Trei decenii cu Magistrala Albastră. Foştii angajaţi au fost recompensaţi cu diplome şi plachete

Data publicării:
1979. 13 iulie. Vizita de lucru la Canalul Dunare-Marea Neagra 02

 

foto: www.comunismulinromania.ro  Una dintre vizitele lui Nicolae Ceauşescu la lucrările CDMN, în 1979

În cifre, istoria acestei megaconstrucţii este impresionantă. Şi mai impresionante sunt însă poveştile legate de Canalul Dunăre Marea Neagră.

Unele sunt cutremurătoare, altele amuzante. Spuse acum, după trei decenii de foştii şi de actualii angajaţi nu şi-au pierdut deloc farmecul.

Nicolae Moga era inginer pe unul dintre şantiere şi îşi aduce aminte de una dintre vizitele de lucru ale fostului prim minstru al Republicii Socialiste România, Nicolae Dăscălescu, la podul de la Agigea.

Nicolae Moga, fost şef de lot: "Atunci, prim ministrul a spus: ce 15 iulie, la 1 mai să fie gata! Aţi înţeles? Păi ştiţi, stâlpul ăsta are 60 de metri înâlţime şi nu se poate pentru că asta e tehnica de turnare. Nu mă interesează, a zis. Voi vreţi să faceţi podul ăsta mai înalt ca la San Fransisco? Am fost eu la Budapesta şi am văzut unul la jumate , da. Îl tăiaţi şi îl faceţi la jumate!".

Ovidiu Oprea, angajat ACN: "Se lansa podul de peste canal la Medgidia şi a venit Bumbăcea, consilierul preşedintelui. Mă băieţi ce vă trebuie să terminăm podul la termen? Şi ne-am adunat toţi acolo, ne trebuiau nişte coloane. Când a auzit de coloane, coloanele în ţara românească pe timpul lui Ceauşescu se făceau numai cu decret prezidenţial. După ce l-am lămurit că era nevoie de nişte coloane provizorii, din metal, care se umpleau cu balast a zis, băi, mi-aţi luat o piatră de pe inimă pt că îmi era frică să intru la tovarăşu` să îi cer aşa ceva." 

Dincolo de glumă, această realizare măreaţă a însemnat şi o desfăşurare impresionantă de forţe, aşa cum îşi aminteşte şi proiectantul principal al canalului, inginerul Chiriac Avădanei, ajuns la venerabila vârstă de 86 de ani.

Chiriac Avădanei, proiectantul Canalului Dunăre Marea Neagră: "Pe canal au lucrat foarte multe utilaje, au lucrat pe un tronson militari, două brigăzi militare. Au fost realizate pentru execuţia canalului 301 milioane metri cubi de excavaţii ".

Daniel Georgescu, director general ACN: "Suntem în faţa celei mai mari construcţii din istoria ţării noastre, au lucrat la acest canal peste 1000 de ingineri, au fost peste 35.000 de proiecte."

Pentru efortul depus mai bine de 30 de ani la canal, 80 dintre angajaţi ai actualei companii au primit din partea conducerii, în semn de respect, o diplomă şi o plachetă aniversară.

reporter: Poliana Căpitan
operator: Cristi Caciauna

editor web: Anca Medrea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri