii implicaţi în animaţie. Majoritatea celor implicaţi în animaţie, chiar şi cei faimoşi în lumea animaţiei, nu sunt celebri în lume. Cunoaştem mulţi regizori după nume, oameni ca Steven Spielberg sau Wes Anderson, instantaneu le ştim filmele. Dar când întrebi pe cineva de Nick Park, John Lasseter, toţi aceşti cineaşti geniali, sunt mai puţin cunoscuţi, în afară de probabil ţările din care vin”, spune Ron Diamond.

Nick Park este creatorul personajelor animate Wallace şi Gromit. John Lasseter este regizorul filmelor „Toy Story", „Toy Story 2" şi „Cars"

„Nu este surprinzător că oamenii nu prea ştiu cu ce se mănâncă animaţia. Şi cred că este responsabilitatea noastră, nu doar a artiştilor, ci şi a producătorilor şi distribuitorilor să încercăm să găsim noi moduri de a aduce animaţia oamenilor”, precizează Ron Diamond.

El a apreciat sloganul Festivalului Anim'Est, „Join the Miracle of Animation". Şi-a petrecut o mare parte din viaţă descoperind animatori talentaţi şi promovându-i la Hollywood. Chiar crede că acest gen de film este miraculos.

„Cred că animaţia este una dintre cele mai grele forme de artă în care să activezi. Pentru că atât de des cineastul lucrează singur sau într-o echipă foarte mică, ai de-a face cu vizualuri şi cu personaje şi sunt atât de multe ocazii pentru eşec, că atunci când descoperi un film extraordinar, este un miracol. Cam la fel cu fiecare operă de artă. Când te lasă cu gura căscată, când o vezi, este o experienţă incredibilă”, spune Ron Diamond.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri