(NE) PRIVEȘTE! Despre „cel mai vizionat film al sfârșitului de an”. Și cum reușim să scăpăm nemâncați de Bronteroc

Data actualizării: Data publicării:
Mihai Goțiu
Mihai Goțiu
Membru al Biroului Național al USR
Mihai Goțiu este un activist de mediu, fost jurnalist și fost senator USR, membru în Comisia pentru ape și păduri și Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Senat Mihai Goțiu are peste 20 de ani de experiență în radio și presa scrisă, tipărită și online și a devenit cunoscut pentru investigațiile despre Roșia Montană.
Mihai Gotiu Inquam Photos Octav Ganea (4)
FOTO: Inquam Photos/ Octav Ganea

Multe secvențe și replici sunt ”de râs” în pelicula ”Nu privi în sus” (”Don't Look Up!"), care, înțeleg, a stârnit polemici intense în ultimele zile, în jurul meselor de Crăciun, în presă și pe rețelele sociale. Dar filmul nu e ”de râs”. Cele mai comice-absurd-caricaturale momente ale producției Netflix au corespondent cu supra-măsură în realitate. Ca fost jurnalist, iar apoi ca politician preocupat de probleme de mediu, pot depun mărturie că m-am confruntat, în ultimii ani, de prea multe ori, în activitatea mea, cu asemenea episoade.

Duminică seara, în a doua zi a Crăciunului, am văzut, pe Netflix „Don't Look Up!” (pentru cei care nu știu încă, cu Leonardo Di Caprio, Meryl Streep, Cate Blanchett, Jonah Hill, Ariana Grande, Timothée Chalamet, Ron Perlman, scenariul și regia Adam McKay, film lansat chiar în Ajunul Cărciunului). Luni, de dimineață, am dat o căutare, pe Google, să văd cum au... văzut și alții pelicula. Și observ că e vâlvă mare în jurul ei, ceea ce nu pot să spun că nu mă bucură.

Netflix a dat-o pe glumă și a transmis un mesaj pe propria pagină de Facebook: „Ne cerem scuze pentru discuțiile iscate la mesele de Crăciun referitoare la «Don’t Look Up». Răspunsul corect la întrebarea „Dacă «Don’t Look Up» e un film bun sau prost?” este DA”, a scris Netflix.

Adevărul e că am râs bine, pe alocuri cu hohote, la prima vizionare. Doar că filmul nu e ”de râs”. O mare parte a replicilor și a secvențelor, cele la care am râs cel mai bine, nu sunt rod al fanteziei și/sau al umorului scenaristului/regizorului ori vreo inspirație de moment a actorilor, ci, pur și simplu, luate cu „copy paste” din prezentări de promovare ale unor companii de minerit, tehnologie sau mai știu eu ce altă activitate cu impact major asupra mediului.

Simulare similară cu cele din „Dezastrul Secolului” ori proiectul... Roșia Montană

Scena cea mai grotescă (în cel mai deplin sens al DEX-ului) și definitorie pentru întregul film e cea în care Peter Isherwell (Mark Rylance), CEO-ul sociopat al marii companii tehnologice (BASH), care a pus ochii pe resursele minerale ale cometei care amenință Pământul, prezintă simularea virtuală a modului în care dronele lui vor controla exploziile și divizarea corpului ceresc, astfel încât fiecare „bucată” să pice exact acolo unde le așteaptă utilajele miniere. Personal, am participat (de mai multe ori) la prezentări similare ale proiectului care viza aurul și argintul de la Roșia Montană. Cu aceeași nonșalanță, siguranță și superioritate, purtătorul de cuvânt al companiei miniere se juca cu o machetă din carton și plastic (încă nu se dezvoltaseră suficient prezentările în 3D și realitatea virtuală) și explica cum vor fi tăiați munții (patru munți, cu o amploare destul de similară, ca suprafață și volum, cu cea a asteroidului principal al cometei ce gonește către Pământ, în film), cum se vor devia ape, cât de sigur va fi uriașul baraj de susținere al iazului cu cianuri, dar și munții de steril, care vor rămâne în urmă. Dacă nu credeți, o asemenea secvență a surprins și Fabian Daub în documentarul „Roșia Montană, un loc la marginea prăpastiei”, din 2013 (pentru conformitate, găsiți filmul pe site-ul Pelicam - aici, de la min. 8.50 până la min. 9.45).

Scena asta sumarizează o parte majoră a baiurilor care explică lipsa de reacție incredibilă, de la nivel de percepție publică, până la nivel de decizie politică, atunci când e vorba de schimbări climatice (combaterea lor, diminuarea efectelor și adaptarea la acestea). În primul rând e ceea ce, în domeniu, se numește gândire magică. Mai exact, pe de o parte, credința că geniul ingineresc uman poate controla natura și că poate oferi soluții uluitoare la orice problemă (în ciuda numeroaselor cazuri, dintre care Cernobîl și Fukushima sunt doar vârful icebergului, în care „geniul ingineresc” a dus la dezastre de amploare – strict ca exemplu, căutați informații despre tragedia de la Barajul Vajont/ Vajont Dam, denumită și „Dezastrul Secolului”; când inginerii care au programat o „alunecare controlată de teren” au creat un mega-tsunami, cu un val de peste 260 de metri înălțime, care a provocat moartea a aproximativ 2.000 de persoane, în Italia; documentare aici și aici). Pe de altă parte, e credința (de asemeni, cu numeroși preoți și practicanți) potrivit căreia multimiliardarii indecent de bogați vor investi și vor găsi soluții care să ne treacă peste criză (în film, peste amenințarea cometei „distrugătoare de planete”; în realitate, peste amenințarea schimbărilor climatice). Dacă mai adăugăm la aceste credințe și pe cele legate de „înțelepciunea colectivă” bazată pe confirmările/ infirmările/ dezvăluirile/ „informațiile”/ „experții”/ campaniile de pe rețelele sociale și din presa de divertisment, avem cocktailul letal al gândirii magice, care ne împiedică să acționăm în domeniul schimbărilor climatice.

Riscul de a vedea filmul doar ca o comedie

Mai departe, filmul pune pe tapet și alte „detalii”. Idioțenia liderilor politici (dar asta nu e ceva nou, iar Meryl Streep, în rolul președintelui Orlean, a avut, probabil, cea mai ingrată și dificilă misiune: să dea naștere unui personaj care să caricaturizeze idioțenia președinților de tip Trump, Bolsonaro și alții, ceea ce e cu adevărat o provocare: să creezi caricatura absurdă a unei caricaturi absurde!). Lipsa validării colegiale (peer review) pentru fundamentările deciziilor politice (ăsta e deja un detaliu de finețe și imposibil de înțeles de impostori). Discursul manipulator negaționist (replicile/ justificările cu „locurile de muncă”, ”resursele strategice”, cu „distrugerile de mediu care combat sărăcia”, decredibilizarea cercetătorilor și a studiilor științifice nu sunt, de asemenea, rod al imaginației ori caricaturizări, ci copiate, pur și simplu, din manualele de lobby ale industriilor cu impact major asupra mediului). Polarizarea generată de rețelele sociale (care distrug orice discuție/dezbatere). Televiziunile de „amuzament” (care nu mai lasă loc de argumentație/ dezbatere/ informare reală). Coalițiile ad-hoc între diferitele grupuri conspiraționiste și negaționiștii schimbărilor climatice.

Din păcate, știu că nu e loc și vreme pentru a intra în detaliul fiecărui detaliu. Ca jurnalist, iar apoi ca politician preocupat de problemele de mediu, am avut ocazia să experimentez, pe propria piele, mai fiecare replică și secvență a filmului. Și pot depune mărturie că am trecut prin situații mult mai caricaturale, mult mai absurde, mult mai grotești decât cele din „Don’t Look Up”. Și de aici avem poate singurul minus al peliculei: riscul să fie tratat/ perceput/ vizionat prea mult ori chiar exclusiv în registru comic-satirizant.

Aplicat la tema aleasă, filmul are un umor negru exploziv. Și sper că ăsta e un avantaj care îl va face vizionat de cât mai mulți oameni. Și că, mai mult decât hohote de râs, va genera și o dezbatere serioasă. În viața reală. Pentru că nimic nu e inventat, ci doar nițel adaptat. Un copy-paste din realitate (ba, aș spune că realitatea e chiar mai grotescă decât cea din film). Bronteroc-ul există și amenință să distrugă viața pe Pământ așa cum o știm/ cunoaștem! Și nu trebuie să călătorim zeci de mii de ani prin Cosmos pentru a-l găsi. E aici, printre noi, nici măcar în curtea din spate, ci în cea din fața casei. Dacă nu deschidem, astăzi, ochii, mâine va fi prea târziu. N-ați văzut încă „Don’t Look Up” și nu știți ce e acela un Bronteroc? Vă recomand să aflați direct din film.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate