Sari la conținut

Operațiune pentru un zbor "dezgheţat"

V-ați întrebat vreodată cum sunt curățate de zăpadă şi de gheață avioanele, pentru ca pasagerii să poată călători în condiții de siguranță? Digi24 Timișoara vă propune să urmăriți un material realizat pe pista Aeroportului Internațional Traian Vuia în care vedem cum decurge o operațiune de degivrare a aeronavelor.

S-a lucrat la foc automat, de la 6 dimineața, pe pista Aeroportului Timișoara. Patru aeronave care se pregăteau de îmbarcarea pasagerilor au fost degivrate rând pe rând.

”Cu ajutorul unui utilaj, un angajat al Aeroportului Timișoara curăţă zăpada şi gheaţa care s-au depus în timpul nopții pe avion. Întreaga activitate durează 15 minute, iar la final, aeronava este data cu o soluție specială împotriva înghețului”, relatează Mihaela Creţu, jurnalist Digi24.

Operațiunea de degivrare se impune atunci când temperaturile coboară sub 5 grade C, aşa cum a fost în aceste zile. Dacă valorile negative sunt acompaniate şi de precipitații, procedura este obligatorie înainte de fiecare zbor.

”Activitatea de degivrare este una dintre cele mai importante activități de la sol din aviație. Practic, ea este cea care stabilește condițiile de siguranță pentru decolarea aeronavei în condiții de iarnă”, a declarat Adrian Pîrvănescu, director Siguranță și Securitate Aeronautică.

Pentru fiecare aeronavă este desemnată o echipă de operatori. Unul stă într-o nacelă şi curăță partea superioară şi aripile avionului, iar altul manevrează utilajul.

”Cea mai dificilă parte, când îndepărtăm zăpada de pe părțile aeronavei, e atunci când zăpada deja s-a înghețat şi durează mai mult ca noi să o îndepărtăm. Încercăm să dăm ca un semn de diez pe ea, să se îndepărteze când mai repede”, a declarat Cătălin Biro, operator handling AIT.

În sezonul rece, Aeroportul Timişoara folosește peste 50 de mii de litri de lichid degivrant pentru a curăța gheața şi zăpada de pe aparatele de zbor.

”Pe ultima aeronavă s-au folosit 400 de litri de lichid pur. În mod normal, dacă nu sunt precipitații prea mari, se folosesc undeva la 150-200 de litri”, a declarat Cătălin Biro, operator handling AIT.

În condiții de iarnă, efectuarea manevrelor de degivrare ia timp şi poate cauza întârzieri în decolarea curselor. Companiile aeriene sunt cele care îşi asumă responsabilitatea pentru minutele în plus petrecute la sol. Însă operațiunea asigură un zbor în siguranță.

reporter: Mihaela Creţu/ operator: Dan Petcu