Cine ar putea fi următorul președinte al Franței?

Dominique Moisi
Dominique Moisi
Profesor la Institutul de Studii Politice din Paris (Sciences Po), este consultant senior al Institutului Francez pentru Relații Internaționale și predă la King’s College, în Londra. Este autorul cărții La Géopolitique des Séries ou le triomphe de la peur.
Nicolas Sarkozy
Foto: Guliver/GettyImages

Lipsa de popularitate a lui Hollande și teama creată de recentele atacuri teroriste îl pot relansa pe Sarkozy, după modelul Donald Trump.

Nicolas Sarkozy
Foto: Franck Prevel/Getty Images

PARIS – Anunțul fostului Președinte Nicolas Sarkozy că va candida din nou n-a fost o surpriză. Era greu să iei în serios declarația sa din 2012, că a terminat cu politica, după pierderea alegerilor în favoarea socialistului François Hollande.

Sarkozy n-a fost niciodată genul care să stea prea mult departe de lumina reflectoarelor. Nu și-a acceptat niciodată înfrângerea. Ca Germania după Primul Război Mondial, el a fost devorat de dorința de revanșă, amplificată de o permanentă și prost camuflată sete de putere.

Astăzi, ajutat de lipsa de popularitate a lui Hollande, Sarkozy începe să creadă că francezii sunt pregătiți să-l reprimească.

Hollande și contextul actual din Franța îl ajută pe Sarkozy

În loc să-l preocupe propria reputație compromisă, reflectată încă de sondaje, Sarkozy speră la o repetare a rezultatului alegerilor din 2007, cu triumful facil pe care l-a obținut în fața candidatei socialiste Ségolène Royal (fostă parteneră a lui Hollande).

Speranțele nu sunt nefondate. Chiar dacă oamenii îl plac sau nu pe Sarkozy, adevărul este că în mandatul lui Hollande starea economică, socială și de securitate din Franța s-au degradat — și mulți îl consideră pe Hollande direct responsabil.

În plus, situația actuală ar putea dăuna în egală măsură și rivalilor lui Sarkozy din Partidul Republican. Alain Juppé, principalul competitor la nominalizarea partidului, ar putea vedea că abordarea sa moderată devine un handicap (mai ales odată cu intrarea în cursă a lui Sarkozy).

Ambele campanii se concentrează pe identitatea franceză.

Dar acolo unde Juppé (care a lansat sintagma “l’identité heureuse” - fericita identitate) încearcă să depășească divizarea societății franceze, Sarkozy pare gata să profite de aceasta și să prezinte islamul ca pe o amenințare fundamentală la adresa modului de viață francez.

În actuala stare de spirit, înrăutățită de recentele atacuri teroriste (de la masacrul celor 86 de persoane în atacul camionului de la Nisa, la uciderea unui preot în Normandia), abordarea lui Sarkozy poate da rezultate.

Gândiți-vă la interzicerea burkini (costum de baie ce acoperă tot corpul, preferat de unele femei musulmane). Într-o societate liberă și diversă, îmbrăcămintea ce permite unui grup de femei să se bucure confortabil de o activitate plăcută ar trebui să fie binevenită. Totuși femeile musulmane sunt astăzi atacate pentru că poartă burkini, amendate de poliție și chiar obligate să le dezbrace (ca în recentul caz de la Nisa). 

Chiar dacă unii denunță această interdicție, mulți cetățeni francezi o susțin. Chiar și eu am văzut reacțiile disprețuitoare ale oamenilor la vederea unei femei musulmane acoperite, care se bălăcea în apă cu familia — pe o plajă franceză unde burkini nu a fost oficial interzisă. Am auzit chiar un tânăr care a spus că imaginea pe care o vede îl face să-și dorească “să-i împuște pe toți”. E clar că deschisa și diversa societate franceză este acum istorie.

Sarkozy a înțeles bine starea de spirit populară. El știe că francezii sunt furioși și în defensivă și vrea să folosească aceste emoții pentru a câștiga adepți inclusiv prin atragerea unor voturi de la Frontul Național de extremă dreapta condus de Marine Le Pen.

Sarkozy seamănă cu Donald Trump, candidatul american la președinție, care a câștigat mase de votanți furioși, fiindcă a jucat rolul de salvator al unei mărețe țări aflate în declin.

Dar Sarkozy ar putea descoperi că tocmai spaimele pe care el le întreține i-ar putea îndepărta pe eventualii votanți. Expansivitatea și ticurile sale nervoase, l-ar putea face să nu pară un leader ferm și de încredere, de care are atâta nevoie o populație aflată la capătul răbdării.

Vom afla în curând cum stau lucrurile. Sondajele de opinie vor arăta cum îl percep francezii pe reinventatul Sarkozy. Mai contează motivele pentru care votanții i-au retras spijinul acum patru ani? Îl va transforma noul context în cea mai bună opțiune a Franței?

Și mai edificatoare vor fi alegerile pentru nominalizarea din partid, în noiembrie.

Din cauza slabei popularități a lui Hollande, toți ne așteptăm ca noul președinte al Franței să fie câștigătorul nominalizării din Partidul Republican.

Și chiar dacă Juppé rămâne până acum în topul sondajelor de opinie, e posibil ca francezii să respingă politica “fericitei identități” franceze în favoarea viziunii mai sumbre a lui Sarkozy.
Eu încă mai cred că Juppé are cele mai mari șanse să ajungă noul președinte al Franței. În termeni de vârstă și profil, el aduce a versiunea franceză a lui Hillary Clinton — mai experimentat în exercitarea puterii decât în cucerirea ei.

Dar frica e o armă puternică iar Sarkozy, la fel ca Trump, e nerăbdător să o folosească.

Despre autor:

Este profesor la Institutul de Studii Politice din Paris (Sciences Po), este consultant senior al Institutului Francez pentru Relații Internaționale și predă la King’s College, în Londra. Este autorul cărții La Géopolitique des Séries ou le triomphe de la peur.

Editor: Laura Ștefănuț (contact: laura.stefanut@digi24.ro)

Copyright ProjectSyndicate

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate