Editorial Încremenire

carte foarte veche
sursa foto Profimedia Images

Suntem în plină pandemie și în perioada examenelor aferente încheierii unor cicluri de învățământ. După mai bine de 30 de ani de la schimbarea regimului politic, parcă mare lucru nu s-a schimbat la nivelul mentalului colectiv.

Nu a existat o lege a lustrației, iar sistemul de învățământ a bătut pasul pe loc. Fiecare guvernare a bătut monedă pe necesitatea reformării învățământului, însă la nivel concret mai nimic nu s-a întâmplat, învățământul românesc fiind încă puternic ancorat în mileniul trecut.
Criza Covid – 19 ne-a forțat, într-o anumită măsură, să identificăm alternative moderne pentru a nu îngheța anul școlar.

La nivel declarativ au fost făcute multe afirmații privind continuarea predării materiilor și realizarea unor evaluări de la distanță, precum și multe promisiuni de modernizare, însă managerii sistemului de învățământ românesc sunt profund tributari gândirii și practicilor de tip comunist, formalist.

Câteva exemple concrete sunt foarte utile, chiar dacă este posibil să fie situații punctuale:

1. Predarea manualelor școlare. În plină pandemie, elevii au fost chemați (toți la aceeași dată) să predea personal manualele. Oare nu se putea recomanda elevilor/părinților ca predarea manualelor să fie făcută prin curier sau printr-o altă metodă, respectiv, să fie chemați în zile și la ore diferite, pentru a evita buluceala specifică?

2. Înscrierea la examene. Aparent, înscrierea pentru susținerea examenelor s-a realizat online, însă metehnele românești au fost resimțite din plin.

Înscrierea a avut două etape, prima, depunerea actelor și a cererii online (modern și simplu), însă în cea de-a doua etapă, elevii au fost chemați (aparent toți în același timp) să semneze (cei majori) cererile de înscriere și să depună actele (copii și originale) la școală.

Oare nu era posibil și dezirabil ca înscrierea să fie realizată în mod automat, din oficiu pentru toți elevii din anii terminali sau ca variantă alternativă, oare nu era suficientă depunerea online a cererii de înscriere?

3. Organizarea examenelor. Fiecare școală, inspectoratele școlare, Ministerul au fost atente ca perimetrul școlii să fie cât mai sigur pentru elevi și pentru personalul instituției de învățământ, însă nu au părut absolut deloc preocupate de respectarea distanțării fizice în jurul punctelor de acces ale școlilor.

Poate o mai bună colaborare cu autoritățile locale sau o mai bună informare a elevilor ar fi fost utile pentru a evita înghesuiala neprotejată de la intrări a părinților și a elevilor. Ar fi fost posibilă și implicarea voluntară a părinților în acest demers.

Poate că au existat și alte aspecte demne de amintit, însă fiecare părinte, elev, profesor etc. a avut și are propria percepție cu privire la această perioadă.

Trebuie să mulțumim totuși școlilor, doamnei Ministru și conducătorilor iubiți că ne-au dat posibilitatea să susținem examenele în condiții de maximă siguranță, iar notele urmează să fie pe măsură…

În democrațiile moderne este cunoscut faptul că funcționarii, conducătorii aleși sau desemnați politic sunt slujitorii sau poate mai corect în slujba contribuabililor și nu stăpânii unei țări.

La noi încă există percepția că deciziile politice nu au legătură cu cetățenii, fiind luate în mod arbitrar, de către conducătorii vremelnici, în calitatea acestora de deținători ai unor adevăruri absolute, oamenii simpli având obligația de a supune, de a simula respectarea obligațiilor impuse sau de a se descurca, pentru a evita eventuale sancțiuni.

Dar fondul problemei este altul. Litovoi, Gelu, Glad, Menumorut, Bărbat etc. sau Brexit, Uniunea Europeană

Este util să cunoaștem istoria României, dar utilitatea reținerii unor date și a unor nume fără vreo rezonanță în mentalul colectiv, fără ancore puternice în rândul opiniei publice, fără existența unor statui sau monumente care să ateste realitatea acestor întemeietori nu au nicio însemnătate.

Ce rol are școala, dacă nu pregătirea tinerilor pentru o viață activă în societatea actuală. Cum îi ajută pe elevi informațiile cu care sunt bombardați în sălile de clase sau chiar prin intermediul aplicațiilor informatice?

În alte țări din Europa, deja se studiază Brexit-ul. Informații actuale, la zi cu privire la lumea în care tinerii trăiesc.

Sunt învățați tinerii să ia decizii, să își asume responsabilități, să lucreze în echipă, să urmărească îndeplinirea unui obiectiv, având acces la orice sursă de informare?

Este importat ca examenele să fie corecte, să nu se copieze, însă învățarea pe de rost nu poate aduce beneficii reale pe termen lung, ci doar poate susține creșterea numărului de analfabeți funcționali.

Într-o lume modernă, plină de informații, trebuie să învățăm să discernem, să alegem informația corectă și utilă, să argumentăm alegerea făcută, să cunoaștem cum să utilizăm noile tehnologii, să cunoaștem modul în care funcționează un stat de drept, să ne cunoaștem drepturile și obligațiile constituționale, să nu avem impresia că directorul școlii sau primarul ne sunt stăpâni, ci oameni care trebuie să argumenteze în mod logic și să-și fundamenteze deciziile, să învățăm că libertatea noastră pot fi exercitată în timp și spațiu până la limita libertății oricărei alte persoane, să învățăm cum putem evita conflictele, etc. etc.

Avem nevoie să fie crescută și educată o nouă generație de profesori, cu har, bine plătiți, care să fie recunoscuți de societate, avem nevoie de școli în care să fie pregătiți copiii supradotați. Noica își dorea în timpul comunismului adevărate centre de excelență, după modelul centrelor/cantonamentelor sportive, în care să fie ”antrenați” tinerii cei mai dotați ai societății, pe banii statului, eventual cu burse.

Trebuie să înțelegem că există materii vocaționale (sport, muzică, religie, desen) care ar putea fi evaluate în mod diferit, nu cu note de la 1 la 10, ci după un sistem similar cu cel din clasele 1-4.

Trebuie să înțelegem că nu există doar un tip de inteligență, ci există diferite tipuri de inteligență (lingvistică, logico-matematică, kinestezică, spațială, muzicală, naturalistă, intrapersonală, interpersonală).

Fără evaluări diferite, în funcție de inteligența specifică a fiecărui copil, nu vor fi create decât frustrări în rândul copiilor, părinților, profesorilor. Nu cred că autoritățile își mai doresc un om de tip nou, înțelegând prin aceasta omul unic, de tip robot care să rezoneze (cel puțin formal) cu politicile partidului comunist…

Ar fi extrem de util să înțeleagă atât copiii, părinții, profesorii, cât și guvernanții/politicienii utilitatea fiecărei materii, precum și să țintim înainte de a trage, respectiv să definim corect valorile și modul în care dorim să arate cea mai mare parte a copiilor după parcurgerea fiecărui an școlar, precum și după parcurgerea fiecărui ciclu școlar, primar, gimnazial, profesional, liceal, universitar, postuniversitar.

(Radu Popescu)

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate