Sari la conținut

Digi24 Cluj-Napoca se lansează luni, 28 octombrie

Cunoscut dramaturg şi jurnalist cu state vechi, Marius Benţa va prezenta, de luni până vineri, de la ora 19.00, talk show-ul Vocile Clujului”. Producţia le prezintă telespectatorilor Digi24 Cluj-Napoca, timp de o oră, toate temele de pe agenda publică din zonă.

Marius Bența a acordat un interviu pentru digi24.ro:

Ce te-a convins sa intri in echipa Digi24 Cluj-Napoca?

Digi24 este, la ora actuală, singura televiziune de ştiri care şi-a păstrat verticalitatea şi valorile clasice ale jurnalismului. Acesta este un lucru mai degrabă trist pentru România, dar pentru mine e, desigur, o şansă. Echipa Digi24 Cluj este una de profesionişti care va aduce o schimbare semnificativă în zonă, întrucât există aşteptări din partea mediului intelectual în ceea ce priveşte o schimbare în peisajul presei din regiune.

Vei realiza talk show-ul „Vocile Clujului”. Ce anume vor vedea clujenii în cadrul acestui talk-show?

Clujenii - împreună cu telespectatorii din judeţele învecinate - vor putea vedea la „Vocile Clujului” o analiză zilnică a subiectului principal aflat pe agenda publică a locuitorilor din zonă. Vom invita oameni care vor duce subiectele în profunzime, ne vor ajuta să înţelegem de ce se întâmplă lucrurile așa cum se întâmplă. Din fericire pentru noi, Clujul e un mare oraş universitar, iar asta înseamnă că, în afara de autorităţi şi de politicieni, există deja un număr suficient de mare de analişti şi comentatori care pot veni atât cu o privire critică, cât şi cu una constructivă asupra problemelor pe care le are regiunea în diferite domenii.

Care sunt problemele principale ale Clujului și ale regiunii?

Clujul are, în acest moment, un atu destul de puternic, prin faptul că a reuşit să recupereze întârzierea dezvoltării economice din anii '90 şi a reuşit să devină efectiv polul financiar al Transilvaniei. Problema sa principala ţine, oarecum, de propriul său succes: imaginea de sine şi egoul Clujului au luat-o mult înaintea realităţii, astfel că riscă să nu-şi vadă propriile slăbiciuni şi complexe pe care încă le are. Miza Clujului, în acest moment, este să poată deveni un motor de dezvoltare pentru întreaga regiune şi să poată coagula spiritul inovator al celorlalte oraşe. La acest capitol, din păcate, Clujul suferă, pentru că exista o tendinţă puternică de a vedea în celelalte municipii (Târgu Mureș, Sibiu, Oradea) nişte competitori mai degrabă decât nişte parteneri. În afară de asta, aparatul administrativ clujean - atât la nivel local, cât şi judeţean - a rămas mult în urmă faţă de nevoile populaţiei. Vitalitatea Clujului vine de la populaţia tânără care e modernă, umblată în lume şi cu mentalitate deschisă, în vreme ce administraţia are probleme serioase în a se debarasa de reflexele ei comunistoide şi de a face din Cluj un oraş în care să-ţi facă plăcere, pur si simplu, să trăieşti.

Ai emoții pentru debutul la Digi24 Cluj?

Am învăţat că, dacă te pregăteşti atent pentru un lucru, lucrurile nu au cum să nu iasă. Ne-am pregătit cu toţii pentru momentul lansării noii staţii, astfel că nu am emoţii mari. Desigur, o anumită doza de emoţii există întotdeauna şi e chiar necesară: e doza de emoţii constructive care te ajută să fii în priză şi să nu scapi lucrurile de sub control.

Ești si dramaturg, și jurnalist. Cum se îmbină cele două laturi ale tale?

Am avut o anumită experienţă în teatru si film - am scris câteva piese şi am avut ocazia să joc în câteva filme de scurt metraj - dar nu mi-am câştigat niciodată existenţa din teatru ori din film. Experienţa celor două domenii e extrem de diferită: dacă în teatru sau film trebuie să fii in stare să-ţi pui între paranteze propria personalitate cotidiană şi să intri în pielea altcuiva, în televiziune secretul e să fii autentic. Pe de altă parte, televiziunea, din cauza ritmului alert şi a ancorării, aproape nevrotice, în momentul prezent, tinde să aibă o anumită superficialitate şi riscă, uneori, să nu vadă „elefantul din încăpere”, cum se spune. Poate pentru acest motiv sunt adeptul unghiurilor noi de înţelegere şi nu al clişeelor imediate. Şi într-un domeniu, şi în celălalt, nu-ți rămâne decât să te strădui să acţionezi aşa cum simţi că e bine sa acţionezi, în limitele oferite de context.

Ce crezi că poate aduce nou Digi24 Cluj pe piața media din regiune?

Clujul e foarte atipic în ce priveşte mass-media: chiar dacă e un oraș universitar, Clujul nu e mare consumator de presă, iar asta s-a văzut, de-a lungul anilor, în fluctuaţiile permanente care au avut loc pe piaţa presei. Nu ştiu dacă acest aparent temperament capricios al Clujului ţine de felul lui de a fi sau e doar rezultatul unor experimente inadecvate în presa clujeană în trecut. Tind să cred că a doua variantă e explicaţia corectă şi, pentru acest motiv, cred că Digi24 Cluj are toate şansele de a se însera şi de a rămâne în inimile clujenilor. Digi24 Cluj le va aduce clujenilor ceea ce aşteaptă ei în acest moment de la ecranul televizorului: quality, nu presa tabloidă.