Ambuteiaj civic după declarațiile primarului din București

Deneș Mihai
biciclistii pot trece pe culoarea rosie a semaforului paris 22 07 2015

Atitudinea noului primar creează instabilitate. A spus că vrea ca RATB-ul să fie gratuit, apoi a revenit asupra declarației. A spus că interzice toate evenimentele care încurcă traficul din centrul orașului, după aceea a modificat declarația. Mai mult, evenimentul stradal care o deranja pe doamna primar, închiderea bulevardului Kiseleff în weekend, era organizat chiar în parteneriat cu primăria.

Ne putem aștepta ca orice declarație să fie retrasă a doua zi, iar asta creează confuzie în conducerea primăriei. Mi se pare că lipsește viziunea pentru un oraș atât de mare. Nu putem să luăm exemplul unui mic orășel, cum este Voluntari, și să-l aplicăm într-o metropolă cum este Bucureștiul.

Înainte, aprobarea evenimentelor, deși problematică, devenise o rutină — știai la ce să te aștepți. Acum totul a devenit imprevizibil.

București este un oraș european, dar primul răspuns pe care îl primim e „la noi nu se poate”

Au existat dintotdeauna șicane ale comisiei de avizare a adunărilor publice (care analiza cererile pentru evenimentele din București). Spre exemplu, ne presau să alegem trasee lăturalnice, ceea ce dilua mesajul nostru — nu ne mai vedea nimeni. Am acceptat totuși la un moment dat, să vadă că suntem deschiși colaborării, dar rezultatul a fost că presiunile și cererile lor s-au intensificat.

Acum nu ne dau un răspuns pentru evenimentul “Pedalăm împotriva melanomului”, care trebuia să se țină sâmbătă, 23 iulie, la ora 20 — am ales special un moment când orașul este liber. Ne reprogramează, țin ședințe publice cu ușile închise, stăm pe holuri. Înseamnă timpul nostru pierdut. În plus, potrivit legii, comisia nu trebuie să negocieze cu noi, ci are rolul de a sfătui primarul.

Ca bicicliști, ne dorim pace cu șoferii

E adevărat că există și evenimente care încurcă orașul. Marii organizatori de concerte, ca să amenajeze zonele respective, pot avea nevoie de spații de parcare pentru camioanele cu care transportă echipamentele — pentru unele evenimente, au blocat bulevardul cu fântâni de la Palatul Parlamentului chiar și o săptămână.

În cazul bicicliștilor, nu se blochează traficul.

Declarațiile primarului fac ca între noi, pietonii și bicicliștii, pe de-o parte, și șoferi, pe de altă parte, să se nască un război. Însă noi ne dorim pace cu șoferii.

Bicicliștii sunt văzuți de autorități ca niște oameni nesemnificativi, care încearcă și ei să-și facă loc în trafic. Dar în toată Europa bicicliștii sunt încurajați, fiindcă aduc mari beneficii.

O bicicletă în trafic înseamnă o mașină mai puțin. Înseamnă că și șoferii respiră un aer mai curat. Ar trebui încurajat mersul cu bicicleta, mersul pe jos și dezvoltarea unui transport în comun foarte fiabil, care să funcționeze la ore bine stabilite. Se estimează că doar 60% din flota RATB este funcțională.

Oamenii preferă să meargă cu mașina proprie, pentru că RATB are condiții improprii: înghesuială, lipsa aerului condiționat, timpi mari de așteptare și așa mai departe.

Unde sunt adevăratele probleme?

Cauza principală pentru crearea ambuteiajelor este proasta gestionare a traficului, nicidecum evenimentele din București.

În plus, mașinile parcate ilegal încurcă. Poliția rutieră se plânge că nu are fonduri pentru a angaja mai mulți lucrători, dar dacă ar lua măsuri legale asupra acestor mașini ilegal parcate, ar avea un buget imens.

Trotuarele au devenit cele mai mari parcări din București. Estimativ, din calculele noastre, sunt cam o sută de mii de mașini parcate ilegal. Bicicliștii și pietonii trebuie să se strecoare printre ele. Nu există infrastructură corespunzătoare, iar problemele au fost identificate în Planul de Mobilitate Urbană, dar nimeni nu vrea să și le asume.

Între timp noi, bicicliștii, suntem acuzați că sufocăm traficul sâmbătă seara.

Piedici pentru dezvoltarea cicloturismului în România

În alte țări, partenerii principali la activitățile publice de mediu și sportive sunt primăriile și autoritățile locale, chiar și cele naționale. România este ultima pe harta Europei la capitolul cicloturism și nu avem o reglementare clară a activității.

De câteva luni suntem în discuții cu Guvernul pentru a îmbunătăți cicloturismul, printr-un proiect la care lucrăm de 9 ani:  stabilirea modului de desfășurare, marcarea unor trasee și existența unui centru de coordonare în România pentru traseele euro-velo. Ni s-a pus o mare piedică din partea Ministerului de Interne, care spune că mersul cu bicicleta nu este sigur pe drumurile publice.

În metropolele europene și în jurul acestora există infrastructură pentru biciclete, iar marile primării militează pentru mediu și pentru un oraș mai curat.

La noi piedicile vin din mentalitatea autorităților. În general, după ce trecem de calvarul comisiilor, polițiștii rutieri sau jandarmii de pe stradă colaborează foarte bine.

Pe același subiect: Primarul Bucureștiului gândește orașul pe contrasens

Material realizat după un interviu de Ștefania Matache și Laura Ștefănuț

Nota editorului: Membrii asociației Adevărații VeloPrieteni susțin că în data de 6 iulie au avut o întâlnire cu reprezentanți ai primăriei. Li s-a spus că ei vor să sprijine evenimentele sportive, dar că din motive tehnice nu le pot aproba traseul dorit și îi roagă să accepte altă variantă. Pentru a nu anula evenimentul, în 23 iulie Adevărații VeloPrieteni vor urma traseul stabilit de primărie.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale