Populiștii, productivitatea și evoluția tehnologică

Data actualizării: Data publicării:
Nouriel Roubini
Nouriel Roubini
Profesor la Universitatea din New York (Stern School of Business) și președinte al Roubini Macro Associates. A fost economist senior la Casa Albă (în cadrul Council of Economic Advisers) și a lucrat la Fondul Monetar Internațional, Rezerva Federală a SUA și Banca Mondială.
GettyImages-131956354

NEW YORK - De la începutul crizei financiare globale din 2008, creșterea productivității în economiile avansate (USA, Europa, Japonia) a fost foarte lentă în cifre absolute, dar și raportat la deceniile precedente. Dar asta vine în contradicție cu opinia, prevalentă in Silicon Valley și în alte centre tehnologice, că intrăm într-o nouă epocă de aur a inovației ce va accelera creșterea productivității și va îmbunătați radical modul în care trăim și muncim. Deci unde sunt aceste progrese și ce s-ar putea întâmpla dacă ele nu apar?

Descoperiri inovative sunt evidente în cel puțin șase domenii:

-Tehnologii energetice, inclusiv noi tipuri de combustibili fosili (gaze și petrol de șist),  resurse alternative de energie (solare sau eoliene), tehnologii de stocare și rețele electrice inteligente

-Biotehnologii: terapii genetice, celule stem și utilizarea “big data” pentru reducerea costurilor în sănătate, ameliorarea speranței de viață și a calității vieții

-IT, vezi Web 2.0 / 3.0, social media, “Internet of Things”, “big data”, “cloud computing”, Inteligența Artificială sau sistemele de realitate virtuală

-Tehnologii de producție cu roboți industriali, imprimante 3D sau manufacturi personalizate

-Tehnologii financiare ce promit să revoluționeze tot, de la modalitățile de plată la împrumuturi, asigurări sau optimizarea portofoliului

-Tehnologii militare incluzând dezvoltarea dronelor și altor tipuri de arme sofisticate.

De ce aceste inovații, care sunt deja utilizate pe scară largă în economii, nu au dus la o creștere vizibilă a productivității? Există câteva explicații ale acestui fenomen pe care economiștii l-au denumit “enigma productivității” (productivity puzzle):

Pe de o parte, cei pesimiști în materie de tehnologie, precum Robert Gordon de la Universitatea Northwestern, afirmă că impactul noilor tehnologii în economie este scăzut comparativ cu efectele marilor descoperiri ale primelor două Revoluții Industriale (motorul cu aburi, electricitatea, apa curentă, canalizarea, antibioticele etc.) Dar, cum spune și Joel Mokyr de la aceeași universitate, e greu să susții varianta pesimistă când vezi amploarea inovațiilor ce apar și, probabil, vor continua să apară în deceniile următoare.

O a doua explicație este că noi nu reușim să calculăm producția reală, avem dificultăți în a cuantifica bunurile și serviciile de tip nou, a căror accesibilitate crește mai rapid decât pot prevedea mijloacele standard de măsurare. Dar, dacă această ipoteză ar fi adevărată, atunci ar trebui să fie clar de ce e mai dificil de măsurat astăzi creșterea productivității, decât a fost în deceniile trecute. Până acum nu există date empirice clare. Totuși, unii economiști sugerează că, spre deosebire de bunurile materiale, producția de software ieftin sau gratuitățile asociate internetului nu sunt măsurate corect.

Într-adevăr, cunoașterea e la un “click” distanță prin motoarele de căutare și aplicațiile omniprezente, făcându-ne viața mai ușoară și mai productivă.

A treia explicație este că intotdeauna există un decalaj între inovație și creșterea productivității. În prima Revoluție a Internetului accelerarea creșterii productivității din sectorul tehnologic s-a răspândit în restul economiei abia câțiva ani mai târziu, când noile tehnologii au început să fie aplicate pe scară largă și în celelalte industrii. Și acum ar putea trece timp până când noile tehnologii se vor răspândi și vor ajuta la o creștere măsurabilă a productivității.

Mai există și o a patra posibilitate: creșterea economică și creșterea productivității ar fi scăzut de fapt începând cu criza financiară. Îmbătrânirea populației în majoritatea țărilor dezvoltate și în câteva țări emergente cheie (China, Rusia) precum și scăderea investițiilor în capitalul material (ce crește productivitatea muncii) au dus la scăderea ritmului de creștere.

Acest punct de vedere e coerent cu ipoteza “stagnării seculare” propusă de Larry Summers.

O explicație înrudită pune accentul pe fenomenul de histerezis: o încetinire ciclică persistentă sau o revenire economică slabă (cum avem din 2008) poate reduce potențialul de creștere din două motive. Pe de o parte priceperea unui muncitor care stă prea mult în șomaj scade, iar pe de altă parte investițiile scăzute duc la o scădere permanentă a productivității.

Nu cunoaștem cu certitudine cauza slabei creșteri a productivității și nici dacă fenomenul este temporar. Fiecare explicație are partea sa de adevăr.

Slaba creștere a productivității va determina salarii mai mici și condiții de viață mai proaste, ceea ce va duce la reacții populiste împotriva comerțului liber, globalizării, migrației și pietei libere. Astfel, economiile avansate au o miză importantă în remedierea cauzelor ce încetinesc productivitatea, înainte ca stabilitatea socială și politică să fie pusă in pericol.

Copyright: Project Syndicate 2016 - Populists and Productivity

Puteți urmări Opinii și Analize care explică actualitatea pe Facebook

 

 

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate