Cel mai bun an pentru cinema-ul românesc

Data publicării:
The Renoir Cinema In Madrid Closes After Struggling During The Spanish Recession
MADRID, SPAIN - SEPTEMBER 30: Cinema seats are empty at Cuatro Caminos Renoir Cinemas hours before it closes for good on September 30, 2013 in Madrid, Spain. The Renoir Cinema will close down due to financial difficulties, since opening its doors in 1986. The financial crisis, the high rate of illegal movie downloads and the VAT increase from 8 to 21 percent a year ago have lead many cinemas to close. In Madrid center 40 cinemas have closed down in the last 10 years. (Photo by Pablo Blazquez Dominguez/Getty Images)

Despre cinema se spune deseori că reprezintă o evadare din realitate. Însă, filmele românești din ultimii ani au dobândit o reputație internațională, tocmai pentru că pun accentul pe realism și adevăr. De cinci ani, la „Ca-n Filme”, singura emisiune de cultură cinematografică din România, punem lumina pe realizările tinerilor regizori români.

2016 a fost un an excelent pentru cinematografia română, cu trei filme de lungmetraj prezente la Cannes. Pentru a treia oară în competiția oficială, Cristian Mungiu a primit premiul pentru regie, cu „Bacalaureat".

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

„Ce e dificil este să identifici în zumzetul ăsta de lucruri care se întâmplă când faci filme contemporane, care sunt lucrurile alea care au o valoare care nu ține doar de momentul ăsta în care vorbim. Care au o valoare, dacă vreți, general umană mai importantă. Și care comunică dincolo de spațiul ăsta geografic”, a spus la acea vreme cineastul Cristian Mungiu.

„Sieranevada", în regia lui Cristi Puiu, a fost cea dea doua prezență românească în competiția principală la Festivalul de la Cannes. Un record în sine, dacă ne gândim că două filme în competiție este o raritate pentru orice țară, mai puțin Franța.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

„Nici nu știu dacă sunt atât de importante filmele mele. Dacă mă întrebați pe mine, regizorul, o să spun că da, dacă mă întrebați pe mine, spectatorul, o să spun ca nu. Dacă mă uit la ce mi s-a întâmplat ca regizor ca scenarist, lucruri cu adevărat importante și care au o greutate sesizabilă sunt lucruri pe care nu le-am pus acolo. Acest inefabil, ceea ce se întâmplă fără voia ta”, spunea Cristi Puiu.

Tot la Cannes 2016, dar la secțiunea Un Certain Regard, Bogdan Mirică, a demonstrat că românii pot face nu doar alt gen de filme, dar chiar filme de gen. „Câini", debutul lui în lungmetraj, a primit premiul Fipresci tocmai pentru „măiestria cu care a îmbinat westernul cu filmul cu gangsteri".

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

„Cred că există o grămadă de filme arthouse care sunt proaste și o grămadă de filme comerciale care sunt bune. Și până la urmă, dacă tragi linie, e important dacă filmul pe care îl faci e bun sau nu. Și mai e prejudecata asta că publicul nu e destul de inteligent sau de educat ca să înțeleagă un anume soi de film. Ceea ce nu cred”, a explicat cineastul Bogdan Mirică.

2016 a însemnat și un nou succes pentru Radu Jude, cel care cucerise în 2015 juriul de la Berlin, dar și publicul din România, cu „Aferim!". „Inimi cicatrizate", o interpretare a operei lui Max Blecher, a primit două premii la Festivalul de la Locarno.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

„Mi-am dorit ca filmul să fie un amestec, să aibă un caracter artificial pronunțat. Fiind vorba de o reconstituire de epocă într-un fel. Fiind vorba de punerea în scenă a istoriei, cred că realismul, naturalismul, sunt de fapt imposibile și niște păcăleli și mai mari”, a spus regizorul Radu Jude.

6,9 pe scara Richter" cel mai recent film al lui Nae Caranfil, a deschis TIFF în 2016.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

„În calitate de cineast, cred că sunt un lup singuratic. Merg pe drumul meu. M-am format într-o școală de film care nu se mai practică astăzi, nici măcar în alte părți, aș îndrăzni să spun. Este un cinematograf spectacol, dar în același timp un cinematograf de autor”, a explicat Nae Caranfil.

Indiferent că vorbim de filme de festival, sau de comedii de mare public, cinematografia română reprezintă astăzi un adevărat brand de țară.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri