Despre “ghosting”, un nou trend online al relațiilor moderne

Ivo Furman
Ivo Furman
Doctorat în sociologie la Goldsmiths College (Universitatea din Londra). În prezent face cercetare postdoctorală la Turkish Science and Technology Foundation și este lector universitar la Facultatea de Media și Comunicații din Istanbul (Universitatea Bilgi). Predă analiza și vizualizarea de date din rețelele online de socializare.
umbra hacker

“La început erau niște semne subtile. Mesajele ei erau mai laconice, cu mai puține emoticoane (...) Apoi, brusc, nu mi-a mai răspuns la mesaje și telefoane. Două săptămâni mai târziu, m-am dus să îi inapoiez hainele pe care le lăsase la mine. Ajuns la apartamentul ei, i-am cerut o explicație. <<Nu știu la ce te referi>>, mi-a zis și m-a invitat să plec, în timp ce îmi evita privirea. Apoi m-a șters de pe toate conturile ei social media. Chiar și de pe Youtube. Am încercat să o mai contactez pe parcursul următoarelor luni, dar fără succes. Fusesem ghosted de o femeie cu care trebuia să mă însor” (utilizator facebook)

Dacă ne uităm la ultimul deceniu, putem argumenta că noile metode de comunicare, rețelele sociale, au avut un impact pozitiv în toate societățile. Atât majoritatea cercetătorilor universitari, cât și specialiștii din diverse domenii consideră că noile tehnologii contribuie la generarea mișcărilor civice, la reconstrucția comunităților și la posbilitatea de a conecta oamenii într-o mulțime de feluri.

Conectarea a devenit mantra lumii noastre, care ne determină modul de a comunica.

Poveștile despre despărțiri tragice online arată pe de altă parte și latura întunecată a comunicării online. În era rețelelor sociale, conectarea înseamnă și că oamenii sunt mult mai ușor de înlocuit.

Ghosting e un termen care a devenit popular în ultimii ani și se referă la încheierea unei relații romantice brusc, prin întreruperea comunicării. Deși părăsirea cuiva fără avertisment nu e ceva nou — există muzică și literatură dedicate — obiceiul s-a intensificat în vremurile social media.

Rețelele sociale fac mult mai ușoară evitarea conversațiilor dificile și chiar ruperea oricărei legături. Totodată e la îndemână întâlnirea oamenilor noi și astfel inlocuirea fostului partener fără prea mult efort sau riscuri.

E suficient de aruncat o privire la cât de multe aplicații pentru dating (întâlniri n.r.) există, pentru a vedea cât de ușor de înlocuit e un partener.

De aceea fenomenul de ghosting e în creștere: în prezent 13% dintre americanii adulți au trecut prin asta cel puțin o dată, în timp ce la noua generație procentul e de 20%. Există chiar ghiduri online despre cum să faci ghosting cuiva, partener sau simplă cunoștință.

E de așteptat ca fenomenul să crească, atât în cazul noilor generații, cât și a noastră.

Dar care sunt consecințele când cineva decide să rupă toate legăturile pe rețelele sociale și să iasă din viața cuiva? Aparent, ghosting-ul e una dintre cele mai proaste metode de a încheia o relație și poate genera confruntări serioase. Deloc surprinzător, cauzează anxietate și probleme în gestionarea viitoarelor relații. Evitarea are impact și asupra celui care o face, ajunge să îl (sau să o) împovăreze ca orice act anti-social.

În cele din urmă ambele părți pierd.

Deși aud des argumentul conservator, care dă vina pe generațiile tinere sub pretextul că nu mai au morală, cred că e o explicație simplistă. Freud scria că în relații se izbesc două nevoi: de libertate și de securitate. Continuând pe aceeași linie, cunoscutul sociolog polonez Zygmunt Bauman scria în Liquid Love (Iubire lichidă, 2003) că omul modern tânjește după imposibil, vrea să fie simultan liber și în siguranță. Eroul din cartea lui Bauman caută obsesiv companie —  la telefon, prin sms-uri, sare de la un chat la altul și jonglează cu aplicații de dating (care fac lejeră renunțarea la o întâlnire, notează Bauman).

Iubitul alunecos (The liquid lover) e tot timpul pus pe treabă și alege cantitatea în favoarea calității. Bauman susține că pânza asta de mesaje care ne ține conectați online ne oferă senzația siguranței. Așa sperăm să scăpăm de dilema libertate sau siguranță.

Social media devine vehiculul care ne transportă contradicțiile interioare, în lumea noastră mult mai ușor de exprimat. Trist este că cineva care ajunge ghosted este doar victima colaterală a luptei celuilalt cu demonii interiori.  

Titlul aparține editorului (contact: laura.stefanut@digi24.ro)

De același autor: De ce nu a avut Twitter succes în România

 

Puteți urmări Opinii și Analize care explică actualitatea pe Facebook

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate