Ce instituţii permit plăţi şi cereri online şi cum trebuie să procedaţi

Data actualizării: Data publicării:
tineri internet telefon laptop
FOTO: Shutterstock

Online va fi mereu simplu; din păcate, realitatea ţine să contrazică deseori acest principiu. Cei mai mulţi dintre orădeni, de exemplu, preferă să stea la coadă la ghişee decât să câştige timp achitând online taxe ori amenzi sau solicitând informaţii pe internet.

Cu un calculator şi un card bancar, oricine îşi poate transforma biroul de acasă în ghişeu de plăţi. E deschis non-stop, nu aveţi de aşteptat şi nici timp de pierdut. În prezent, orice factură de utilităţi poate fi plătită pe Internet.

"Există două variante: fie vă faceţi un cont pe site-ul furnizorului de apă, curent, internet, telefonie sau cablu, fie plătiţi din aplicaţia de online banking a băncii la care aveţi cont", a explicat Anca Deac, jurnalist Digi24 Oradea.

Ca să vină în ajutorul clienţilor, companiile trimit notificări pe email sau prin sms ca să ştiţi când s-a emis o nouă factură sau când e ultima zi de plată.

Şi unele instituţii publice au intrat în era tehnologiei. Primăria Oradea, de exemplu, oferă încă din 2009 un serviciu de plată online a taxelor şi impozitelor.

"Acesta permite accesul pe baza codului numeric personal pentru persoanele fizice, respectiv a codului fiscal pentru persoanele juridice, iar plata se realizează fără comision. Tot ce trebuie să faceţi este să accesaţi site-ul www.oradea.ro şi să introduceţi aceste date ca să aflaţi care vă sunt debitele şi ca să le plătiţi", a detaliat Anca Deac, jurnalist Digi24 Oradea.

La fel puteţi proceda şi în cazul în care vreţi să vă plătiţi amenzile contravenţionale sau abonamentele de parcare. Serviciul de plată online şi-a dovedit în timp utilitatea.

"La nivelul anului 2018, creşterea este una spectaculoasă faţă de 2017, aceeaşi perioadă. La persoane fizice, de exemplu, în 2017 am avut un număr de 9.800 de plătitori online, la nivelul anului 2018, până la data de 12 aprilie, am avut 13.296 de plătitori", a precizat Sorin Iacob, directorul adjunct al Direcţiei Economice din Primăria Oradea.

La rândul său, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară permite solicitarea online a extraselor de carte funciară. Pentru asta aveţi nevoie să vă înregistraţi pe site-ul instituţiei, după care puteţi să cereţi eliberarea, contracost, a actului necesar.

Şi dacă doriţi să vă înmatriculaţi maşina ori să solicitaţi permisul de conducere sau paşaportul, trebuie să vă programaţi, tot pe internet, la ghişeele de la serviciile de profil din Oradea.

În ciuda simplităţii metodelor online, nu toată lumea le utilizează. Explicaţiile:

"Nu ştiu, nu sunt obişnuită cu aşa ceva, am timp, merg la ghişeu."

"- Întotdeauna mergeţi la ghişeu?
- Da.
- De ce, aveţi mai multă încredere sau vă e mai uşor?
- Am mai multă încredere."

"Nu-mi permit să cumpăr calculatoare şi ce mai aparţine de ele, echipamente ca să fac aşa ceva."

"Avem o pondere destul de mare a populaţiei care nu este educată din punct de vedere tehnologic, care nu simte că are încredere că va reuşi să se descurce; apoi vârstnicii au probleme de accesibilitate, pur şi simplu", a explicat sociologul Adrian Hatos.

Ca să crească gradul de utilizare a serviciului online, autorităţile locale iau în calcul acordarea unui bonus mai mare pentru plata integrală, la început de an, a dărilor către stat.

Reporter: Anca Deac
Operator: Gabor Szilagyi

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri