Sari la conținut

Revoluția Inteligenței Artificiale

În ultimii 30 de ani, oamenii au cules roadele unor spectaculoase progrese tehnologice. În multe țări, majoritatea poartă în buzunar tehnologie mai performantă decât computerele avansate din anii 80.

Calculatorul Atari 800XL pe care produceam eu jocuri în liceu era controlat de un microprocesor cu 3500 de tranzistori. Astăzi, procesorul de pe iPhone-ul meu are două miliarde de tranzistori. Pe vremuri, un gigabyte costa 100.000 de dolari și avea dimensiunile unui frigider, azi e practic gratis și se măsoară în milimetri.

tastatura, calculator, internet, posibil hacker

Foto: Guliver/ Getty Images

Chiar și după aceste evoluții ne putem aștepta la progrese și mai rapide pe măsură ce toți de pe planetă (oameni și obiecte) devenim mai conectați. Deja cinci miliarde de oameni au acces la un dispozitiv mobil și peste trei miliarde au acces la Internet. În anii ce urmează 50 de miliarde de obiecte (de la becuri la frigidere, drumuri și haine) vor fi și ele conectate la Internet.

Cu fiecare generație, tehnologiile apărute converg și ceva revoluționar se întâmplă. De exemplu, un Internetul, diminuarea costurilor, tehnologia de comprimare a fișierelor, iPhone-ul creat de Apple au dat posibiltatea unor companii precum Uber, Airbnb, YouTube, Facebook sau Twitter să redefinească experiența utilizatorilor de telefoane mobile.

Acum suntem în pragul unei noi granițe majore: big data, machine learning și creșterea puterii de calcul vor face în curând ca inteligența artificială (AI) să devină omniprezentă.

AI urmează dictonul lui Albert Einstein că geniul traduce complexitatea în simplitate.

Pe măsură ce e lumea devine mai complexă, AI va deveni tehnologia definitorie a secolului 21 așa cum a fost microprocesorul pentru secolul 20. Consumatorii se întâlnesc deja zilnic cu AI. Google folosește machine learning pentru funcția de autocomplete a căutării și adeseori prezice corect ceea ce dorim să căutăm. Facebook și Amazon folosesc algoritmi predictivi ca să facă recomandări pe baza istoricului utilizatorului. AI este componenta centrală a mașinilor autonome (“self-driving”) care pot acum să evite coliziunile și blocajele de trafic. Iar programul AlphaGo realizat de Google DeepMind a reușit să-l învingă pe maestrul Lee Sedol într-un meci de Go de cinci partide la începutul acestui an.

Larga aplicabilitate a AI obligă azi companiile să o integreze în produsele și serviciile furnizate. În caz contrar, acestea nu vor putea să concureze cu companiile care folosesc rețele de colectare a datelor pentru îmbunătățirea relației cu clienții și luarea deciziilor de business. Generația următoare de consumatori va fi crescută cu tehnologii digitale și se va aștepta să le fie anticipate nevoile de către companii și să le fie livrate instant răspunsuri personalizate la orice întrebare.

Până acum AI era prea costisitoare și prea complexă pentru ca toate companiile s-o poată utiliza optim. E dificil să integrezi o astfel de tehnologie în fluxul operațiunilor existente și ai nevoie de specialiști în date (“data scientist”) înalt calificați. Ca rezultat, multe companii încă iau deciziile importante pe baza instinctului și nu a informației.

Toate astea se vor schimba în anii următori pe măsură ce AI se va răspândi și va dobândi capacitatea de a face orice companie (sau angajat) mai rapidă, mai deșteaptă și mai productivă. Algoritmii machine learning pot analiza miliarde de indicii pentru a îndrepta un apel telefonic către cel mai potrivit agent sau pentru a determina care client e mai probabil să cumpere un anume produs.

Aplicațiile AI se extind dincolo de comerțul online. 90% din comerțul cu amănuntul încă se realizează se realizează prin magazinele clasice, conform firmei de consultanță A.T. Kearney. În curând, clienții care intră în magazine vor fi întâmpinați de “chat-boți” care recomandă produse pe baza istoricului de cumpărături, oferă discounturi speciale sau furnizează servicii clienților.

Progresele făcute de “deep learning” (subdomeniu al AI care se inspiră din funcționarea rețelei neuronale a creierului) ar putea abilita asistenți virtuali să ajute la planificarea vacanțelor cu aceeași pricepere ca a asistenților umani sau să evalueze sentimentul consumatorilor față de o anume marcă, bazându-se pe milioane de informații din rețelele sociale sau din alte surse.

În sănătate algoritmii “deep learning” ar putea ajuta medicii să identifice în timp real tipul celulelor maligne sau diverse anomalii.

Pentru a implementa AI eficient, companiile vor trebui să aibă în vedere securitatea datelor și respectarea dreptului la intimitate.

Cu cât sunt obținute mai multe date despre un individ, cu atât mai ușor se pot prezice nevoile acestuia și se poate acționa în beneficiul său. Acest flux de date personale poate fi însă folosit și cu rea-credință.

AI poate să ajute și la detectarea și apărarea împotriva breșelor de securitate digitală și va juca un rol important în protejarea intimității utilizatorilor.

La fel ca în alte perioade de transformare economică, AI va determina noi nivele ale productivității, ne va îmbunătăți viața personală și profesională, va pune întrebări existențiale despre vechea relație dintre om și mașină. Va perturba industrii și va disloca muncitori.

Dar la fel cum a făcut-o Internet-ul acum 20 de ani, AI va îmbunătăți joburile existente și va naște unele noi. Trebuie să fim pregătiți pentru asta și să ne adaptăm prin furnizarea educației pentru noile joburi și a unei plase de siguranță pentru cei afectați.

Inteligența Artificială este încă departe de a întrece inteligența umană. Acum 60 de ani John McCarthy, informatician și părintele AI, introducea acest termen în timpul unei conferințe la Dartmouth College, însă abia recent computerul a devenit capabil să recunoască o pisică într-un clip de pe YouTube sau să găsească cel mai scurt drum până la aeroport.

Ne așteptăm ca inovarea tehnologică să continue într-un ritm mai rapid. AI va deveni precum curentul electric: atât de comun încât nu ne mai gândim la cât de esențial este pentru viața de zi cu zi.

În 30 de ani ne vom întreba cum ne-am putut descurca fără asistentul virtual, așa cum astăzi e greu să ne imaginăm viața fără telefonul din buzunar.


Despre autor: Marc Benioff este CEO al Salesforce, o companie de cloud computing.

Copyright: Project Syndicate

Etichete: inteligenta artificiala , cibernetic , big data , AI , laura stefanut

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale