Sari la conținut

Profesori pentru viitor. Cum i-a cucerit pe elevi un profesor de filosofie

Doru Căstăian este un profesor care schimbă destine prin pasiunea cu care îşi face meseria. El predă ştiinţe-socio umane în Galaţi şi îi învață pe elevi să aibă încredere în ei, în ideile lor și în viitorul României.

Ajungem chiar la ora de psihologie a unor elevi de clasa a zecea, de la Liceul de Artă. Vorbesc despre emoţii. Mereu printre ei, niciodată la catedră, îl găsim pe Doru Căstăian, profesorul de ştiinţe socio-umane şi omul care le dă curaj să se descopere.

Andrei: Este singura oră la care ne exprimăm opinia personală.

Doru Căstăian, profesor de filosofie: Principiul este acela al respectului. Elevul nu este o semifiinţă umană, nu este o jumătate de om, nu-ţi este inferior în niciun fel.

Andrei: El ne ascultă părerea şi nimic nu este greşit.

Doru Căstăian, profesor de filosofie: În momentul în care eu mă duc în faţa lor, pur şi simplu deschis şi dornic să fac ceva constructiv cu ei, elevii răspund. Mă inspir destul de mult din felul în care erau organizate şcolile antice de filosofie, de exemplu. Încerc să preiau de acolo anumite exerciţii.

Cu bileţele colorate, întrebări interesante şi citate din filosofi celebri. Aşa le captează atenţia elevilor şi îi cucereşte.

Doru Căstăian: Un profesor bun ar trebui să nu ştie ce e un profesor bun. Să fie într-o construcţie permanentă a identităţii sale ca profesor.

Doru Căstăian: Preocuparea unui pedagog ar trebuie să fie aceea de a construi în elev o motivaţie şi o interioritate. De a-l ajuta să îşi susţină, să îşi dozeze şi să îşi canalizeze eforturile spre un anumit lucru.

Andrei: Am început să mă gândesc foarte mult la ce fac şi m-a ajutat extrem de mult acest lucru, să iau decizii mai bune în viitor.

În România oamenilor care aşteaptă o schimbare, Doru Căstăianu e cel care face diferenţa. Nu se plânge că sistemul de învăţământ e defect, ci încearcă să îl repare.

Doru Căstăian: Cred că cea mai mare provocare pentru un profesor e să nu devină indiferent sau cinic.

Cosmin Chiriţă, project manager al Proiectului MERITO: Procentul de profesori de genul acesta, valoroşi, e undeva la 10-12% din totalul profesorilor din sistem. Mulţi dintre ei au nevoie să simtă că nu sunt singuri şi că merită să lupte.

Doru Căstăian: Cred că sistemul are resurse pentru a se regenera din interior şi să ajungă la nişte standarde decente, dacă va fi lăsat să o facă.