Sari la conținut

Stefan Hell îşi prezintă descoperirea. Cercetătorul german, născut în România, a revoluţionat microscopia

”Acest om este un om de ştiinţă al vremurilor noastre. El a extins formula lui Abbe şi de aceea a putut merge dincolo de frontiera microscopică. O extindere extraordinară a unei formule clasice...”

”Numele meu este Stefan Hell. Am descoperit că, folosind lumina, putem obţine imagini mult mai amănunţite decât credeam până acum că este posibil”, spune laureatul al Nobelului pentru Chimie în 2014.

Descoperirea lui oferă unui microscop noi puteri, folosind lumina ca o unealtă specială... STED: golire prin emisie stimulată. Iată cum descrie Stefan Hell principiul descoperirii sale: ”Într-un stedoscop sunt două raze, una care aprinde lumina şi cealaltă care o opreşte. Acesta este fundamentul microscopiei STED. Graţie acestei tehnici, putem vedea detalii care pînă acum erau pur şi simplu ascunse vederii noastre”.

Razele laser pot arăta chiar şi cele mai mici zone de viaţă, cum ar fi mişcările naturale ale unui neuron.

”Ceea ce mă fascinează este că putem capta aceste imagini extraordinare printr-un simplu truc. Un lucru este sigur, am trecut de o nouă frontieră. Acum putem merge până la nivel molecular. Nu doar am împins această frontieră mai departe. Am ajuns la mărimea moleculelor, până la limitele teoretice. Acum putea vedea ce se întâmplă într-o celulă, ca să o putem păstra funcţională şi sănătoasă. Cu toate aceste informaţii, pot afla ce a mers prost în cazul unei afecţiuni”, afirmă Stefan Hell.

Microscoapele STED pot fi extrem de folositoare în tratarea cancerului. Acum, tumorile sunt îndepărtate prin folosirea microscoapelor cu fluorescenţă. Cu ajutorul unei rezoluţii şi mai mari oferite de STED, ţesutul canceros ar putea fi identificat mult mai precis şi astfel poate fi păstrat mult mai mult ţesut sănătos.

Etichete: cancer , cercetator , microscop , STEFAN HELL