De ce mai există Secția Specială?

Data publicării:
Andrei Lupu
Andrei Lupu
Deputat REPER
Agora Digi este un proiect editorial al Digi24.ro, o platformă unde sunt invitați să contribuie cu opinii, idei și comentarii cei mai importanți lideri politici, lideri de opinie, personalități marcante ale vieții publice. Andrei Lupu este avocat și deputat REPER.
Andrei-Lupu_avatar_1590652169

„Constatăm că prin înființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție se creează o diferență de tratament juridic în cadrul aceleiași categorii de făptuitori — cetățeni ai României —, fără a exista vreo justificare obiectivă și rezonabilă, ceea ce atrage încălcarea prevederilor din Constituție cu privire la egalitatea cetățenilor în fața legii, fără privilegii și fără discriminări".

Este o frază publicată de către Curtea Constituțională a României. Din păcate, fraza este inclusă în opinia separată a doi dintre judecătorii Curții, în timp ce majoritatea membrilor acesteia au fost de părere opusă. Poziția lor, deși dezamăgitoare, a fost bazată pe un argument ce se poate dovedi însă foarte util: este dreptul absolut al Parlamentului, din inițiativa unui membru ori la propunerea Guvernului, să înființeze sau să desființeze structuri speciale de parchet, așa cum este și Secția Specială. Prin urmare, de ce nu mai constituie Secția Specială un motiv de luptă parlamentară?

Atunci când a preluat guvernarea în noiembrie 2019, PNL s-a angajat chiar prin programul prezentat în fața Parlamentului că va desființa cât mai rapid Secția Specială. Din păcate, pașii concreți s-au lăsat mult așteptați. Abia după trei luni, ministrul Justiției a propus public un proiect de lege care a rămas, însă, neutilizat. De aproape jumătate de an, proiectul stă pe un raft la Minister. De ce? Motivele variază în funcție de cine răspunde. Unii oficiali din Minister spun că încă nu există un aviz din partea Consiliului Superior al Magistraturii. La rândul său, Consiliul Superior al Magistraturii nu a primit o formă finală a proiectului, așa că nu are pe ce să dea un aviz. Pentru alți oficiali, dezbaterea publică a proiectului nu a fost suficient de îndelungată (deși a început în februarie, iar ca urmare a ultimei întruniri organizate de Minister acum mai bine de o lună oricum nu au fost realizate modificări la proiect în ciuda faptului că asociațiile magistraților au avut o listă lungă de propuneri).

În tot acest timp, Secția Specială a funcționat în continuare. Lună de lună sunt preluate zeci sau sute de dosare de la DNA ori alte parchete. Tot lună de lună sunt date pe bandă rulantă soluții de neîncepere a urmăririi penale sau de clasare. Pe durata întregului an 2019, Secția Specială a reușit să trimită în judecată doar cinci persoane, deși a avut în lucru aproape 4.000 de dosare. Practic, fiecare zi în plus de existență a acestei secții presupune o nouă ocazie de a bloca urmărirea penală în dosare ale altor structuri de parchet. Toate acestea, în ciuda tuturor solicitărilor Comisiei Europene, realizate prin rapoartele MCV, de desființare a Secției, ori a observațiilor dure ale GRECO sau ale Comisiei de la Veneția cu privire la existența și funcționarea acesteia.

Luna aceasta chiar ministrul Cătălin Predoiu a încercat să explice de ce încă păstrează pe raftul de la Minister proiectul de desființare a Secției Speciale: așteaptă momentul oportun pentru ca acesta să poată fi adoptat în Parlament. Din păcate pentru el, mai poate aștepta doar trei luni de mandat, până la alegerile parlamentare. Ulterior, mandatul Guvernului și, implicit, mandatul său, încetează. Crede ministrul Predoiu că se va forma până atunci o majoritate în Parlament care să fie de acord cu desființarea Secției Speciale? Dacă nu, înseamnă că așteaptă degeaba și mai bine s-ar ține de cuvânt trimițând proiectul în dezbatere. Dacă totuși crede că se poate forma o majoritate de susținere a proiectului, ea nu se va forma de la sine. Proiectul trebuie susținut, iar parlamentarii, unul câte unul, trebuie convinși să îl voteze. Acum, înainte de alegerile parlamentare, când mulți deja își iau angajamente față de electorat pentru viitorul mandat, ministrul trebuie să îi determine să voteze proiectul. Sigur, trebuie să fie gata să dezbată, să facă pe alocuri concesii, modificări, dar trebuie să se lupte pentru ceea ce a promis înainte de preluarea mandatului: desființarea Secției Speciale. Să meargă la consultări cu diferitele grupuri parlamentare, să rescrie, dacă este nevoie, anumite pasaje, să participe la dezbateri în comisii și în plen. Dar, dacă își dorește să obțină ceea ce au cerut românii în stradă timp de doi ani la rând, el nu mai poate aștepta.

De ce nu se luptă ministrul Justiției pentru desființarea Secției Speciale? Statul în biroul de la Minister poatea ajuta doar atunci când vrei un singur lucru: să nu câștigi lupta pe care ai promis că o vei câștiga.

Partenerii noștri