Editorial Father Figure și cumpănașii săi

Data actualizării: Data publicării:
Adrian Cojocaru
Adrian Cojocaru
Jurnalist Digi24
ADRIAN COJOCARU-34

În scandalul generat de postările lui Alexandru Cumpănașu pe TikTok nu avem ca în matematică necunoscuta „n”. O știm. Am cunoscut-o la Caracal, în platourile tv, la votul pentru Cotroceni sau direct pe Facebook. Apare în schimb o variabilă.

Lăsat fără microfon și, deci, fără voce, personajul Cumpănașu și-a diversificat domeniul de influență și a găsit o nișă care căuta un lider, un father figure! Marea masă a elevilor nemulțumiți de profesori, de școală, de teme, de note, de ridicatul în picioare, de lucrările de control, nemulțumiți în general de tot ce înseamnă școala. Alexandru Cumpănașu încearcă să facă cu elevii ceea ce a făcut cu nepoata sa. Să se urce pe „cadavrul” numit școala românească. Și nici nu e greu!

Pe cei 520.000 de urmăritori i-a adunat în 2-3 luni. Exact în perioada în care școala s-a mutat din bănci în fața unui ecran. Profesorii nu au reușit să emigreze cu toții acolo, părinții își prind urechile în tehnologie sau sunt deja obosiți cu ale lor și nu mai stau să își bată capul cu ce fac odraselele lor. Ba chiar sunt mulți care sunt bucuroși să le arunce copiilor un telefon în brațe ca să îi mai lase și pe ei în pace. Captați de ecran și internet, copiii se pierd cu orele în cei 4-5 inchi ai ecranului și lumea părinților devine brusc mai liniștită. Îi lasă pradă însă unor vulturi care roiesc în lumea largă a online-ului.

E neobișnuit ce face Cumpănașu? Nu! E greu? Nu! Putea să o facă altcineva? Da! El ocupă, de fapt, un spațiu lăsat gol între școală-profesor-elev-părinte. Folosește un limbaj foarte simplu, intră în pielea lor, se joacă cu ei, dansează cu ei, se prostește cu ei. Le spune ce vor să audă. Așa-i că nu mai vreți teme de vacanță? Daaaa! Așa-i că profesorii sunt răi și vă terorizează? Daaaa! Așa-i că școala e de r***t? Daaaa! Simplu și la obiect! Se joacă cu mintea unor elevi debusolați, nemulțumiți, frustrați, fără repere stabile, dezinteresați sau nesupravegheați.

Interesant este că pe Cumpănașu îl urmăresc și elevi de 10. De ce? Pentru că una e școala și alta e lumea exterioară ei. Poate că un elev de 10 este perfect adaptat studiatului, înțelege ușor ceea ce citește. Dar poate dincolo de asta nu există o perspectivă reală a dimensiunii vieții. Și vede în Alexandru Cumpănașu altceva decât vede și citește zi de zi în manualele din care studiază. Și oamenii inteligenți ascultă manele sau se uită la comedii proaste. Nu îi face mai proști. Nu îi face mai puțin demni. Pur și simplu fie vor să vadă și altceva sau caută o formă de relaxare.

Fiecare click, fiecare vizualizare, fiecare share îi aduce profului online faimă, adepți și bani. Pentru că cele 19,6 milioane de vizualizări ale clipurilor sale se vor transforma în curând în bani.

Cum s-a ajuns aici? Din păcate, școala românească are foarte mulți profesori și prea puțini dascăli. Poate (spun poate pentru că știu că sunt și cadre didactice interesate în mod real de elevii lor) că prea mulți dintre ei se mulțumesc să pornească laptopul, să facă prezența online, să vorbească la cameră și apoi să dea log off. Și-au predat materia, și-au făcut meseria. Hai, la treaba de zi cu zi! Nimic despre ce este în online după ce se termină școala. Dascălul este cel care îl formează pe elev și în afara materiei pe care trebuie să o predea. Și care îl pregătește pentru lumea exterioară școlii. Ori aici sistemul nostru dă eroare după eroare de 31 de ani.

Îmi aduc aminte că profesoara mea de istorie din liceu venea mereu la fix în clasă, 10-15 minute ne vorbea despre teme sociale, familie, societate, drepturi și libertăți, pericole, despre viață! Apoi reveneam la lecția la zi. Și, din păcate, a fost singura care făcea asta, timp de 4 ani! Atât! Un singur profesor interesat să lase în mintea elevilor săi și altceva decât o programă școalară.

Exact acest spațiu i-a picat mănușă lui Cumpănașu. Elevii care îl urmăresc sunt pradă ușoară. Lăsați la voia sorții de profesori, de părinți și-au găsit guru în acest personaj care îi numește „cumpănașii mei”.

Unde este Ministerul Educației în tot acest peisaj? În neant. Pagina de Facebook a instituției este o glumă proastă. Este doar un avizier al activității ministrului. Doamna Anisie ne obișnuise să pună zilnic o poză în care să spună că a făcut x sau y și cam ce program are. Din când în când “experții” social-media din minister mai postează câte un comunicat de presă scris în același limbaj tehnic, stufos și de lemn de anii 90. Nimic interactiv, nimic ce să îi implice pe elevi, niciun filmuleț care să explice deciziile ministerului, nimic în general!

Ministerul nu există în online, adică exact acolo unde s-au mutat toți cei pe care îi păstorește: elevi, profesori, părinți! E ca și cum ești patron de brutărie, dar nu ai băgat în viața ta mâna într-un sac cu făină să simți textura și să separi neghina!

Pe Instagram, pagina ministerului are 2500 de urmăritori și 80 de postări. 80! Din care aproape majoritatea sunt poze cu Monica Anisie, fostul ministru.

Pe TikTok, Ministerul Educației are 8500 de urmăritori și toate clipurile video, 13 la număr (!), sunt despre campania ministerului care îi îndeamnă pe români să poarte mască de protecție. Atât!

Practic, pentru oficialii din minister, social-media cu ale sale Facebook, Instagram, TikTok și altele sunt un fel de „dark web” pentru că ele nu există pe radarul ministerului. Tot ce se petrece acolo (și se petrec multe!) e cutia surprizelor pentru edu.ro.

Și atunci ne mirăm de ce un personaj precum Alexandru Cumpănașu se erijează în „prof”? Sau “profu online”? Nu are nicio pregătire didactică, nu are nicio calitate de a preda elevilor din România, dar a învățat ce înseamnă puterea social-media. A studiat cum funcționează vraja TikTok, un spațiu complet liber, total nereglementat și unde poate fi în același timp fostul unchi al Alexandrei Măceșanu, fostul candidat la președinție, profu.online sau chiar ministrul Educației. Nimeni nu îl poate opri! Să îi închidem contul? Ce rezolvăm? Locul lui va fi luat imediat de altul pentru că el, locul, golul, există! De aia!

Alexandru Cumpănașu nu este altceva decât șoarecele care umblă nestingherit prin șvaițerul ce pompos se numește sistemul de educație din România!

Partenerii noștri