Codul de Etică nu rezolvă problemele din şcoli. Specialiștii spun că prevederile nu se pun în aplicare

Data publicării:
etica

Mare problemă a codurilor deontologice elaborate în şcolile din România este că ele sunt, de obicei, pur formale. Tocmai de aceea, specialiştii în etică profesională susţin că trebuie purtate discuţii reale între specialişi şi dascăli, în legătură cu problemele cu care se confruntă aceștia.

"Dacă avem un cod de etică, venit de undeva din afară sau de sus, impus, el va fi respins. Deci ar trebui un cod de etică provenit din dezbaterile din interiorul grupului. Nu este suficient să avem un cod de etică, dacă el nu este pus în aplicare. Deci trebuie o comisie de etică, comisie care la rândul ei trebuie să aibă o anumită alcătuire", explică conf. dr. Ion Copoeru, specialist în etică profesională.

Specialiştii în etică spun că, acum, comisiile de etică din unităţile de învăţământ sunt de fapt comisii de disciplină, iar din cauză că acestea au în componenţă profesori din cadrul aceleiaşi şcoli, sunt toate şansele ca deciziile luate să fie subiective.

"Când ajungem într-o organizaţie, în mod inevitabil ne adaptăm uneori până într-acolo încât nici nu ne mai dăm seama că facem ceva imoral", mai spune conf. dr. Ion Copoeru.

Nici dascălii nu cred că un cod de etică va rezolva problemele din învăţământ.

"E nevoie de un studiu aprofundat, e nevoie de întâlniri cu cadrele didactice, dezbateri, deopotrivă cu părinţi şi elevi, pentru ca fiecare să cunoască competenţele şi limitele pe care le are în sistem", consideră un cadru didactic.

"În ţările civilizate există un cod deontologic, dar a fost nevoie de zeci de ani muncă pentru a se forma aşa ceva în învăţământ, dezbateri între pedagogi, dezbateri publice", mai spune altul.

La Cluj, în ultimii doi ai au fost înaintate către Inspectorarul Şcolar Judeţean 34 de sesizări ce vizează comportamentul profesorilor, dintre care doar 3 au fost confirmate.

Dascălii ar putea învăţa cum să facă faţă unei situaţii problematice din punct de vedere etic în şcoli, însă deşi există cursuri speciale, nimeni nu le urmează. La Cluj-Napoca, a fost înfiinţat de 5 ani un Master de Etică Profesională, special creat pentru funcţionarii publici. Nicio persoană nu s-a înscris însă la cursuri în ultimii 2 ani. Un astfel de program postuniversitar mai există doar la Bucureşti.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri