Editorial Avantajele telemedicinei pe timp de pandemie: serviciile medicale sunt accesibile de oriunde

Data actualizării: Data publicării:
Diana Stoica
Diana Stoica
Deputat USR PLUS de București
Diana Stoica, deputată USR PLUS de București, este vicelider al Grupului Parlamentar USR PLUS și membru în Comisia pentru Sănătate și Familie. Este absolventă de drept și are experiență de peste șapte ani în elaborarea politicilor publice de sănătate și socio-educaționale.
telemedicina pacient cu medic la telefon
FOTO: Getty Images

Liliana (46 de ani) locuiește în comuna Lipnița din Constanța, una dintre cele 328 de localități rurale din România unde nu există nici măcar un medic de familie. Liliana suferă de diabet și este nevoită să se deplaseze la Călărași (40 de km distanță de Lipnița), pentru o consultație la medic. De cele mai multe ori însă, ea și alți locuitori din Lipnița, aleg să se prezinte la camera de gardă a spitalului din Călărași sau din Constanța pentru un consult medical, chiar dacă situația nu reprezintă o urgență.

Sute de mii de pacienți din România trăiesc în localități fără medic de familie sau cu medici de familie insuficienți. Potrivit datelor centralizate de Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie (2020), mai mult de jumătate din localitățile din România (53%) se află în această situație.

Domnul Mihai are 87 de ani și locuiește de ani buni într-un centru de bătrâni din București, centru în care nu sunt asigurate servicii medicale. Pe toată perioada pandemiei, accesul la spitale a fost blocat pentru el și pentru ceilalți bătrâni din centru, ceea ce le-a agravat extrem de mult starea lor de sănătate. Iar pentru unii a fost fatal.

Într-un viitor nu foarte îndepărtat, Liliana ar putea să aibă acces la un medic care să-i monitorizeze boala și să-i prescrie rețete, chiar la sediul primăriei din Lipnița, online, prin telemedicină. Datorită internetului și a instrumentelor medicale prezente într-o cabină, un medic ar putea să o examineze pe Liliana de la distanță.

Iar domnul Mihai nu va mai trebui deplasat la spital pentru afecțiunile de care suferă, pentru că ar putea să vină medicul la el, datorită teleconsultației.

Această formă de medicină ar permite ca sutelor de mii de pacienți aflați în situații de izolare să li se stabilească un diagnostic, să li se indice tratamente, să le fie monitorizate anumite afecțiuni sau să li se indice metode de prevenție a bolilor, prin intermediul tehnologiei informației și a mijloacelor electronice de comunicare.

Dar nu doar atât, telemedicina ar putea fi o soluție pentru rezolvarea problemei spinoase a dosarului electronic de sănătate al pacientului (DES) blocat de ani de zile. Telemedicina integrată în programul ambițios din PNRR prin care 400 de milioane de euro vor fi infuzați în crearea unui sistem informatic integrat de eHealth și telemedicină (practic redimensionarea și standardizarea Platformei informatice din asigurările de sănătate -PIAS- care cuprinde sistemul național de prescriere electronică și sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului) și digitalizarea a 60 de instituții cu atribuții în domeniul sanitar aflate în subordinea Ministerului Sănătății, ar fi un pas real înainte pentru reformarea sistemului.

Un studiu din mai 2021 al Juniper Research (TELEMEDICINE: EMERGING TECHNOLOGIES, REGIONAL READINESS & MARKET FORECASTS 2021-2025) recomandă tocmai ca serviciile de teleconsultatii sa fie integrate in tehnologiile deja existente de asistență medicala, cum ar fi dosarele medicale electronice, pentru a maximiza beneficiile lor pentru furnizorii de servicii de asistenta medicala.

Telemedicina este practicată de ani buni în țări europene precum Germania, Marea Britanie, Franţa şi ţările nordice (Danemarca, Suedia şi Finlanda) mai ales pe îngrijirea primară, pe bolile cardiovasculare, cele pulmonare obstructive cronice (BPOC) sau diabet.
Este nu doar mai rapidă și mai reactivă, dar poate să scurteze timpul de diagnostic, elimină timpul de așteptare la cabinet și este o soluție pentru populația care nu are acces la medici.

Rămâne problema aceasta: cât de pregătit este sistemul din România pentru a integra telemedicina? Ar fi cel puțin trei probleme de rezolvat:

- accesibilitatea către populație, în special în mediul rural (să luăm modele europene: o soluție adoptată de Franța spre exemplu este montarea cabinelor de telemedicină în primării).
- nevoia imperioasă de reglementare a decontării serviciilor medicale furnizate prin sisteme de telemedicină, cu referiri concrete asupra modului de decontare a acesteia
- urgența referitoare la interoperabilitatea sistemelor, integrarea istoricului medical al pacientului pentru transmiterea rezultatelor analizelor și investigațiilor, inclusiv ale farmaciilor și CNAS și deblocarea Dosarului electronic al pacientului.

Telemedicina nu va înlocui niciodată medicina față în față, dar este o soluție complementară care nu numai că ar răspunde rapid unor nevoi stringente ale sistemului (prevenție, decongestionarea sistemului de urgențe, lipsa medicilor de familie), dar ne-ar duce ani buni înainte și ar fi un pas în față pentru reforma sistemului de sănătate prin digitalizare.
Iar prin PNRR vom avea și banii necesari pentru asta.

Partenerii noștri