Sari la conținut
News Alert

Cum iubesc românii. De la iubirea prin „telegraful vorbitor”, la „fericirea experimentală” din mediul online

Telefonia a schimbat radical regulile jocului romantic, este de părere Răzvan Rughiniș, cofondator al Innovation Labs și profesor la Universitatea Politehnică din București.

shutterstock_143530636

Foto: Karen Roach/Shutterstock

Răzvan Rughiniș este unul dintre autorii studiului sociologic „România peste 100 de ani”, realizat de BRD – Groupe Société Générale și D&D Research.

Un capitol din studiu este dedicat impactului tehnologiei informației asupra relațiilor de cuplu, felului în care gadget-urile pe care le folosim în viața de zi cu zi ne modelează educația sentimentală.

Principala tendință depistată în rândul respondenților vizează gamificarea relațiilor în viitor: 65% consideră că potrivirea dintre parteneri și șansele de longevitate ale cuplului vor fi calculate prin algoritmi și scoruri sociale.

În 1909, un tânăr inteligent căuta prin matrimoniale o „Româncă frumoasă, cultă, veiață nepătată, gospodară, fără caprițuri și pretensiuni”, care „câte de puțin să știe căsni pianul, dar’ cu atât mai bine înverti lingura la foc”.

„La peste 100 de ani distanță, multe lucruri s-au schimbat în căutarea partenerilor, dar câteva au rămas la fel. Totuși, «cel mai profund secret» nu mai este necesar. Suntem oare mai fericiți sau măcar mai înțelepți, ca urmare a digitalizării romantismului?”, se întreabă Răzvan Rughiniș.

Anunțul de la începutul secolului XX fusese publicat la două decenii după apariția telefonului în București - primul „telegraf vorbitor”, cum era „stocat” lingvistic dispozitivul în imaginarul social al epocii.

1

Telefonia și amorul

„Telefonia a schimbat radical regulile jocului romantic. Alături de bicicletă, telefonul a lărgit orizonturile căutării iubirii, dincolo de geografia și compania locală. Mai mult, intimitatea conversației a început să traverseze granițele spațiului, timpului și conveniențelor sociale. Mamele erau scandalizate că fiicele vorbeau la telefon cu logodnicii, fiind chiar dezbrăcate! Telefonul a permis noi combinații de secret și intim, de apropiere și distanță. «A da numărul de telefon»  a devenit sinonim cu prima atingere, o promisiune sau un efect al primului sărut. Astăzi, intimitatea începe cu swipe la dreapta”, a declarat Rughiniș pentru Digi24.ro.

La circa un secol distanță de la apariția telefonului, „căutarea iubirii sau a relațiilor sexuale se realizează tot mai mult digital și mobil”. Trăim în plin apus al telefoanelor fixe, care sunt acum un soi de artefacte uitate în apartamentele noastre. „Cum se vor căuta și cum se vor găsi oare partenerii, peste o sută de ani? Cum se va schimba iubirea și căsătoria prin experimentarea cu noile tehnologii?”.

Online dating

Unul dintre elementele de cultură digitală care modelează chiar sub ochii noștri sensul interacțiunii dintre bărbați și femei este aplicația de online dating.

„Prin aplicațiile de online dating, primim dintr-o dată foarte multe informații despre potențialele partenere sau parteneri. Sunt arse etapele cunoașterii intime a celuilalt. În același timp, căutăm să scăpăm de incertitudinea alegerii cât mai rapid, de unde și succesul enorm al mecanicii simpliste de swipe introdusă de Tinder. De altfel, materialul informațional oferit de profiluri este adesea irelevant în predicția gradului de satisfacție al unei relații de succes[i]. Poate că digitalizarea romantismului a contat mai puțin în privința informării inițiale, și mai mult prin spiritul său experimental”, spune Răzvan Rughiniș.

„Ideea de a experimenta noi relații, noi parteneri, devine tot mai atractivă și accesibilă pentru femei și bărbați asemenea. Aventura unei relații romantice sau sexuale se transformă vrând nevrând într-o aventură a cunoașterii naturii umane. Prin interacțiuni intime repetate, unele reușite, unele eșuate, tinerii acumulează idei noi privind ceea ce le place și le displace lor și altora, ceea ce îi face să «ticăie» sau  nu într-o apropiere umană. Aplicațiile de online dating schimbă cunoașterea pe care o avem, cotidian, despre tipurile umane, ce este normal și ce este bizar”, subliniază profesorul.

Beneficiile dragostei digitalizate

Care este unul dintre principalele beneficii oferite de aceste platforme online? Cunoașterea de sine, accesul la „un orizont larg de potențiali parteneri”, învățarea unor „strategii de dating” și sporirea „auto-cunoașterii și a gestiunii relațiilor umane”.

„De exemplu, utilizatorii studiază explicit sau implicit timpul propice de reacție la un mesaj, replicile eficiente de deschidere a conversației, subiecte de abordat sau de evitat, etc. Utilizatorii devin totodată mai obișnuiți cu respingerile inevitabile în aplicațiile de dating, vorbesc mai ușor cu străinii, învață despre tipologii de oameni și despre viață în general[ii]Efectele satisfăcătoare ale aplicațiilor de dating se reflectă și într-o relație romantică mai trainică în medie, studiile demonstrând faptul că partenerii ce s-au cunoscut online au o probabilitate mai mică de a se despărți după un an de căsătorie față de cei care s-au cunoscut prin metode tradiționale[iii], argumentează Răzvan Rughiniș.

Acesta fiind contextul, unde ne vom regăsi peste încă o sută de ani?

„Cel mai probabil”- susține profesorul Rughiniș - „formele esențiale ale iubirii și intimității vor fi încă ușor de recunoscut, așa cum au rămas de milenii. Tehnologiile vor contracta și mai mult timpul, transformând viteza cu care trecem prin primele relații dar lăsându-ne în continuare să ne găsim partenerii de viață. Vom avea de ales granițele propriilor experimente. Cât de mult dorim să ieșim din zona de comfort? Ce feluri de oameni știm că există, și ce feluri de oameni putem accepta în spațiul intim, măcar temporar? Convorbirile animate de inteligențe artificiale și deciziile optimizate prin machine learning vor juca un rol tot mai mare în căutarea, potrivirea și separarea cuplurilor. Dar, cel mai probabil, și în 2118, «numai ofertele la care sunt alăturate și poza vor fi luate în considerare»”.

Demersul sociologic a fost validat și interpretat de un think tank format din Dan Petre – Conf. Univ. Dr. FCRP/SNSPA, comunicare publicitară și partener D&D Research, Răzvan Rughiniş – Cofondator Innovation Labs și profesor la Universitatea Politehnică din București, Constantin Vică – Lector universitar Facultatea de Filosofie în cadrul Universității din București și Cercetător la Centrul de Cercetare în Etică aplicată în cadrul Universității din București, Georgiana Ilie – senior editor la Decât o Revistă și redactor-șef la Școala9 și Matei Psatta – cofondator TPS Engage.

Rezultatele studiului de percepție „România peste 100 de ani” vor fi publicate în serial pe Digi24.ro și vor putea fi consultate, de asemenea, și într-un infografic pe pagina campaniei BRD: www.creatoriidemaine.ro.

Articol susținut de BRD.

 


[i] Finkel, E. J., Eastwick, P. W., Karney, B. R., Reis, H. T., & Sprecher, S. (2012). Online dating: A critical analysis from the perspective of psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 13(1), 3-66

[ii] The Observer. 2015. Internet dating: 10 things I’ve learned from looking for love online, The Guardian. Disponibil online.

[iii] The Economist (2018) How Internet has changed dating. The Economist. Disponibil online.

 

Etichete: iubire , studiu viitorul romaniei , 100 de ani de romania , cum iubesc romanii , online dating

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale