Sari la conținut

Dormitul şi clişeul

Am scris cândva despre clişee că sunt „florile de plastic din vaza limbii române”. Nu mă dezic. Am mai scris că limba năpădită de clişee ca grădina de bălării se numeşte „româna cu fixativ”. Nu abjur.

În general folosite ca pilot-automat al comunicării, clişeele se nasc uneori, paradoxal, din dorinţa emiţătorului de mesaj de-a evita banalitatea, de-a veni cu ceva proaspăt, de-a croi o potecă nouă, alături de cele bătătorite deja. Socoteala omului de la televizor – a celui de la buletinul meteo, să zicem – e simplă: după judecata lui, telespectatorul aude atât de frecvent de „intensificările vântului”, încât de la un punct încolo sintagma i se pare plicticoasă, obositoare, ternă. S-a săturat să audă acelaşi lucru, parcă ar avea chef de altceva.

Quarterly Earnings Drop Forecast Lowered At Best Buy

Foto Justin Sullivan/Getty Images

Prezentatorul buletinului meteo vine atunci în întâmpinarea privitorului şi născoceşte expresia „vântul va sufla mai nervos”, personalizând astfel natura şi conferindu-i măcar bănuiala unui je ne sais quoi stihial. Ei bine, dacă auzi o dată că vântul devine irascibil, mai treacă-meargă. Dacă auzi şi a doua oară, tratezi totul cu o ridicare a sprîncenei. Când însă auzi povestea asta în fiecare zi, pe aproape toate posturile TV, începe să nu mai fie în regulă. Aici, „vântul va sufla mai nervos pe crestele munţilor”. Dincolo, „vântul va sufla mai nervos pe litoral”. Sau în zonele de podiş. Sau în Subcarpaţii de curbură. Sau cine ştie unde. Aproape că te aştepţi ca geniul sinonimiei frazeologice să le dea târcoale celor care prezintă buletinul meteo şi să-i împingă şi spre alte năstruşnicii: „vântul şi-a ieşit din fire pe Valea Ampoiului”, „vântul s-a urzicat în Apuseni”, „vântul a făcut o criză de isterie în lunca Dunării”, „vântul şi-a pierdut cumpătul în Cheile Nerei”, „vântul s-a făcut foc şi pară în Deltă”.

Până atunci, nu-ţi rămâne decât să constaţi că formula înlocuitoare a devenit la fel de banală ca formula înlocuită.

Lucrurile se petrec după acelaşi tipic şi în alte zone televizuale.

Comentariul fotbalistic e, la rândul lui, un furnizor de clişee pe care se poate conta. Când un jucător marchează un gol, lucrurile ar trebui să fie simple şi prezentate ca atare. Atâta doar că preocuparea pentru variaţie îl animă şi pe comentatorul de fotbal la fel de mult ca pe prezentatorul buletinului meteo. Omul simte că „X marchează”, „Y înscrie” sau „Z trimite mingea în poartă” sunt formule care nu au nuanţă, nu au corp, nu au stil, nu au nimic. Prin urmare, comentatorul scoate din jobenul microfonului formula „X îşi trece numele pe lista marcatorilor”. Aşa mai vii de-acasă, îşi spune el mulţumit. Şi, bineînţeles, variaţia există, numai că după ce noua formulă e preluată de absolut toţi comentatorii şi folosită de trei ori pe meci şi de douăzeci de ori pe zi, parcă-parcă ţi se face dor de laconismul lui „X înscrie” sau „Y marchează”. Cu atât mai mult cu cât există comentatori care vorbesc de „lista marcatorilor” în condiţiile în care meciul se încheie cu 1-0, iar un gol nu poate fi înscris de cinci, şapte sau nouă fotbalişti. „X înscrie” era o informaţie utilă. „X îşi trece numele pe lista marcatorilor” e un clişeu. Adică un enunţ agasant şi răsuflat.

În fine, pentru că tot va se trece la ora de iarnă săptămâna viitoare, iată şi aici clişeul aferent. Un clişeu care nu vine oricum, ci purtând în pântec o prostie şi totodată o inexactitate: „La noapte vom dormi cu o oră mai mult”. Cel care a gândit formula a făcut-o tot din cauză că enunţul iniţial, adică „la noapte se vor da ceasurile înapoi”, i s-a părut fad şi mediocru. Urmarea a fost aceeaşi. Cei mai mulţi crainici au preluat găselniţa, au folosit-o până dincolo de saturaţie şi au făcut din ea exact ce nu voiau să facă: un clişeu. Cum spuneam, clişeul are în el o inexactitate flagrantă. Trecerea la ora de iarnă se face în weekend, când oamenii – cei mai mulţi dintre ei – nu au condică şi oră fixă de trezire. Prin urmare, ei nu vor dormi mai mult. Vor dormi la fel de mult sau la fel de puţin ca de obicei, numai că la trezire va fi altă oră.

Şi fiindcă somnul e prietenul multora, doamnele şi domnii care prezintă ştirea ţin să o facă actoriceşte. Adică s-o interpreteze. Iar aici intră în joc o diversitate de registre: euforia un picuţ tembelă, abandonul voluptuos, de tip la grasse matinée, elogiul vitejesc al trândăvelii, complicitatea oblomoviană, emfaza care însoţeşte de obicei anunţarea unui triumf medical. Cei care trebuie să citească ştirea de pe prompter ţin morţiş s-o ridice la nivelul unei isprăvi epopeice, să facă din ea un eveniment comparabil cu prima aselenizare, reunificarea Germaniilor, apariţia Internetului sau descifrarea genomului uman. Te întrebi cum s-ar comporta aceşti oameni dacă ar avea de prezentat ceva cu adevărat epocal.

 

Pentru comentarii intrați pe postarea facebook

Etichete: radu paraschivescu , clişee

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale