Sari la conținut

Ce înseamnă că trăim în societatea "post-adevăr"

L-am urmărit pe Donald Trump cum ia în primire cea mai puternică funcție din lume. Mulți s-au întreabat cum poate să ajungă atât de departe un om care și-a mințit constant publicul.

Unii analiști consideră că e începutul unei noi epoci, a unei lumi post-fapte, post-adevăr.

O perioadă în care accentul nu se mai pune pe coerență și rațiune, ci pe senzațional, indiferent de costuri. Iar acest fenomen are o influență concretă asupra felului în care ne reprezentăm și administrăm lumea.

shutterstock_573113302

Îndoiala e produsul civilizației noastre

Ignoranța este un instrument strategic folosit în special de cei în poziții de putere pentru a abate atenția de la problemele societății.

Exemplul perfect este cazul industriei tutunului în care s-au răspândit permanent rapoarte care să pună sub semnul întrebării legătura dintre fumat și cancer. O replică a unui angajat din industria tutunului a devenit celebră: “produsul nostru este îndoiala”.

Într-un mod similar, think tank-uri precum The Heartland Institute încearcă să discrediteze știința care susține existența schimbărilor climatice cauzate de om.

În ciuda faptului că 97% dintre oamenii de știință susțin teza că oamenii au declanșat schimbările climatice, “experții” plătiți au reușit să împânzească talk-show-urile, știrile și editorialele cu informații care sugerează lipsa de credibilitate a datelor sau a consensului științific. Chiar dacă dovezile arătau contrariul.

Astfel de organizații creează rapoarte pseudo-academice pentru a contrazice rezultatele științifice și sunt responsabile de promovarea ignoranței.

Oamenii de știință folosesc un alt termen pentru “post-adevăr”. Poate ați auzit de epistemologie, studiul cunoașterii. Acest domeniu ne ajută să definim ce știm și de ce știm. Reversul este agnotologia, studiul ignoranței. Nu se discută prea des despre agnotologie - studierea absenței unui lucru (în acest caz cunoașterea) este mai dificilă. Agnotologia este în transformare. Acum scopul nu mai este generarea ignoranței, pentru că mass-media nu se preocupă mai deloc de validarea cunoașterii.

În agnotologia 2.0, adevărul devine irelevant. Sentimentul este cel care contează. Formatorii de opinie creează impact “argumente” bazate pe date oricât de fanteziste.

În trecut era nevoie de indivizi puternici, miliardari sau corporații uriașe pentru a genera manipulare. Astăzi, în era rețelelor sociale, oricine poate să emită informații false pentru a sădi îndoială.

Lucrul acesta a devenit evident în cazul “pizzagate”: în decembrie, o persoană a condus din Carolina de Nord până la o pizzerie din Washington DC ca să verifice dacă Hillary Clinton face trafic de copii. Ajuns acolo, a tras un foc de armă în aer și a speriat clienții și lucrătorii din pizzerie. Persoana a fost arestată iar proprietarul restaurantului a devenit subiect al hărțuielilor, toate acestea din cauza unor postări de pe Twitter ce conțineau informații false.

image-20170119-26543-1j9sggz

Pizzeria din Washington DC. Foto: Reuters

Coeziunea de grup bazată pe frică nu este favorabilă unor discuții lipsite de prejudecăți și nici rezolvării problemelor. Tot mai mult, frica indusă de ignoranță este calea sigură spre acumularea de xenofobie și populism.

Separarea faptelor de opinii în discursul public a dominat alegerile prezidențiale americane. Faptele nu mai contează iar nenumăratele minciuni și contradicții ale lui Donald Trump nu i-au afectat popularitatea. Publicitatea e bună în orice formă.

Se pune întrebarea dacă nu cumva avem acces la prea multă informație.

Poate că suntem inundați cu atât de multă informație încât nu putem să o descifrăm pe toată. Sau poate că e nevoie de prea mult timp și efort ca să verificăm veridicitatea fiecărei informații.

Poate că schimbarea modului în care știrile sunt livrate publicului duce la un jurnalism iresponsabil. Sau poate că din sistemul de educație lipsește un exercțiu al gândirii critice. Probabil e un amestec din toate acestea și încă ceva pe deasupra.

Venirea lui Donald Trump la Casa Albă a fost un apogeu al agnotologiei 2.0. Jurnalistul Fareed Zakaria spunea că în politică nu mai contează economia ci identitatea — în realitate problemele sunt mult mai adânci.

Întrebarea nu e dacă trebuie să fim în căutarea identității, faimei sau a opiniilor senzaționale și divertismentului. Problema este că activitatea colectivă pentru descoperirea adevărului a decăzut în toate formele sale.

Căutarea adevărului, evaluarea faptelor, identificarea prejudecăților și împărtășirea cunoașterii nu mai sunt niște atribute pozitive.

În agnotologia 2.0 însăși gândirea științifică se află sub asediu. Într-o epocă post-fapte și post-adevăr putem foarte simplu să decădem ca specie.

 

Titlul aparține editorului secțiunii (follow)

Copyright: The Conversation

 

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale