Nemulţumiri după reorganizarea fiscală. Patronii ameninţă cu proteste, iar parlamentarii cer abrogarea ordinului

Data publicării:
contribuabili

Din 1 februarie, direcţiile regionale ale finanţelor au preluat de la administraţiile judeţene o parte din contribuabilii mijlocii, selectaţi în funcţie de cifra de afaceri din 2015 şi de numărul angajaţilor. În această situaţie sunt 390 de companii bihorene, jumătate din numărul contribuabililor mijlocii din judeţ. Măsura a fost luată în urma unui ordin al preşedintelui ANAF emis în decembrie 2015.

"Scopul a fost şi este în continuare unul singur, o mai bună colectare a impozitelor şi taxelor. Or, chiar dacă sunt lucruri care uneori nu ne-au plăcut sau aspecte care nu ne-au plăcut, eficienţa s-a dovedit", susţine Ioan Mihaiu, directorul Administraţiei Finanţelor Publice Bihor.

În schimb, contribuabilii spun că reorganizarea fiscală nu face altceva decât să îi pună pe drumuri. Angajaţii societăţii orădene de transport în comun, de exemplu, au fost nevoiţi să meargă până la Cluj-Napoca pentru o adeverinţă necesară înscrierii unui autoturism.

"În data de 5 (februarie - n.n.) am trimis documentaţia prin e-mail, în data de 9 am fost anunţaţi că putem merge după ea. Astfel, faţă de o oră efortul depus pentru adeverinţa din Oradea se transformă într-o deplasare cu două persoane la Cluj, undeva la 150 de lei costul şi patru zile termenul de obţinere a acestei adeverinţe", explică Istvan Csuzi, directorul general al OTL.

Pe lângă cheltuielile suplimentare pentru contribuabili, sume importante vor pleca din judeţ către centrele regionale, spun finanţiştii. Astfel, volumul de încasări va fi redus considerabil.

"Noi, judeţul Bihor, nu o să mai avem un volum de încasări mediu de 210-220 de milioane, probabil că o să ne scadă pe undeva la 150 de milioane de lei", este de părere directorul Administraţiei Finanţelor Publice Bihor.

Nemulţumiţi de situaţie, patronii nu exclud varianta unui protest.

"Noi considerăm că este o decizie greşită; ar trebui să fim consultaţi în astfel de momente. Tocmai de aceea am început să luăm atitudine, dar vom fi şi mai vehemenţi în a le spune că nu au procedat corect", anunţă Ioan Lucian, preşedintele Federaţiei Patronilor Bihor.

Şi parlamentarii bihoreni au reacţionat şi au înaintat o scrisoare de protest ministrului Finanţelor şi preşedintelui ANAF prin care cer abrogarea ordinului de reorganire fiscală.

Gavrilă Ghilea, senator PNL de Bihor: "Cred că dezavantajează foarte mult firmele, respectiv întreprinzătorii. Se pare că în acest moment nu mergem spre descentralizare, ci mergem spre o centralizare care sunt convins că nu ne avantajează."

Lucia Varga, deputat PNL de Bihor: "Acest Guvern trebuie să facă mai degrabă o diagnoză şi abia apoi să vină să vadă ce nu funcţionează şi să facă o dezbatere publică amplă şi să aşeze structurile aşa cum îşi doresc cetăţenii şi nu cum îşi doresc câţiva funcţionari din ministere."

Totuşi, firmele au primit un mic ajutor din partea Finanţelor, care pot emite şi transmite online unele documente solicitate. Este vorba despre certificatul de atestare fiscală sau adeverinţe care vizează taxa de mediu şi decizii de calcul. Atunci când există neconcordanţe între declaraţiile depuse şi ceea ce se regăseşte în evidenţele Fiscului, contribuabilii sunt nevoiţi să se deplaseze la centrul regional.

Reporter: Anca Deac
Operator: Florin Lucuţa

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri