Mituri în România digitală(II): Nu vreau câine digital / Ca să latre doar binar

Data publicării:
George Tuță
George Tuță
Președintele PNL Sector 1
George Tuță este deputat PNL de Ilfov, chestor în Biroul Permanent al Camerei Deputaților și președintele PNL Sector 1. Este absolvent de științe economice și are o experiență de peste 10 ani în administrația publică.
portret al deputatului pnl george tuta pe fond negru
George Tuță, deputat PNL

Spuneam în articolul de aici că principala problemă pentru piața muncii în general și pentru ecosistemul de IMM-uri în particular o reprezintă neîncrederea în adoptarea soluțiilor digitale de creșterea a productivității. Dintr-o combinație de necunoaștere, neîncredere și tărăgănare, oamenii refuză întâlnirea cu noile tehnologii.

Poate că brandingul nu este unul fericit. Când spunem “noi tehnologii”, cu accent emfatic pe “tehnologii”, românii au tendința de a deveni brusc circumspecți. Și reacționează precum un elev în fața copertei de la Gazeta Matematică: “Nu mă bag unde nu mă pricep.”

Corect până la un punct. Cu excepția amănuntului că tehnologiile nu sunt neapărat la nivelul de nișă al câinelui-robot de la Boston Dynamics. Traducem împreună.

Primul nivel al digitalizării unei companii înseamnă construcția unui site. Pare greu de crezut, dar în România anului 2022 mai puțin de 30% dintre companiile care vând produse sau servicii au un site în .ro sau .com care să vestească lumea că ei vând îngrășăminte sau repară mașini. În epoca în care orice proces de cumpărare începe online, a nu avea site pentru businessul tău înseamnă pur și simplu un grozav pas pe prima greblă ieșită în cale.

Și încă un paradox. Acest fenomen se petrece în țara cu cei mai mulți IT-iști pe cap de locuitor. Să fim serioși, azi un site mic este mai ieftin decât un televizor cu diagonală medie. Verificați!

Să zicem că antreprenorul are acum un site de informare în care își prezintă domeniul de activitate, compania, datele de contact și transmite amabil lumii “Vă așteptăm la magazinul nostru!”. E clar unde mergem, nu?

Nu mai bine ducem magazinul către clienți?

Pe site-ul pe care deja antreprenorul nostru îl are, un modul de vânzări online e mai ieftin decât o bicicletă.

Parcă ceața se mai risipește, iar tehnologia nu mai este așa de intangibilă.

Dacă ajunge în acest punct în procesul de digitalizare, IMM-ul deja este pe o traiectorie bună, care își va arăta în curând beneficiile în vânzări. Dar cel mai important este că omul începe să înțeleagă beneficiile digitalizării, să caute activ informații despre cum se poate dezvolta în continuare. Să își dea seama că soluția nu este să mărească la nesfârșit programul de funcționare, ci să se facă văzut și cunoscut online, pe piața în care era deja prezent.

Eroul nostru este pregătit acum pentru etapa “sofisticată” a digitalizării, cea la care se uită ca la Sfântul Graal al emancipării de business: roboții!

Pe site-ul pe care și l-a construit, lângă modulul de vânzări online, își instalează la preț de uscător de păr un chatbot care să îi preia imediat clienții care îi intră pe site. Iar ne încurcă brandingul. Chatbot-ul nu este altceva decât butonul acela care deschide o conversație ca pe WhatsApp în care clientul tastează “lacăt” și comerciantul îi afișează automat cele unsprezece modele de lacăte pe care le are pe stoc. Dacă chatbotul are și “abilitatea” umană de a învăța în timp cam ce caută clienții și de a livra mai rapid informația corectă, antreprenorul din povestea noastră a ajuns pe nesimțite la Inteligența artificială. Fără să piardă joburi, fără să se împrumute la bancă, fără să facă o nouă facultate.

Simplificarea noastră are un scop ilustrativ. Acela de a demonstra că, prin soluții simple, relativ ieftine, care deja există pe piață, IMM-urile din România pot păși către viitor. Fără teamă, fără îndoieli și fără Gazeta Matematică. Tehnologiile de care tot vorbim sunt chestiuni simple tocmai datorită faptului că în spate stau ingineri buni care fac ca lucrurile să funcționeze simplu.

Voi iniția în perioada următoare un demers parlamentar care va explica mai larg ce presupune de fapt pentru stat și pentru companii adoptarea noilor tehnologii pentru viitorul muncii. Pe de o parte vom continua să traducem în limbaj simplu tot ceea ce pare acum sofisticat, exclusivist și tichie de mărgăritar. Pe de altă parte, obiectivul este să transpunem în legislație acele aspecte de care este nevoie pentru ca tehnologia să vină rapid în sprijinul creșterii productivității.

A propos, dacă vă îngrijorează creșterea prețurilor, aflați că tehnologiile sunt un ingredient important pentru reducerea inflației. Urmăriți-mă pe linkedin sau instagram pentru mai multe rețete!

#HaiSăFacemTreabă

Partenerii noștri